Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52448 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

JensSkoog  
#493784
roa skrev:Sthil har alltid varit duktiga 70 kubikare och uppåt dom har däremot
aldrig lyckats med en 60 kubikare.

Nu ska väl inte det här vara någon diskussion om vilka sågar som har varit bra och inte, men jag har nu
körd MS361, 59 cc i några år med allt från 15" till 28" svärd och den sågen har varit toppers, enligt mig :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493789
JensSkoog skrev:
roa skrev:Sthil har alltid varit duktiga 70 kubikare och uppåt dom har däremot
aldrig lyckats med en 60 kubikare.

Nu ska väl inte det här vara någon diskussion om vilka sågar som har varit bra och inte, men jag har nu
körd MS361, 59 cc i några år med allt från 15" till 28" svärd och den sågen har varit toppers, enligt mig :wink:


Hej jag håller med dig detta handlar om personliga erfarenheter. Jag har och så kört med MS 361men alltid tyckt den har varit trög och seg på något vis .Sen kom Husqvarna med sin 560 och då var verkligen Sthilen seg .Sen har jag stora krav på mina grejer. 361 är inget dåligt såg men jag personligen tycker det finns intressantare alternativen för mig .Absolut inte min meningen att klassa ner andras sågar eller våra någon förstå sig påare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493791 064 var rätt poppis på sina ställen. De som hade duktiga handlare som servade bra funkade de fint för.

Lika var och är det med Dolmar och andra märken.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493792
Mange skrev:64 var rätt poppis på sina ställen. De som hade duktiga handlare som servade bra funkade de fint för.

Lika var och är det med Dolmar och andra märken.


Sösdala har alltid servat bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493798
roa skrev:
JensSkoog skrev:
roa skrev:Sthil har alltid varit duktiga 70 kubikare och uppåt dom har däremot
aldrig lyckats med en 60 kubikare.

Nu ska väl inte det här vara någon diskussion om vilka sågar som har varit bra och inte, men jag har nu
körd MS361, 59 cc i några år med allt från 15" till 28" svärd och den sågen har varit toppers, enligt mig :wink:


Hej jag håller med dig detta handlar om personliga erfarenheter. Jag har och så kört med MS 361men alltid tyckt den har varit trög och seg på något vis .Sen kom Husqvarna med sin 560 och då var verkligen Sthilen seg .Sen har jag stora krav på mina grejer. 361 är inget dåligt såg men jag personligen tycker det finns intressantare alternativen för mig .Absolut inte min meningen att klassa ner andras sågar eller våra någon förstå sig påare.


Hej Jens skog .Jag utrycker mig för stelbent i vissa frågor Sthil har gjort bra sågar i 60 kubiks klassen om man ser till hållbarhet och lätt startade mycket driftsäkra .Husqvarna 154 fick man tanka med motorn i gång annars startade den inte mer och start fjädrar ska vi inte prata om.Jag ska tänka mig för hur jag utrycker mig hädanefter så vi kan ha en bra stämning på forumet .

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493803 Jag har några såg som de sålt.
En som var Duktig på Dolmar då var Matti i Venestad. Han sålde även Stihl och Jonsered.

Det här med hur sågar upplevs är ofta olika. Det har o göra med flera faktorer.
Just 154 du nämner är det många som körde problemfritt med.
Jag vet några huggare som älskade 262 och andra som inte körde en hel dag ens.

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493805 Det är sällan svart eller vitt. Vad det gäller såg på 80-90'talet. Snarare en bred skala med allt emellan. Likaså innan dess..

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493808 Hej Jens skog .Jag utrycker mig för stelbent i vissa frågor Sthil har gjort bra sågar i 60 kubiks klassen om man ser till hållbarhet och lätt startade mycket driftsäkra .Husqvarna 154 fick man tanka med motorn i gång annars startade den inte mer och start fjädrar ska vi inte prata om.Jag ska tänka mig för hur jag utrycker mig hädanefter så vi kan ha en bra stämning på forumet .[/quote]
Me er ikkje så hårsåre !

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

JensSkoog  
#493810
roa skrev:Hej Jens skog .Jag utrycker mig för stelbent i vissa frågor Sthil har gjort bra sågar i 60 kubiks klassen om man ser till hållbarhet och lätt startade mycket driftsäkra .Husqvarna 154 fick man tanka med motorn i gång annars startade den inte mer och start fjädrar ska vi inte prata om.Jag ska tänka mig för hur jag utrycker mig hädanefter så vi kan ha en bra stämning på forumet .

Hej @Roa 🤗
Du ska inte tänka dig om för mycket, för vi ska alla tola att vi har erfart olika. :-bd
Bra att du är här och bra att du menar saker. :wink:

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Johnnie  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494656 Väldigt intressant. Är ju som du säger Roa att kan man få en 70 kubikare till 60 kubikarens vikt låter det ju underbart.
Har en 560 som jag är larvigt nöjd med när jag kör lite grövre skog och intresset för sågar bara ökar.
Hade varit otroligt skoj att få jämföra lite fler sågar, men det lär inte hända då jag hugger väldigt lite själv just nu då jag jobbar som lärare.

Så ös på med jämförelser så jag kan sitta och lusläsa era åsikter. :-bd

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#494766
roa skrev:På Måndag börjar det roliga. Hämtade ut min nya Stihl MS 462 i dag den ser bra ut låter rapp. Nästa vecka får vi se vad den går för i den skånska Bok skogen .Ska bli intressant och känna hur dom har klarat vibrationerna när man lättat vikten .Mindre massa som fångar upp vibrationerna.
Fortsättning följer.


Nu Har jag kört rätt så mycket med 462 .Den nya vibrations upphängningen funkar perfekt Inga störande vibrationer och en mycket stabil såg och ett snyggt bygge av Sthil bra gjort .Det ändå kritiken jag har är att gas knappen kunde varit mer ergonomiskt utformad den är inte så skön att arbeta med men man vänjer sig med tiden.Har inget mer att tillägga nu Sthils MS 462 har Inga konkurrenter för tillfälligt på grund av sin låga vikt och priset är det lägsta på marknaden i den klassen.Sen måste man hålla sig till verkligheten en motorsåg är aldrig bättre än kedjan som man kör med,en ny kedja som inte är filad och fixad är skit. En annan sanning är .Man kan inte köpa sig en yrkeskompetens kan man inte hugga eller fila kvittar det vilket såg man köper.kommer med första felen när det inträffar.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494780 Du file med flatfil?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#494785
can skrev:Du file med flatfil?


Det stämmer jag filar med flat fil Sthils kedja är som gjord för det .Men det går alldeles utmärkt att fila med rund fil blir bra klös om man gör rätt och inte glömmer underställs klacken. När jag filar med rund fil använder jag inte Sthils kedjor utan Oregon. Jag har inte kompetens att få ordning på en Sthil kedja med rund fil men jag känner folk som kan så det är inte omöjlig.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494788 Enig med deg når det gjeld kjede i 3/8. Har dessverre ikkje prøvd «nye» Oregon 73 lpx men den gammle 73 lp er skikkelig bra og er sikkert brukande den nye og. Kjekt å fila 3/8 tjukk fil og store tenner gjer alt lettare. Bra du er fornøgd med sagå.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

fs480  
#496475 En såg som verkar ge mersmak. Stihl har under många år varit en favorit i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).