Skogsröjning

Var försiktiga!

13 inlägg 6091 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var försiktiga!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48217 De hade inte hört talas om säkerhetsavstånd....
Att såga sig själv är nog omöjligt så länge som sågen hänger i selen.

Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

masterchief  
#48232 Jag vet om 2 fall där de sågat sig i fötterna med 345 o kort riggrör....
En hade tur då det tog i stålhättan, den andre fick operera foten då det tog över stålhättan.
Rätt långa personer bägge 2.

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48239 borde det inte gå såpass tungt för sågen så klingan stannar eller fortsätter den å snurra som vanligt?
ja menar ben är väl inte lite hårt. och vad har kollegan tänkt med?.

Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

Fredrik Reuter  
#48241 Hej,
Ja, lät inget vidare detta inte.
Känner till ett "lokalt" liknande fall.
Två gubbar som röjde tät lövsly, den bakom hann upp den främre på nåt sätt och klippte båda hälsenorna på den främre.
Det säger sägnen iaf, usch...

Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48358 Har hört talas om en som sågade sig, om det är sant vet jag inte.
Men det skulle ha gått till ungefär så här:
Det krånglade för killen, och han blev arg och sur, Krokar ur sågen och slänger den i backen, Sågen får gaspådrag, snor runt på något konstigt vis och sågar killen i röven.

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

dag-man  
#49227 har en klasskompis som blev sågad i benet av en annan kompis när dom röjde :o

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49380 Jag,som har ett par meter ned till marken,skulle lätt kunna såga mig med kort riggrör.Lång rigg är lite säkrare,men inte lika smidigt förstås.
Nära har det varit när dumheten att såga med en hand praktiserats.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

Vedhuggaren  
#49545 Åt mina röjningsgubbar rekommenderar jag att inte jobba alldeles bredvid varandra utan hellre vara en bit ifrån varandra. Mot slutet kommer man ju i alla fall alldeles inpå varandra, men då är det i alla fall under en begränsad tid man är nära varandra.

Fördelen med att vara nära varandra är givetvis att man snabbt får hjälp om något händer. Jag har aldrig varit med om att sågen har orsakat någon skada som har krävt vård, men det finns mycket annat som kan hända (t ex allergiska reaktioner på getingstick och akuta sjukdomstillstånd). Olyckor kommer tyvärr alltid att hända, men det viktiga är att olycksrisken minimeras så långt det bara är möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49618 Långt riggrör är helt klart att föredra, man kan knappt ens nå klingan fast man försöker.

Användarvisningsbild

Re: Var försiktiga!

Sedvall  
#166520 Ja man kan tycka ibland att det inte kan hända nått med röjsåg jämfört med motorsåg. Snubblade framåt en gång och tog emot mig med händerna framför mig, lade handen rätt på klingan. Den stod still som tur var men fick mig en tankeställare

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

röjjare  
#166685 Sågade mig i handsken en gång.
Slängde av mig sågen under ett getinganfall och nånting kom åt gasen.
Stoppknappen var förståss trasig också. Hade tur och fick bara en liten repa.

Avatar Fallback

Re: Var försiktiga!

Kristoffersson  
#167492 Ifjol hade vi en kille som lyckades såga i tanken på en annan såg 2 ggr.
1 gång låg sågen på marken men den andra gången så var det en kille som hade sågen på sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).