Motorsåg och handhållet

HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

185 inlägg 52443 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492766 Som er bestilt der eg jobbe, litt dumt med den ekstra vekta, men går ikkje rundt med ho heile dagen da.berre fella og kappa ei og Anna grov gran, men mindre vekt er jo uansett eit pluss.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493437
roa skrev:På Måndag börjar det roliga. Hämtade ut min nya Stihl MS 462 i dag den ser bra ut låter rapp. Nästa vecka får vi se vad den går för i den skånska Bok skogen .Ska bli intressant och känna hur dom har klarat vibrationerna när man lättat vikten .Mindre massa som fångar upp vibrationerna.
Fortsättning följer.


Hej på er nu har jag huggt med 462 .Jag har jobbar runt 30 år dagligen med skånska bokskogen .Det jag upplevde i dag är helt unikt att få uppleva ett sådant vilt varvande kraftpaket med en vikt som en mellan såg .sågen är extremt ättrig och varv villig botten kraft som räcker till och blir över man får passa sig om kedjan hugger för den slår omkull en Inga störande vibrationer vibrerar på tomgång men inte vid arbete .

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493441 Gratulera!

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Fredrik Reuter  
#493447
roa skrev:Hej på er nu har jag huggt med 462 .Jag har jobbar runt 30 år dagligen med skånska bokskogen .Det jag upplevde i dag är helt unikt att få uppleva ett sådant vilt varvande kraftpaket med en vikt som en mellan såg .sågen är extremt ättrig och varv villig botten kraft som räcker till och blir över man får passa sig om kedjan hugger för den slår omkull en Inga störande vibrationer vibrerar på tomgång men inte vid arbete .


Kul och grattis!
Det roliga är att den kan bli bättre ändå. När vi testade 462 i höstas så gick den bäst efter ca 20 tankar (men det kanske du har gjort redan).

Annars hade varit intressant om någon kan dra hur kalibreringen går till. Jag fick instruktioner när vi gjorde test på MS261 Facelift för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Typ, fullgas och inte släppa gasen och sedan kapa trissor i minst 45 sek, kan det ha varit så?

Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493503 Vilka såg har du kört innan och jämför med?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Carlfritidshuggare  
#493528
Fredrik Reuter skrev:
roa skrev:Annars hade varit intressant om någon kan dra hur kalibreringen går till. Jag fick instruktioner när vi gjorde test på MS261 Facelift för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Typ, fullgas och inte släppa gasen och sedan kapa trissor i minst 45 sek, kan det ha varit så?


Hej

Körde i helgen för första gången med min nya 261. Kunde läst instruktionerna bättre men klart var att den inte fick gå obelastad på maxvarv de första timmarna. Efter att ha testat att fälla och kapa så gjorde jag som du sa. Några trissor och sedan tyckte i alla fall jag att den gick lite jämnare. Startade o s v gjorde den direkt oavsett.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493543
Carlfritidshuggare skrev:
Fredrik Reuter skrev:
roa skrev:Annars hade varit intressant om någon kan dra hur kalibreringen går till. Jag fick instruktioner när vi gjorde test på MS261 Facelift för några år sedan, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var. Typ, fullgas och inte släppa gasen och sedan kapa trissor i minst 45 sek, kan det ha varit så?


Hej

Körde i helgen för första gången med min nya 261. Kunde läst instruktionerna bättre men klart var att den inte fick gå obelastad på maxvarv de första timmarna. Efter att ha testat att fälla och kapa så gjorde jag som du sa. Några trissor och sedan tyckte i alla fall jag att den gick lite jämnare. Startade o s v gjorde den direkt oavsett.


Står i instruktionerna hur man kalibrera jag vill inte dela med mig av det för om man gör fel ställs sågen in fel, kan bli motor skador .Rekommenderar att åka till en auktoriserad Sthil handlare har för mig att dom kan koppla upp sågen mot ett dator program och kalibrera sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493548 Gjere dei ikkje da før dei selge saga, da må vel berre gjerast ein gong eller?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

källefall8  
#493550 De e mycket uppsnack om sågar med elektroniskt styrd förgasare, de är ju ingen F1 bil precis. De enda som elektroniken egentligen gör är att ersätta de gamla nålarna H och L med en magnetventil med tillägget att den kan justera bränslet över hela varvtalsregistret och flera gånger i sekunden.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493556
källefall8 skrev:De e mycket uppsnack om sågar med elektroniskt styrd förgasare, de är ju ingen F1 bil precis. De enda som elektroniken egentligen gör är att ersätta de gamla nålarna H och L med en magnetventil med tillägget att den kan justera bränslet över hela varvtalsregistret och flera gånger i sekunden.


Hej detta är ingen raket forskning det handlar om att göra rätt handhavande vid inställningen. Jag vill inte medverka till att någons såg går som skit för att jag har lämnat ut uppgifter .Därför ligger jag lågt i frågan

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493619 Det är olika system.
Kopplar du upp de vanliga sågen kan du påverka bränslesystemet genom uppdatering eller återställnining.
De här sekvenserna påverkar tändning. Även den "lär" sig och kan bli knepig av olika anledningar då återställning är en god ide.
Detta kan ställa till det om det är komponenter eller system som inte fungerar korrekt.

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493753
Mange skrev:Vilka såg har du kört innan och jämför med?


Hej Mange den såg jag jämfört med är Sthil MS441 .Jag personligen tycker inte Husqvarna har haft något alternativ i 70 kubiks klassen för tunga och klumpiga .Sthil 441 är ett väldigt bra såg riktig slit varg men Sthil 442 sopar rent hela marknaden på grund av sin låga vikt .

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493768 Har du nån gång provat 7900/7910?

Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493776
Mange skrev:Har du nån gång provat 7900/7910?


Har provat en demo dolmar på 80 talet fick köra tillbaka till handlaren två gånger den dagen vet det var små skit fel. Sthil har alltid varit duktiga 70 kubikare och uppåt dom har däremot aldrig lyckats med en 60 kubikare .Husqvarna däremot har varit bra på 60 kubiks sågar men inte större alldeles för tunga och klumpiga. Så Jag har klarat mig med det utbudet

   TS
Avatar Fallback

Re: HÄMTADE UT MIN STIHL MS 462 I DAG

roa  
#493780
Mange skrev:Har du nån gång provat 7900/7910?


Jag och min jobbar kompis var dom enda i Sverige som körde med Sthil 064 dom togs inte Inn i Sverige. Men vår handlare lyckades övertala Sthil då var det julafton vi högg på 100%ackord på den tiden sågen gick som en Gud. Sen kom den till Sverige som 064,066 ,660 har huggt i många år med alla tre modellerna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).