Socialt (mer om oss)

Träning för skogsarbetare?

52 inlägg 13791 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Kristian84  
#493478
Mettämies skrev:
Kristian84 skrev:Efter att ha varit strongman och tävlat så skulle jag säga att den träning man ska utföra utöver skogsjobbet, så ska den träningen baseras på lätt rörelse träning. Inga tunga lyft. De sliter nog på kroppen att jobba manuellt i skogen. Kroppen reparerar sig bäst av aktiv vila. Lätta vikter och utföra övningarna i ledens hela rörelse område. Kondition får man snabbast och bäst av intervall träning.


Yoga skulle passa perfekt efter en arbetsdag i skogen. Det är inget skämt heller...
Har inte kommit så långt att jag provat än men har iallafall insett att det vore bra. Det finns ju en "liten" barriär man behöver kliva över för att våga bege sig till yogalokalen =))
Jag tror mycket på rörlighet, så mjuk och följsam som jag var efter att ha gått hos en kotknackare under en tid har jag aldrig varit tidigare. Tyvärr är jag dålig på att hålla i övningarna, det börjar med en kortare svacka, sen upptäcker man att det gått nån månad sen sist :mrgreen:

Gym har jag inte besökt sen jag gick i gymnasiet, det är inget för mig.
Får en 8-timmars skogspromenad på jobbet och sköter maten hyfsat så jag tror att jag ligger skapligt bra till ändå, förutom att det blir för mycket kött och för lite grönt.
Äter inte godis/sötsaker mer än nån enstaka gång per år och dricker ingen läsk eller alkohol, men mycket kaffe blir det :oops:

Har aldrig provat yoga mer än när flickvännen fick mig att testa ett pass hemma, När man tränar och tävlar inom strongman så är man inte smidig, iallafall inte för yoga[emoji4]

Elmia
Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

åberg  
#493520 Ska man ändå duscha kan man göra några burpees innan. Allt som behövs är ett golv. :-BD

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493524
åberg skrev:Ska man ändå duscha kan man göra några burpees innan. Allt som behövs är ett golv. :-BD

Jag tränade yoga hemma hos en väninna en gång - det slutade med att jag somnade när jag skulle slappna av.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493529 Klar øve at dette ikkje er noke treningsform men ser at markløft er rekna som ein bra øvelse. Eg har stång og noken vektskive. Var ein som nevnte at dersom han berre skulle trena ein øvelse så skulle da vera nettopp markløft. Eg treng ett spark bak og kunne tenkt meg og begynt heilt forsiktig. Noken som har tips å komma med?

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

hkkv  
#493531 Jobbar inte i skogen, men tränat i många år på gym och mår bra av det. Gruppträning, det är kul komplement till styrketräningen. Desto äldre man blir, mer kondis och spinning och det är en favorit eller box.

Bara man gör något som man trivs med och mår bra av det.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

åberg  
#493544
can skrev:Klar øve at dette ikkje er noke treningsform men ser at markløft er rekna som ein bra øvelse. Eg har stång og noken vektskive. Var ein som nevnte at dersom han berre skulle trena ein øvelse så skulle da vera nettopp markløft. Eg treng ett spark bak og kunne tenkt meg og begynt heilt forsiktig. Noken som har tips å komma med?

Ryggen rak. Arslet bak. Längre bak ändå.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493546 Dei 2 fyrste setningane forstår eg men ikkje heilt den siste kanskje jensskog kan hjelpa

Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493699
can skrev:Dei 2 fyrste setningane forstår eg men ikkje heilt den siste kanskje jensskog kan hjelpa


Han menar nog bara att arslet ska ännu längre bak än vad man trodde räckte för steg 2.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493717 Ok skal prøva

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Larssa  
#493725 Marklyft: viktigast för mig med dålig rygg är att skapa ett buktryck. Andas in, spänn magmusklerna.

Lasta inte på så mycket vikter, skola in dig i övningen först. På Youtube finns det massor med tipps.

Lycka till

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

saekb  
#493736 Jag är 69 år och pensionär sedan 2 år tillbaka. Jag jobbar ca 4 tim per dag i egen skog med motorsåg. Just nu gallrar jag ett 20årigt granbestånd. 3 till 4 ggr per vecka tränar jag med egen roddmaskin och följer ett program för kondition och ökad uthållighet och styrka. Samtidigt tittar jag på någon film på datorn. Tycker det känns riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493738 Låter som riktigt bra träning/motion/rörelse! :-BD

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Niklas_F  
#525125 Här finns motionsanvisningar för skogsarbetare från 1976. Fungerar väl lika bra idag som då?

(8.79 MiB) Nerladdad 280 gånger

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

husqvarna_med_sthil  
#525156 Jag kan inte med gym, finns få ställen jag känner mig så felplacerad. Promenerar till jobbet under lågsäsong och drar ner maten så jag inte blir för trind om magen. Jag får lätt ont i ryggen om jag missköter vikten, får ont i svanken. Höst och vinter hugger jag och går med hund på älgjakten. Våren används till vedhanteringen. Sommaren bjuder lite snickerier osv här hemma men jag tycker inte det ger så mycket så under sommaren är det att tänka på matintaget.

Jag brukar väga 72-75 kg i slutet av sommaren sedan går jag ner till runt 65 innan jul och virket är vid väg. 170 cm lång.
Idag i detta nu står vågen på strax under 70 kg. Jag svarar alltså beskedligt på min aktivitet och matintag men antar det blir svårare och svårare ju äldre man blir. Jag är 41 idag.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603589 På grunn av ein skade så var eg nødt til og ta to steg tilbake våren -19.
Eg tok ein pause frå april til juni i år og begynte veldig forsiktig igjen i begynnelsen av juni.

Trener 3 gonger pr veka eine veka ABA og andre veka BAB.
A økt er knebøy 3x5 og benkpress 3x5, B er markløft 3x5 og stangroing 3x5.
Begynte med 30 kg i benkpress og stangroing og 40 i knebøy og markløft.

I begynnelsen tok eg eit kg meir for alle øvelser PR veka, men no tar eg berre 0,5 meir for benkpress og stangroing grunna ein skulderskade.

Da går sakte men sikkert framover (tyngre) men går jo seint da.
Trener no med 67 kg i knebøy og markløft og 55 i benkpress og stangroing.

Eg trenar for meg sjølv i leiligheten, kjøpte vekter og snekra powerrack.
Får jo lite innput når eg trenar for meg sjølv så er litt forviten på kva andre synes om opplegget mitt.

Ein liten advarsel vil eg komma med, dersom ein er over 40 så ver forsiktig med treningsprogrammet stronglift 5x5. 5 serier er for mykje. Spesielt over head press er tøff for skuldrene. Knebøy 3 gonger PR veka er og for mykje vil eg tru, eg gjorde aldri da då. 2 gonger er meir enn nok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar