Uppvärmning

Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

20 inlägg 8808 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Fredrik Reuter  
#493676 Regeringen har nu gett Naturvårdsverket i uppdrag att ta fram förslag på att minska utsläppen i samband med vedeldning. Efter en tidigare rapport från just Naturvårdsverket finns förslag på att införa miljöavgift om eldstaden inte uppfyller vissa miljökrav alternativt en skrotningspremie för gamla vedspisar och vedpannor.

Förslaget får stark kritik i en ledare igår, bland annat så lyfts det faktum att Regeringen kan bidra till att förstöra vårt kulturarv, och också att inte stimulera till återanvända gamla saker, det uppmuntras till "slit och släng" istället.

Om det blir en skrotningspremie så föreslås den bli satt till 2.000 sek och förslag finns att införa denna premie redan till sommaren 2018.

Frågan som dyker upp i alla fall hos mig är om inte detta är ett ganska dumt förslag ändå. Lite som att sila mygg men svälja kameler?

Ihop med det kommande stödet på max 10.000 kr för elcykel är frågan om detta inte är ... dumheter?

Bild


http://www.blt.se/ledare/dumheterna-for ... vedspisar/

https://www.altinget.se/artikel/vedeldn ... ller-piska



   TS
Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

erm  
#493677 Detta är helt sjukt tycker jag! I nästa mening pratar regeringen om att alla måste se till att kunna klara sig 72 timmar på egen hand vid en kris. Rimmar inte riktigt med detta förslag. Skall alla öppna spisar i lägenheter i storstäderna pluggas nu med?
Grrr!

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493678 Men flyget behöver inga miljöavgifter....

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Tosca  
#493679 Det står ju några utrangerade pannor hemma, man skulle ju kunna sälja dem till nån med värmepump för en tusenlapp då?

Användarvisningsbild

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493680 Bättre vore i så fall att satsa pengarna på utbildning inom vedeldning. För inom detta område kan nog finnas lite kunskapsluckor både här och där. Hellre ett vedeldningskörkort än diverse tvivelaktiga miljösanktioner.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 25 jan 2018, 18:14, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493686 Ytterligare ett sätt att jävlas med folk på landsbygden 😡

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493690 Ropen skalla: Sopeldad fjärrvärme åt alla!

OBS Ironi.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493692 Dessutom är det ju inne i städer och tätorter som massiv rök från gamla vedspisar kan skapa hälsoproblem. Ute på den gesbefolkade bonnvischan utgör ju vedeldningen knappast något miljöproblem alls.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

jannee  
#493696 Är väl så enkelt att de som bestämmer har fjärrvärme och drabbas inte alls av en sådan pålaga :mrgreen:
Dessutom är avundsjukan oerhört hög i kära Svedala.
Så länge skatte och avgiftshöjarpartierna står vid makten får man också räkna med sådana här pålagor.
Gökungen slutar aldrig att växa 😡

Användarvisningsbild

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493698 Det gäller väl bara nyinstallation? Tex om man bygger nytt hus så kan det bli lite krångligt att få tillstånd för fastbränsle-system.

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493713 Skrotningspremie för nyinstallation? 🤗

Användarvisningsbild

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

mawes01  
#493731 Det är ju två olika punkter som blivit aktuellt de senaste veckorna.
Skrotningspremie av gamla eldstäder och ett undantag på vedspisar som försvinner.

Vedspisarnas undantag för att klara förbränningskrav togs ju nu bort vilket gör att vedspisar ska klara samma krav som tex insatser och braskaminer.
Vad jag upplevt många missat i debatten är:
-Det är inte snack om något eldningsförbud, jag kommer fortfarande få elda i min gamla vedspis.
-Om jag i dagsläget har en eldstad i köket är det inte en anmälningspliktig åtgärd att byta ut den mot en motsvarande produkt, dvs har du en gammal spis kan du byta den mot en "ny" gammal spis.

Skrotningspremie har sedan tidigare funnits i både Norge och Danmark och handlar ju om att motivera folk att byta sin sämre eldstad mot en bättre. Jag tycker det är en ganska så snäll variant, skulle boverket bestämt att alla eldstäder för 1990 ska beläggas med eldningsförbud hade jag reagerat hårdare.

Vad det gäller parallellerna till öppen spis som nämndes tidigare i tråden så måste vi hålla isär begreppen verkningsgrad och utsläpp. En öppen spis har inte dåliga utsläppsvärden när vi mäter rökgasen. Det pga att vi späder ut röken med all uppvärmd luft från rummet så vi har kass verkningsgrad men inte så dåliga utsläpp.

För den som är lite nörd rekommenderar jag lite lagom partisk läsning nedan:
http://www.brasvarmeforeningen.se/wp-co ... ldning.pdf

//Marcus

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

bgl  
#493740 Nu är det ju till på köpet inte 72 timmar vi ska klara oss själva utan 7 dygn, dvs 168 timmar!
72 timmar klarar sig många i södra Sverige men 168 timmar i bister vinterkyla klarar igen utan vedeldning, för det är väl inte meningen att vi ska börja elda fossilbränslen som i Åsa Romsons pråm?
För övrigt har det väldigt liten betydelse vilket timantal Staten bestämmer att vi ska klara själva, så länge Staten intetalar om vad som ska hända när dessa 72 eller 168 timmar är till ända.

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

axwell  
#493757 Propagandan har även nått Blocket.

Den här texten lägger dom in.

Kaminer tillverkade innan 2000-talet släpper ut betydligt mer skadliga ämnen än nya kaminer och bör för miljöns skull lämnas till återvinning.

Jag betvivlar starkt att alla godkända plåtkaminer nyare än 2000 släpper ut mindre än en täljstenskamin från 1990.
Spoilern som medverkar till efterförbränning har jag inte sett på dom billiga plåtkaminerna.

Avatar Fallback

Re: Miljöavgift alt. Skrotningspremie för vedeldare

550  
#493785
mawes01 skrev:Det är ju två olika punkter som blivit aktuellt de senaste veckorna.
Skrotningspremie av gamla eldstäder och ett undantag på vedspisar som försvinner.

Vedspisarnas undantag för att klara förbränningskrav togs ju nu bort vilket gör att vedspisar ska klara samma krav som tex insatser och braskaminer.
Vad jag upplevt många missat i debatten är:
-Det är inte snack om något eldningsförbud, jag kommer fortfarande få elda i min gamla vedspis.
-Om jag i dagsläget har en eldstad i köket är det inte en anmälningspliktig åtgärd att byta ut den mot en motsvarande produkt, dvs har du en gammal spis kan du byta den mot en "ny" gammal spis.

Skrotningspremie har sedan tidigare funnits i både Norge och Danmark och handlar ju om att motivera folk att byta sin sämre eldstad mot en bättre. Jag tycker det är en ganska så snäll variant, skulle boverket bestämt att alla eldstäder för 1990 ska beläggas med eldningsförbud hade jag reagerat hårdare.

Vad det gäller parallellerna till öppen spis som nämndes tidigare i tråden så måste vi hålla isär begreppen verkningsgrad och utsläpp. En öppen spis har inte dåliga utsläppsvärden när vi mäter rökgasen. Det pga att vi späder ut röken med all uppvärmd luft från rummet så vi har kass verkningsgrad men inte så dåliga utsläpp.

För den som är lite nörd rekommenderar jag lite lagom partisk läsning nedan:
http://www.brasvarmeforeningen.se/wp-co ... ldning.pdf

//Marcus


Boverket har nyligen kommit med förslag, http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2017/regelefterlevnad-vid-byte-av-fastbransleanordning/. Skrotningspremien är ett försök att minska utbudet på andrahandsmarknaden. Förutom skrotningspremie är deras förslag att utöka anmälningsplikten så att alla byten av fastbränsleanordningar omfattas, se sidan 48 i Boverkets pdf. Alltså ska man inte få byta en gammal eldstad mot en likvärdig utan anmälan till byggnadsnämnden. Vid anmälan så kommer man inte kunna sätta in en begagnad eldstad om man inte kan visa att den uppfyller dagens krav på utsläpp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).