Traktorer och processorer

BM 500, erfarenheter??

10 inlägg 29792 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BM 500, erfarenheter??

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49222 Tänkte höra om det är någon som kör BM 500 + skogsvagn och har lite erfarenheter om detta.
- är det problem med växellägena? (Har läst någon om detta och att det är svårt att ställa in stagen)
- vad finns det annars för vanliga fel? (ska försöka hitta en utan snabbväxel)
- bränsleförbrukning?

Idag kör med en BM 400 + vagnen och det är inga problem att ta sig fram men vore skönt med lite värme, servo, plantgolv och högre hydraulflöde:-). Har även spanat på BM 650/700 men känns lite för stor och bökig i skog, eller? Har bara en 6 tonsvagn.

Tacksam för god råd.
OBS! Ekonomin säger nej till 4-hjulsdrivet alternativ.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49231 Framvagnarna har varit dåliga på en del jag har tittat på men de kanske har gått
med lastare länge. Bra hytt är det ju som kanske går att fixa vändbar stol i. Gran-
nen har en och kör med i skogen. Bränsletörsten är väl inte så stor med en Perkins
på 61hästar, sen har du ju även 2200 med lite svagare motor också.

Användarvisningsbild

Re: BM 500, erfarenheter??

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49262 Framvagnen på 500 är klen, men den svänger ganska bra.

På efterföljarna 2200 och 2250 har dom flesta en BM framaxel som håller för mycket mer.

500 bromssystem är väl sisådär, man använder samma olja som till växellåda/hydraul och kör man mycket med hydraulen får man luft i systemet.

På 2200 och 2250 är bromssystemet helt separat, som på en bil ungefär.

Perkinsmotorn är känd för att vara lättstartad och seg, finns även alla möjliga delar till dessa.

Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

orre  
#49317 Jag hadde tur och fick tag i en 500a med industriframvagn, Mycket kraftigare :lol:
Annars är ju det med luft i bromsarna ett ständigt problem.
Vändbar förarplats går ganska bra att ordna, tyckte jag i allafall.

Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49339 Brukar väl vara dåligt med handbroms på dom. Om jag har rätt för mig så är det samma bakända på 500 som på IH 685 och jag bytte handbromsband på våran sådan, det är inget roligt jobb men själva bandet kostar inte så jätte mycket strax över 1000:-

Användarvisningsbild

Re: BM 500, erfarenheter??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49366 Vi hade en 500 innan, den var ju väldigt smidig i skogen, men nu när jag jämför med fyrhjulsdrivet så var det ju lite problem med drivningen... Men om man skulle få dit en liten driven kärra bakom så skulle det nog bli bra!

Den var väldigt lätt i framvagnen med, så var det lite halvtrångt var det rätt lätt att "slänga" över framändan med hjälp av styrbromsen.

Framvgnen är ju inte så bra heller som en del säger! Våran Vobblade en del i lite högre hastigheter. Men då vi inte hade så långa vägtransporter så gick det rätt så bra, traktorn lämpade sig för övrigt inte till längre transporter heller, då den inte gick så fort...

Vändbar förarplats gick rätt bra faktiskt, men det var ju inte gott om plats för ben och fötter...

Hydraulflödet var lite taskigt på våran med, men det kanske berodde på sliten pump.

Bromsarna var ju taskiga med, både handbroms och fotbroms, men som sagt, bromsar man tappar man ju fart!! :lol:

Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49672 Jag får tacka för de svar jag fått. Vändbar stol blir ju något nytt;-)
Blir att leta efter en utan lastare ser jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

erieng_extra  
#49681 Har funderat på detta med vädbar förarstol, blir det inte väldans trångt vid växelspakarna?
Om någon har en bild på detta vore det ju kanon.
Är sugen på att bygga detta i min 2254.

Användarvisningsbild

Re: BM 500, erfarenheter??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49700
erieng_extra skrev:Har funderat på detta med vädbar förarstol, blir det inte väldans trångt vid växelspakarna?
Om någon har en bild på detta vore det ju kanon.
Är sugen på att bygga detta i min 2254.


Jo, trångt blir det.
Är när man lastar av, eller har mycket på samma ställe att lasta som man vänder stolen helt.
Annars så vrider man bara stolen litegrann.

Avatar Fallback

Re: BM 500, erfarenheter??

Lill Nalle  
#49837
Zixten skrev:
erieng_extra skrev:Har funderat på detta med vädbar förarstol, blir det inte väldans trångt vid växelspakarna?
Om någon har en bild på detta vore det ju kanon.
Är sugen på att bygga detta i min 2254.


Jo, trångt blir det.
Är när man lastar av, eller har mycket på samma ställe att lasta som man vänder stolen helt.
Annars så vrider man bara stolen litegrann.

Köp inte nått 500 mög! dom är korta i hjulbasen och filter sitter under och är utsatta i skogen,
trångare hytt finns nog inte heller i någon volvo än dom, en gammal Boxer eller 6oo är något helt annat med kvalite till att dra och mycket enklare att bygga om till benutrymme! och så får man ju njutning av det goa motordjudet på köpet :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).