Motorsåg och handhållet

Hva 550 svårstartad

30 inlägg 11484 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hva 550 svårstartad

uffejohan  
#493535 Var hos min ÅF och laddade in nya programvaran på min 550 xpg. Drifttiden kunde han läsa av till 400 timmar. Detta var inte förvånande. Vad som var intressant var att det hade gått åt över 2500 startförsök till detta. Med andra ord mindre än 10 minuters drifttid för varje startförsök. Verkligheten bakom dessa siffror är att det går åt mellan 5 och 10 ryck i snöret innan sågen startar. Jag gör precis som jag blivit lärd: Choken ut, rycker tills den tänder, in med choken, ryck igen, varvar upp när den startat. Därefter går den som ett skållat troll men innan dess är man både svett och irriterad. Är min såg unik eller är det "normalt"? När man läser trådar om Stihl blir man ju avundsjuk när man ser hur lättstartade de verkar vara.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

alias  
#493610
uffejohan skrev:Var hos min ÅF och laddade in nya programvaran på min 550 xpg. Drifttiden kunde han läsa av till 400 timmar. Detta var inte förvånande. Vad som var intressant var att det hade gått åt över 2500 startförsök till detta. Med andra ord mindre än 10 minuters drifttid för varje startförsök. Verkligheten bakom dessa siffror är att det går åt mellan 5 och 10 ryck i snöret innan sågen startar. Jag gör precis som jag blivit lärd: Choken ut, rycker tills den tänder, in med choken, ryck igen, varvar upp när den startat. Därefter går den som ett skållat troll men innan dess är man både svett och irriterad. Är min såg unik eller är det "normalt"? När man läser trådar om Stihl blir man ju avundsjuk när man ser hur lättstartade de verkar vara.


@uffejohan:
Du använder inte primerblåsan innan du börjar dra i startsnöret?

Jag trycker 4-6 ggr på primerblåsan (tills man hör/känner att det inte bubblar runt luft i den när man trycker på den) på 346:an när den kallstartas eller om jag kört bensinslut. Därefter tänder den garanterat till inom 4 ryck med choken aktiverad (ofta på 2), sedan oftast på första rycket utan chok men med förhöjt gaspådrag.

Bara mina fem ören...

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

tallen100  
#493611 5 till tio ryck är väl standard för Huskvarna?, köp en Stihl och få ork över att såga :lol:

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

källefall8  
#493615 Använder alltid blåsan på morgonen å efter tankning på min 550 å det är 3-4 ryck kall å 1-2 varm. Tycker inte de e nån skillnad med Stihl ungefär samma. Däremot innan det var blåsa på sågarna då fick man ju dra 10ggr minst

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

uffejohan  
#493622 Jodå, jag använder blåsan oxå varje gång, även när jag kört tanken tom. Lik förbaskat står jag där o rycker i snöret....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

Flugfiskaren  
#493630 På min 346 så klämmer jag på blåsan två ggr sedan tänder den på andra rycket då in med choken och sedan startar den på första eller andra rycket.

Min fars 550 är lite svårstartad likaså en kompis 550 så kanske en svaghet.

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493642 Det är viktigt att trycka minst 5 ggr på blåsan om sågen ska vara lätt att starta.. Höll på att bli tokig på min 2253 innan jag lärde mig det knepet..

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Delsbo  
#493646 Vi har 2st 550xpg.. Har inga större problem med att starta dessa.. som sagt använder blåsan (ca 5 tryck, eller tilldess man känner lite mer motstånd) första start efter att den stått eller efter soppa torsk.. choke och ryck 4-5 ggr vid kall såg ... vid första livstecken så bort med choke'n och den startar 4 av 5ggr på första rycket.. efter omtankning och omstart med varm såg så behövs ingen chock och den startar även då på första 4 av 5ggr...

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

uffejohan  
#493652 Jag vet inte om det representativt men jag har en alldeles ny Stihl 201:a också till kvistning och småjobb. Den är ju så lättstartad att man får smyga sej på den. Ett eller två ryck så snurrar den, varje gång! Vad är det som Husqvarna har missat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

anersimyra  
#493654 Mina båda 550 är de mest lättstartade sågar jag använt under mina hittils 42 år i skogen. På morgonen kan det om det vill sig illa krävas mer än två ryck innan de tänder. Under arbetsdagen startar de i stort sett alltid på ett ryck i tomgångsläge även efter tankning. Den helt onödiga primerblåsan använder jag aldrig annat än om tanken körts absolut tom.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

anersimyra  
#493655
uffejohan skrev:Jodå, jag använder blåsan oxå varje gång, även när jag kört tanken tom. Lik förbaskat står jag där o rycker i snöret....

Varför prima vid varje start?

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Delsbo  
#493657
anersimyra skrev:
uffejohan skrev:Jodå, jag använder blåsan oxå varje gång, även när jag kört tanken tom. Lik förbaskat står jag där o rycker i snöret....

Varför prima vid varje start?

Håller med dig.. Jag tycker våra är lättstartade oxå ..

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

Andreas99  
#493665
anersimyra skrev:
uffejohan skrev:Jodå, jag använder blåsan oxå varje gång, även när jag kört tanken tom. Lik förbaskat står jag där o rycker i snöret....

Varför prima vid varje start?

Vad har blåsan för funktion? Om tanken med den är att se till att det finns bränsle framme vid förgasaren så borde man använda den efter tankning iallafall.

Avatar Fallback

Re: Hva 550 svårstartad

snurra  
#493697 Jag är nybörjare på 550, gör enligt instruktionsboken, startar på 3 drag när är kall, på första när den är varm

Användarvisningsbild

Re: Hva 550 svårstartad

TrioBrake  
#493711 När vi högg på skolan så använde vi 550 och min var fan svår att få igen hela tiden... medans polarna inte hade nå större problem mycket märkligt, min 560 går dock som en dröm oavsett om den är kall eller varm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).