Skotare

Rädd för många timmar på Gremo?

19 inlägg 8311 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rädd för många timmar på Gremo?

SkogsmulleN  
#493444 Hej, som sagt så undrar jag rätt upp och ner om man bör vara försiktig vid köp av gremo 950r som gått ca 20,000h+?, annars kända fel på 950R?.

Undrar för att jag länge gått och letat efter en lämplig skotare till gården, mest kollat på Tj 810b-d eller gremo 950r men är lite anti mot att ha kranen på maskindelen. Maskinen kommer gå på gallring samt mindre avverkning, special uppdrag, åkerkanter ja det mesta.
Vad tror ni?
Tacksam för tips och svar.
Mvh 🤗



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Fredrik Reuter  
#493445 Hej,
Ett tips utöver spec är att kolla ägar- och körhistorik.
Det kan givetvis vara svårt men otroligt viktigt. En 30.000h maskin kan vara alltifrån dunderfräsch till ett ras.

Som skräckexempel spanade jag in en 15-tons skotare i våras som var, typ, 5 år gammal. Såg bra ut på håll men var redo för skroten. Bakre boggien satt löst och kranen var av...

När det gäller Gremo skotare så har vi flera som jag tror är kunniga, ex @bodaedet och @skogsola.

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

SkogsmulleN  
#493446 Just precis det man kan vara rädd för, fin på bilderna men när man väl får se den är det rent sagt skrot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493450 Min hade gått 21785 när jag köpte den. Nu ligger den på 24500. Åkpumpen har jag bytt. Kan leva med det. Nu har nog åkmotorn gått. Kan leva med det också. Såg en annonserad i Litauen med 40 000 timmar. Den kan nog vara lite trött.

Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

bodaedet  
#493452 Kolla oljan i växellådan om du kollar på den den ska vara röd och fin. Kostar inte jättemycket men är ett stort jobb å byta

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493455 Stort jobb? Att byta oljan eller byta lådan? Kanske är det det sista som jag åker på. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

bodaedet  
#493460 Oljan e inte så stort, kladdigt bara. Lådor tror jag Gremo har renoverade de hade det förr iaf. Jag har för övrigt två trumpeter liggande med trasiga stickaxlar men hela planeter/slutväxlar om någon är hugad.

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493462 Om den plötsligt blir väldigt trött i drivningen och liksom "tuggar" när det går tungt vad tror man då? Växellådan eller åkmotorn? Åkpumpen är bytt.

Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

skogsjan695xl  
#493465
bodaedet skrev:Oljan e inte så stort, kladdigt bara. Lådor tror jag Gremo har renoverade de hade det förr iaf. Jag har för övrigt två trumpeter liggande med trasiga stickaxlar men hela planeter/slutväxlar om någon är hugad.

När kommer nya åket då?

Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

bodaedet  
#493472 Maj[THUMBS UP SIGN]

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493474 Kommer det en ny Gremo då. @bodaedet? Då kanske jag kan köpa din gamla så kan @SkogsmulleN köpa min. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

bodaedet  
#493477 Kommer en Ponsse. Gremon e inbytt där[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493910
Skogsola skrev:Om den plötsligt blir väldigt trött i drivningen och liksom "tuggar" när det går tungt vad tror man då? Växellådan eller åkmotorn? Åkpumpen är bytt.


En reparatör kom och hällde ur oljan ur transmissionsfitret. Där blänkte vackert av små blanka mässingbitar. Mycket obra. :cry:

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

jannee  
#493912 Kolla upp kranen och därtill hörande, vet de vars kran varit totalt uppsliten långt innan 20 000 tim.
Kan vara surt med en utgift på 160 000 att börja med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rädd för många timmar på Gremo?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493914 Vårdslös krankörning och/ eller slarv med smörjning kan döda en kran fort. Med sansad lugn körning så är kranen det sista som tar slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar