Gallring

Självgallring som möjlig metod!?

77 inlägg 32920 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

axwell  
#493420
axwell skrev: halvproffs skrev:
Alltså har den ett betydligt större värde som brännved än som massaved även om det tillkommer lite jobb med kapning o klyvning. Man får ju betala för elen, energiskatt, ledningsavgift, moms mm som man slipper när veden hamnar i pannan eller kaminen.



Absolut värt att elda upp även gran om den så skall kapas 6-9 gånger ytterligare.
Säg att det går att tillgodogöra sig 15 kWh efter alla förluster.
Nu har jag inte i huvudet dom rörliga kostnaderna för el med det kan väl ligga runt 15 kr i besparing för den lilla biten.
Bättre än att skicka den till fibermaffian, som ulf 1 skulle sagt.


Kollade senaste elräkningen från 2017 och då chockhöjdes värdet på massabiten med tänkte måtten 5 cm i topp, 9 cm i stubbskäret och 300 cm lång.
Rörliga elkostnaden låg på 1.42 kr/kWh så värdet av att elda den i en hyfsad kamin stiger då till 21 kr. :surp: :mrgreen:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Hanatorp  
#494466 Jag kommer aldrig mer att plantera 2000 st granplantorper ha. 1400 räcker gott. De gånger jag planterat har har avgången legat på ca 100 granplantor per 2000 satta. Björkplantor är gratis och man behöver inte leja plantörer heller. Björken producerar ungefär lika mycket som gran till första gallring men till en betydligt lägre kostnad. Det vore bättre om staten ägnade sig åt skola vård och omsorg istället för att detaljreglera hur enskilda näringsidkare sköter sin skog.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).