Skogsekonomi

Var skall skog beskattas

11 inlägg 3441 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Var skall skog beskattas

JörgenO  
#493394 På debattsidan i Folkbladet reses nedanstående intressanta fråga.

Citat:
"Skatten tillfaller fel kommun
I Västerbotten finns det 24 000 privata skogsägare. Man brukar säga att skogen är det gröna guldet, en viktig näring för Norrland och för Västerbotten.

Många har sina skogsmarker i flera av inlandets kommuner.

Om skogen man äger ligger i Vilhelmina så är det i dagens läge inte något som gagnar Vilhelmina som kommun eftersom kommunbeskattningen på inkomst av egen skog beskattas i den kommun som skogsägaren bor i.

Vi pratar ju om ett levande län
Bor man i Umeå men har skogen i Vilhelmina så är det Umeå som drar fördel av detta. Borde det inte vara rimligt att kommunbeskattningen på inkomsten av egen skog borde komma den kommun där man har sin skogsmark till del?

När det gäller till exempel Vilhelmina bor mer än hälften av skogsägarna någon annanstans än i den kommun där skogen står.

Det enda som inte sker i skogskommunen Vilhelmina när det gäller den skog man äger, är den kommunala beskattningen av inkomsten från skogen.

Det borde inte vara något problem att särskilja inkomst från skog från annan förvärvsinkomst. Vi pratar ju om ett levande län.

Med en förändring av beskattning av skog så att skatten i stället skulle komma den kommun till del där man har sin skogsmark, skulle det rent ut sagt kunna vara ”ett lyft” för många av våra inlandskommuner.

Bara för Vilhelmina kommuns del skulle det kunna innebära en skatteintäkt på cirka sex miljoner kronor.

Maria Lundqvist-Brömster
Riksdagskandidat från Nordmaling Liberalerna (L)"
Slut citat

Vad tycks om förslaget? Är det rättvist, är det logiskt är det genomförbart? Det jag funderade över är hur mycket av skogsinkomster som faller under inkomst av kapital och som beskattas av staten.

Länk till insändaren:
https://www.folkbladet.nu/2012977/skatt ... fel-kommun



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Fjällskog  
#493397 Bor själv i en kuststad i västerbotten och har skog i en inlandskommun. Jag håller med debattinlägget fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Vedproducent  
#493428 Jo men bor man på annan ort så tar man ju heller inte del av skatten i form av skola, dagis och ja allt som skatten ska gå till. Betalas skatten till en annan kommun än den man bor i så är det ju fel också. Då ska andra betala för allt du utnyttjar i kommunen du bor i.

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493433 Finns väl fortfarande Robin Hood-skatt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Vedproducent  
#493435
Niking skrev:Finns väl fortfarande Robin Hood-skatt?
/Niklas

Jo den finns ju också. Vilhelmina får 26000 kr per invånare från oss andra skattebetalare sen tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493436
Vedproducent skrev:
Niking skrev:Finns väl fortfarande Robin Hood-skatt?
/Niklas

Jo den finns ju också. Vilhelmina får 26000 kr per invånare från oss andra skattebetalare sen tidigare.

Dessutom så bor kanske en del entreprenörer, som jobbar i skogarna runt Vilhelmina kvar i kommunen och betalar skatt där? Det är ju som sagt skogsägarna som betalar för dessa entreprenörer...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Var skall skog beskattas

jannee  
#493439 Ska någon myndighet börja med ett rättvist transfereringssystem kommer denna kostnad att bli orimlig, själva transfereringen kommer att kosta mer än vad varje enskild kommun i så fall skulle få i ersättning.
En orimlig byråkrati som ändå många kommer att känna sig förfördelade i.
Tyvärr kommer denna orättvis att öka eftersom trottoarböndernas antal ständigt ökar, kapitalister boende i storstäder köper skogsfastigheter som kapitalplacering.
I mitt personliga tycke vore det bra med en ordentlig avgift/ha för de som INTE är skrivna (bofasta) på fastigheten. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

JörgenO  
#493456
Vedproducent skrev:
Niking skrev:Finns väl fortfarande Robin Hood-skatt?
/Niklas

Jo den finns ju också. Vilhelmina får 26000 kr per invånare från oss andra skattebetalare sen tidigare.

Vilhelmina och andra kommuner i utflyttningsbygder betalar ju barnomsorg o skolgång för en del av de som senare flyttar in i storstadskommuner så det är ju inte orimligt att sådana strukturella obalanser regleras mellan in och utflyttningskommuner... tycker jag :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Var skall skog beskattas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493457 Alla kommuner får statsbidrag baserade på folkmängd och en massa andra faktorer. 08-folket får minst per innevånare men mest totalt för att de är så onödigt många.

Användarvisningsbild

Re: Var skall skog beskattas

Vedproducent  
#493459
Skogsola skrev:Alla kommuner får statsbidrag baserade på folkmängd och en massa andra faktorer. 08-folket får minst per innevånare men mest totalt för att de är så onödigt många.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
Så här fungerar Robin Hoodskatten! Nej det är Malmö som har klart mest bidrag.
Hela länknamnet blir inte kopierat. Men för den nyfikne så får ni kopiera in resten av texten också för att kunna läsa.

Avatar Fallback

Re: Var skall skog beskattas

alias  
#493461
JörgenO skrev:På debattsidan i Folkbladet reses nedanstående intressanta fråga.

Citat:
"Skatten tillfaller fel kommun
I Västerbotten finns det 24 000 privata skogsägare. Man brukar säga att skogen är det gröna guldet, en viktig näring för Norrland och för Västerbotten.

Många har sina skogsmarker i flera av inlandets kommuner.

Om skogen man äger ligger i Vilhelmina så är det i dagens läge inte något som gagnar Vilhelmina som kommun eftersom kommunbeskattningen på inkomst av egen skog beskattas i den kommun som skogsägaren bor i.

Vi pratar ju om ett levande län
Bor man i Umeå men har skogen i Vilhelmina så är det Umeå som drar fördel av detta. Borde det inte vara rimligt att kommunbeskattningen på inkomsten av egen skog borde komma den kommun där man har sin skogsmark till del?

När det gäller till exempel Vilhelmina bor mer än hälften av skogsägarna någon annanstans än i den kommun där skogen står.

Det enda som inte sker i skogskommunen Vilhelmina när det gäller den skog man äger, är den kommunala beskattningen av inkomsten från skogen.

Det borde inte vara något problem att särskilja inkomst från skog från annan förvärvsinkomst. Vi pratar ju om ett levande län.

Med en förändring av beskattning av skog så att skatten i stället skulle komma den kommun till del där man har sin skogsmark, skulle det rent ut sagt kunna vara ”ett lyft” för många av våra inlandskommuner.

Bara för Vilhelmina kommuns del skulle det kunna innebära en skatteintäkt på cirka sex miljoner kronor.

Maria Lundqvist-Brömster
Riksdagskandidat från Nordmaling Liberalerna (L)"
Slut citat

Vad tycks om förslaget? Är det rättvist, är det logiskt är det genomförbart? Det jag funderade över är hur mycket av skogsinkomster som faller under inkomst av kapital och som beskattas av staten.

Länk till insändaren:
https://www.folkbladet.nu/2012977/skatt ... fel-kommun


Ett par funderingar som jag slogs av var att man kan ju som näringsidkare välja att omföra resultatet från inkomstslaget näringsverksamhet till kapital via räntefördelningen (jag tolkar det då som att allt hamnar i statens kassa och inte något i kommunernas), samtidigt slås ju samtliga den enskilda näringsverksamhetens verksamhetsgrenar (t.ex. skogsbruk och konsultverksamhet) samman till ett gemensamt resultat - hur skall du då redovisa konsultinkomster från Stockholm med skogsinkomster från Arjeplog och hur skall jämförelsestörande poster hanteras (tänker på möjliga resultatutjämningsposter såsom skogskonto, exp.fond och periodiseringsfond samt skogsavdraget)?

Jag tror det blir oerhört knepigt att reda ut, och därmed en dyr kontrollapparat!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).