Motorsåg och handhållet

Stihl MS 201 C-M

39 inlägg 32994 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

Mossebo  
#493362 Jag vet inte om det är nåt nytt eller ej... Men jag har bytt teknik när jag kvistar stammen före fällning. Torrkvistar m.m.
Efter att jag börjat luta sågsvärdet lite mot själva stammen så har kedjan nästan aldrig hoppet av.
Tidigare så var det ju inte speciellt ovanligt... Speciellt inte med den lilla 201an.
Detta kanske är sådant som alla andra känner till redan. Men för mig blev det en upptäckt efter nästan 20 års hobbyhuggande :-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

JensSkoog  
#493406
Mossebo skrev:Jag vet inte om det är nåt nytt eller ej... Men jag har bytt teknik när jag kvistar stammen före fällning. Torrkvistar m.m.
Efter att jag börjat luta sågsvärdet lite mot själva stammen så har kedjan nästan aldrig hoppet av.
Tidigare så var det ju inte speciellt ovanligt... Speciellt inte med den lilla 201an.
Detta kanske är sådant som alla andra känner till redan. Men för mig blev det en upptäckt efter nästan 20 års hobbyhuggande :-)

Bra att ha i bakhuvudet :grin:

Tack :-bd @Mossebo

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

JensSkoog  
#493485
StefanN74 skrev:Nej jag hittade bara en skiss på MS 201T men de kanske är samma förutom bakänden ?

Har du fått bilder med sprängskiss från mig @StefanN74 ??
Frågar här, eftersom jag har lite varierande erfarenhet med att bifoga bilder till en PM.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201 C-M

Hema  
#493577
Mossebo skrev:Jag vet inte om det är nåt nytt eller ej... Men jag har bytt teknik när jag kvistar stammen före fällning. Torrkvistar m.m.
Efter att jag börjat luta sågsvärdet lite mot själva stammen så har kedjan nästan aldrig hoppet av.
Tidigare så var det ju inte speciellt ovanligt... Speciellt inte med den lilla 201an.
Detta kanske är sådant som alla andra känner till redan. Men för mig blev det en upptäckt efter nästan 20 års hobbyhuggande :-)

När du skriver luta svärdet, på vilket sätt då menar du?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

Mossebo  
#493668 Jadu... hur förklarar man det :-)
Om jag skall kapa grenarna en meter ifrån stammen eller klena grenar som gärna böjer sig.
Så kapar jag uppeifrån å ner... Å då hoppar ju kedjan alltid av på undersidan. Logiskt då jag kapar där :-)
Men om jag då lutar undersidan på svärdet mot "den grova" änden på grenen. Alltså mot trädet så inbillar jag mig att den väldigt sällan vill hoppa av.
Grenen böjer ju sig i regel lite när man sågar och detta tror jag gör att den styr av kedjan ifrån svärdet. Men lutar jag såget lite så hoppar kedjan tillbaks igen istället för att spåra ur. ( tror jag) :-)
Likaså om jag röjer klen sly utmed marken så lutar jag i regel såget en aning och tycker även då att kedjan hoppar mer sällan.

Någon som förstår min förklaring? :-)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

StefanN74  
#493682
JensSkoog skrev:
StefanN74 skrev:Nej jag hittade bara en skiss på MS 201T men de kanske är samma förutom bakänden ?

Har du fått bilder med sprängskiss från mig StefanN74 ??
Frågar här, eftersom jag har lite varierande erfarenhet med att bifoga bilder till en PM.


Nej det verkar inte så iaf, har aldrig fått bilder via PM så kanske tittar på fel ställe

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

JensSkoog  
#493746
StefanN74 skrev:
Nej det verkar inte så iaf, har aldrig fått bilder via PM så kanske tittar på fel ställe

Titta efter nu, @StefanN74
Ser ut till att det gick.

Jens

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 201 C-M

Hema  
#493838
Mossebo skrev:Jadu... hur förklarar man det :-)
Om jag skall kapa grenarna en meter ifrån stammen eller klena grenar som gärna böjer sig.
Så kapar jag uppeifrån å ner... Å då hoppar ju kedjan alltid av på undersidan. Logiskt då jag kapar där :-)
Men om jag då lutar undersidan på svärdet mot "den grova" änden på grenen. Alltså mot trädet så inbillar jag mig att den väldigt sällan vill hoppa av.
Grenen böjer ju sig i regel lite när man sågar och detta tror jag gör att den styr av kedjan ifrån svärdet. Men lutar jag såget lite så hoppar kedjan tillbaks igen istället för att spåra ur. ( tror jag) :-)
Likaså om jag röjer klen sly utmed marken så lutar jag i regel såget en aning och tycker även då att kedjan hoppar mer sällan.

Någon som förstår min förklaring? :-)

Tror jag är med på hur du menar. Du vinklar sågen såsom du har den vid början på kapningen av ett riktskär.

Hur spänd kedja har du? Jag kör så att jag med handen nästan kan dra kedjan från svärdet, så man ser precis inte ser spetsen på drivlänkarna. Har sällan kedjehopp, men kedjan ska fortfarande va enkel att dra runt på svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 201 C-M

Mossebo  
#493857 Vi riskerar väl snart trådkapning...?
Jag tycker att jag har ganska spänd kedja. Har inte kollat så noga men detta med att man inte ser spetsen på drivlänkarna låter ju ganska bra.
Kedjehoppen kommer ju oftast under senare delen utav dagen när man slarvat med kontrollen vid tankningen :-)
Jag sköter all röjning med min 201a. Använder aldrig röjsåg. Så jag sågar mycke klent och riskerar nog få fler kedjehopp än de flesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).