Verkstan

Elektriker se hit..

35 inlägg 29932 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elektriker se hit..

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49302 Håller på att göra iordning mitt garage med isolering och anturligtvis ny el. Finns det nånstans schematiska skisser på hur det borde se ut? Alltså dosor och vad som ska gå till vilka dosor? Om jag bara får skika dit dosor och rör så lejer jag en elektriker att dra kablarna sen....



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

totte  
#49306 Och varför i hela friden skall du ha in det i väggen i rör och dosor? Då har du en anläggning som inte går att dra om när du vill ändra på det. Sen är frågan om du har vatten och kan spola i garaget så lokalen är att betrakta som våt, i så fall är installationsmaterial för infällt helt enkelt inte godkänt. Satsa på en bra gjord anläggning med kablar och utanpåliggande, då är det enkelt och smidigt att dra om när man behöver nya uttag eller vill ändra belysning, mm. Och om du inte vill se kablarna så finns det bra kabelkanaler idag.

Min åsikt förstås, det är ditt garage 8) .

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49308 Gödsla med dosor! Får aldrig för många uttag. Sätt dosor där du kommer att ha arbetsbänk tex och andra ställen där du kan tänkas använda ström. En bra grej kan vara att bara lägga rör i väggarna och dra ut dom till utanpåliggande kopplingsdosor som du sen kan dra kortare stumpar med kabel till uttag. Då får du en flexibel installation. Och i ett garage spelar det ju mindre roll att det inte blir lika snyggt. Bara användarvänligt.

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49310 Glömde, sätt kopplingsdosorna högt upp på väggen, inte vid golvet.

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49312 Inte alla elektriker gillar att rören är dragna, det går under deras ansvar alltihop. Kolla först.

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

Torparn79  
#49313 jag är beredd att håla med totte, skippa dold dragning.

det är lite dyrare med riktig kabel men dosor är ju inte gratis heller.
sen är det ett helvete om man inte har full koll när man ska sätta upp en hylla eller liknande, det är med samma sannolikhet att man skruvar i röret som att vedkapen man lånar går baklänges.

ett tips som jag läste i Lantmannen för något år sedan är att man sätter uttag på benen på arbetsbänkarna, då slipper du kablar över bänkarna när du håller på med vinkelslipen.

eller så sätter du en arm i väggen på ca 2 m höjd som är svängbar och är ca dubbla bänkdjupet, på armen sätter du en skarvsladd med grenkontakt, då får du alla sladdar till vinkelslip och liknande bakom dig...

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49315 OKEJ
Klart övervikt för synliga kulo kabel alltså.. jag som hade tänkt var ett steg mer seriös ;-/ Men ni kanske har rätt, fortsätt gärna övertala mej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

totte  
#49316 Och det värsta med att skruva i rören är att det inte alltid blir riktig kortis utan istället en liten sådan som inte blåser säkringen utan går varmt och så småningom tänder på. En elektriker jag känner anser att en stor del av s.k. oförklarliga bränder har sitt ursprung i sådant.

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

totte  
#49322
trilla skrev:OKEJ
Klart övervikt för synliga kulo kabel alltså.. jag som hade tänkt var ett steg mer seriös ;-/ Men ni kanske har rätt, fortsätt gärna övertala mej.


Jomenvisst :lol: Men inte kulo, den är för inomhusbruk, det skall vara EKLK, riktigt installationskabel för våta lokaler, utomhusbruk och arbetslokaler. Så drar man stammarna uppe utmed taket och, precis som nån sa, även här bör man sätta dosor på alla ställen där man torde skola kunna tänkas komma vilja hava lite el 8) . Då är det bara sen att öppna dosan, föra in en kabel och ansluta och skruva upp vägguttaget neranför. Men snacka med en bra elektriker innan du beslutar, men det skall vara en BRA. Dåliga elektriker älskar infällt, då behöver dom inte lägga ner en minut på att göra det snyggt.

Att göra en snygg, väldragen, utanpåliggande installation, det är seriöst!

Vill också tacka Torparn79, jäkligt bra tips om uttag vid arbetsbänken, har redan börjat fundera på hur jag skall ordna om i mitt garage, där sladdarna nu ligger över bänken.

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49331 Okej eklk då.. Men kulo i folkmun eller är det bara jag som kallar all sån blymantlad kabel för kulo... den är säkert inte ens blymantlad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

totte  
#49334
trilla skrev:Okej eklk då.. Men kulo i folkmun eller är det bara jag som kallar all sån blymantlad kabel för kulo... den är säkert inte ens blymantlad.


Skulle tro att detär rätt vanligt att man säger kulo. Själv har jag blivit "uppfostrad" av min elektrikerkompis, så jag är förmodligen överkänslig :lol: Riktig kulo var annars den där sortens plåtöverklädd kabel som man ser i gamla hus. Numera är även den vit och plastöverdragen. Och nej, bly är det inte numera, ytterst är det plast och innanför en aluminiumfolie. I EKLK:n finns det också en s.k. biledare, dvs innan för ytterhöljet ihop med folien ligger det en knippe koppartråd som man kopplar till jord, då om man spikar/skruvar genom kabeln så kommer spiken/skruven först i kontakt med den jordade folien innan den kommer åt nån strömförande ledare. Nå, inte vet jag om du ville veta det här, själv har jag blivit lite nördig när det gäller sånt :geek: .

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

Rickard Eklund  
#49336 Måste bara hålla med många andra föregående talare men ett bra, enkelt och snyggt sätt som du kan lägga till och ta bort kabel och dosor på så är att montera kabelstegar som du skruvar fast i väggen och drar kabeln i. När jag pluggade till fartygselektriker använde vi såna här http://www.wibe.se/custom/extpages/Kat_ ... /wc743.htm och dom är otroligt smidiga att sätta upp.

Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49338 Okej, nu är jag färdigövertalad, det innebär att jag kan börja gipsa i morgon. Då får elproblemet skjutas på nån vecka eller så tills jag fått gips, spackel och målarfärg på vägg och tak.
det snackas en del om att osb är bra och inte bra... alltså att ha bakom gipsen för att skruva i. Har nån några erfarenheter?

//H

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elektriker se hit..

totte  
#49344 Hehe, se där, vad en liten övertalningskampanj kan göra! Nä, men i det långa loppet tror jag du kommer att bli väldigt nöjd med det. Kolla också på vad Rickard skrev om kabelstegar, särskilt om det blir många kablar utmed nån sträcka så är det ju ett väldigt bra och enkelt sätt att förlägga, och lätt att lägga dit fler om det skulle behövas.

Nu är det jag som undrar, vad är osb? Nån slags skiva?

Avatar Fallback

Re: Elektriker se hit..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49346 Det som kallas kulo idag är EKRK, vilket bara är för torra utrymmen och inte dolt. Det sägs att man kan dra snyggare med den, eftersom den är lite styvare än EKK (och EKLK då?).

Jag skall pröva lite EKRK klamrat med letti tänkte jag, så får vi ser hur det blir.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).