Traktorer och processorer

Traktor eller nåt annat?

42 inlägg 11261 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492918
husqvarna_med_sthil skrev:Känner igen mig och då speciellt vad gäller hydraulpaketet till huggarvagnen. Vinschar upp det till hytten nu men det är ett jädra bök att skifta mellan skogsvagn och andra redskap pga av hydraulpaketet. Att byta till elspak löser ju problemet till största del, en billigare lösning (som jag inte ännu vet om den fungerar) vore snabbkopplingar och alltid ha paketet monterat på traktorn. Då får man ju dock ett ganska ordentligt kopplande varje gång men slipper flytta tyngden.


Ja, ska det fortsätta köras med traktorn är nog ett smidigare ventilpaket prioriterat, snabbkopplingar känns som det blir bökigt också, en himla massa slangar som ska hamna på rätt ställe. Dessutom är de inte alltid så snabbkopplade i kyla heller tycker jag? Finns väl såna snabbkopplingsblock, det kanske är smidigare?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492936 Snabbkopplingar all ära men det blir MÅNGA och de är lätt att de blir tryck på dom sen när de ska kopplas igen eller som sagt frusna, då räcker de med en tryck o retur som ska värmas

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Vardon  
#492941 Hur mycket kör du? Hur ofta byter du? Då jag inte kan vända stolen så har jag ventilpaketet på utsidan. Det är klart det är ett spring i och ur traktorn å andra sidan är det 4 slangar och en hitchkrok när man ska koppla på. Å andra sidan är det smidigt när stock ska kapas, en kvist som är kvar etc.

Tänkte om du kan kombinera, har du lite körning står du på utsidan och har du huggit i två veckor så fyller du upp med balar och hänger på ventilpaketet.

Annars är väl en till traktor väldigt trevligt men det kostar och tar plats med. Har du behov av traktor till så kör på det

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493000
Vardon skrev:Hur mycket kör du? Hur ofta byter du? Då jag inte kan vända stolen så har jag ventilpaketet på utsidan. Det är klart det är ett spring i och ur traktorn å andra sidan är det 4 slangar och en hitchkrok när man ska koppla på. Å andra sidan är det smidigt när stock ska kapas, en kvist som är kvar etc.

Tänkte om du kan kombinera, har du lite körning står du på utsidan och har du huggit i två veckor så fyller du upp med balar och hänger på ventilpaketet.

Annars är väl en till traktor väldigt trevligt men det kostar och tar plats med. Har du behov av traktor till så kör på det


Jo, lite så har gjort hittills, huggit klart en bit först och sen på med vagnen och köra ut.
Det är ju inte så att det inte funkar alls, är mer ute efter hur man kan få det lite smidigare och bättre framöver.
Har ju även funderat på en mindre lastare, midjestyrd eller teleskop för lyft och lastjobb, gärna lättkörd så hustrun kan tänka sig att köra balar om jag är borta. Hon undviker helst traktorn då det är lite omständligt med alla växlar, antingen går det i 1km/h eller också blir det motorstopp...

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493002 Hydreman är smidig på de viset att den har converter o 4 steg powershift i ett reglage med 3 backsteg med.
Fast klart man har grävaggregatet med att ta hänsyn till men midjestyrt är smidigt

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Göt  
#493020 kanske du skulle köpa en gammal skotare istället en blondin eller nåt...

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493038 En traktor till, gärna skogsutrustad. Jag har en väldigt liten verksamhet men jag har två
4WD-traktorer, en 70-talare till skogskärra och lite olika småkörning. Är väl inte ekonom-
iskt försvarsbart men det är väldigt smidigt med två traktorer i vårbruket, när man kör
gräs och när det ska flisas.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493044
Göt skrev:kanske du skulle köpa en gammal skotare istället en blondin eller nåt...

Har nog tänkt på det också :grin: Skulle väl vara något äldre utan för mkt el i så fall som klarar av att stå i perioder. Men i nuläget lutar det åt att en liten "lastmaskin" och en traktor skulle vara mer användbart än en skotare för oss :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

stone66  
#493293 Mm har samma problem. Har fem traktorer men bara en är 4 WD o den vill man ju ha i skogen och till snöröjning. Så det måste va smidigt o koppla av o på. köpte en mowivagn nu o jag har ventilpaket på vagnen funkar bra. Bara vagnsstyrningen som måste lösas. För den måste man ju ha i hytten om man ska ha nån nytta av den. Är det nån som har en bra lösning på det. Är en elventil enklaste lösningen ? Tacksam för tips

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493297
stone66 skrev:Mm har samma problem. Har fem traktorer men bara en är 4 WD o den vill man ju ha i skogen och till snöröjning. Så det måste va smidigt o koppla av o på. köpte en mowivagn nu o jag har ventilpaket på vagnen funkar bra. Bara vagnsstyrningen som måste lösas. För den måste man ju ha i hytten om man ska ha nån nytta av den. Är det nån som har en bra lösning på det. Är en elventil enklaste lösningen ? Tacksam för tips


Kanske inte förstår riktigt, men vagnsstyrningen är inte det bara två slangar till ett dubbelverkande uttag på traktorn? Så har iaf jag nu och det känns tillräckligt smidigt tillsammans med tryck och retur till resten så länge man slipper lyfta över ventilpaketet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

stone66  
#493301 Alla ventiler sitter ju ihop. Kan man ta loss den ventilen till vagnsstyrningen dom är ju delade i sektioner o plugga eller sätta på en gavel. Så man kan ha bara styrventilen i hytten.Eller kanske enklare o skaffa en ny ventil?

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493305 Har de bara en ventil att få ut olja på traktorn?
Vanligt annars att men har en enkelverkande till kranensventil och en dubbelverkande till vagnsdtyrningen

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

stone66  
#493306 Nej jag har fler ventiler

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

stone66  
#493329 Va nog otydlig kom ja på. Ventilpaketet är kopplat med två slangar en tryck o en fri retur. Då borde jag kunna koppla vagnsstyrningen till en ledig ventil på traktorn så kan jag styra med traktorns ventil så har jag ju styrningen i hytten. Och strunta i den på ventilpaketet på vagnen. Det blir ju två slangar till o koppla till traktorn men måste ändå va smidigaste lösningen så slipper man flytta ventilen från vagnen till traktorn. Har jag tänkt rätt??

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Vardon  
#493330 Borde vara riktigt men som nämnts ska det vara dubbelverkande till styrningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).