Föryngring

Gran eller lärk på T24?

7 inlägg 3243 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gran eller lärk på T24?

PinusScania  
#493202 Hej!
Har en 10 ha T24 som ska avverkas inom några år. Skogen är i Örebro län och älgen är ett stort problem för tallföryngringar. Jag funderar på att plantera med något annat. Är det någon som har erfarenhet av att plantera gran eller kanske sibirisk lärk på sådan ståndort? Duger marken till det eller är det tall som gäller? I så fall, sådd, fröträd, plantering?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Gran eller lärk på T24?

Torbjörn Johnsen  
#493204 Ställ en rejäl fröträdsställning, markbered och plantera glest med gran (typ 1500 st/ha). Då borde det bli tall och löv så det räcker till både vilt och bestånd och du kan få ett bra barrblandbestånd med lite lövinslag.

Avatar Fallback

Re: Gran eller lärk på T24?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493209 Om den blivit en T24 för att den är torr så kan du direkt välja bort granen.

När det gäller vilt så spelar det knappast någon roll om du väljer tall eller lärk, de är nog att betrakta som likvärdiga ur den synpunkten.
Misstänker du att du kommer få minsta problem med gräsuppslag så skulle jag valt bort fröträden och planterat istället. Tall passar på tallmark och viltbehandlingen är inte så besvärlig som man kan tro och dessutom ger den bra resultat, jag tycker valet är enkelt men så har jag också planterat och viltbehandlat de senaste sju åren.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller lärk på T24?

PinusScania  
#493231 Vattentillgången är nog relativt god. Rinner två bäckar genom området och finns lite blötare partier. Gräs kan nog bli ett problem. Markvegetationen är blåbär blandat med lite gräs. Att viltbehandla 10 hektar i flera år känns som ett ganska omfattande och tidskrävande arbete? Sprutar du trico på varje topp eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran eller lärk på T24?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493264 Låter inte som det är helt klart vilket träslag som är lämpligt. Vad växer det där nu?
Att viltbehandla i 3-6 år är ingen orimlig insats jämfört med att förtidsavverka torkstressade bestånd i 40 årsåldern.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller lärk på T24?

PinusScania  
#493268 Just nu är det tall. På ett intilliggande bestånd är det grandominerat med inslag av tall i gallringsålder som ser fint ut. Så förslaget med glesplantering av gran med fröträd hade nog varit ett bra alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran eller lärk på T24?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493270 Är det utpräglad blandskogsmark kan det vara en bra idé. Något man ska tänka på är att risken med gran på tallmark visar sig sent och att fröträd ska bort i tid om det ska bli något med tallen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).