Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829302 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#491040
Zalman skrev:"det lönsamt från dag ett att välja en Niro med stickkontakt"
Enligt Teknikens Värld.
Och från 2019 är det ännu större fördel att köra laddbar bil, osv...


"Nu lönar det sig att köpa laddhybrid
Snart lönar det sig att köra på el. Nästa sommar börjar det nya bilskattesystemet gälla, och de höjda miljöbilspremierna kommer att få kalkylen att tippa över till laddhybridernas fördel.

Hur lång tid tar det då att ”köra hem” laddhybriden Kia Niro?
Undersökningar visar att de flesta ägarna laddar hemma och att de kör merparten av sin totala körsträcka på el. Om vi uppskattar att drygt fyra mil per dag körs på el klarar man av 1 500 elmil per år. Då har man sparat in merkostnaden efter knappt sex år.
Det innebär inte att man måste äga bilen i sex år för att den ska vara ekonomiskt motiverad. Alla som köper begagnade bilar kan nämligen också räkna. Det är en av anledningarna till att de köper en begagnad bil i stället för en ny.
Den snåla laddhybriden kommer att vara mer eftertraktad än den konventionella bilen. Laddhybrid-Passat kostar till exempel 70 000 kronor mer än dieselversionen på begagnatmarknaden. Därför är det lönsamt från dag ett att välja en Niro med stickkontakt."
http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/

För min del är frågan, hur lång garanti är det på batterierna?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492245 Norska kunder missnöjda med Tesla modell S, vill ha prisavdrag https://digital.di.se/artikel/norska-te ... prisavdrag
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492298
Niking skrev:Norska kunder missnöjda med Tesla modell S, vill ha prisavdrag https://digital.di.se/artikel/norska-te ... prisavdrag
/Niklas

469 i.s.f. 700 hästkrafter är väl inte en så förfärlig försämring av prestanda :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492300
th skrev:
Niking skrev:Norska kunder missnöjda med Tesla modell S, vill ha prisavdrag https://digital.di.se/artikel/norska-te ... prisavdrag
/Niklas

469 i.s.f. 700 hästkrafter är väl inte en så förfärlig försämring av prestanda :wink:

Tja, det är ju 1/3 sämre än vad som utlovats. Så det är ju en ganska betydande försämring. Skulle du acceptera att t.ex. en påstådd 70-kubikare, som vid närmare granskning bara levererade kraft som en 50-kubikare? Skulle inte tro det...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#492312 Brittiska analysföretaget Aurora Energy Research har analyserat framtiden i elbilsmarknaden och energiförbrukning. År 2035 spår de att 40% av bilflottan är eldriven. Samma år spås elpriser i Tyskland hamna på 65 öre/kWh (~).

Dessa 40% elbilar kommer kräva 31 Terawatt timmar på årsbasis i elenergi, detta motsvarar en ökning på 5% på den Tyska marknaden enligt analysen.

De stora vinnarna spås vara kraftbolagen som spås få höjda rörelseresultat i storleksordningen 500 - 700 Miljoner EUR.

Nyteknik skriver om detta idag: https://www.nyteknik.se/fordon/studie-s ... en-6893861

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#492681 Kommentar Zalman?
Å andra sidan gäller detta inte oss utan "svartingarna" i "Negerland" :oops:
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/239289

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds

Vedproducent  
#492770 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gift ... -new-delhi

Många städer behöver nog förbjuda alla fossilbilar. Människan är allt bra girig och konstig som har skapat en sån livsmiljö som denna i New Delhi tex. Finns inget i världen som skulle få mig att vara där en enda dag. Men där bor 22 miljoner människor i en luftmiljön som överskrider gränsvärdena 30 gånger i luftkvaliteten.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#492840 Men elbilar i fel region (eller mer hur elproduktionen ser ut) riskerar bara flytta på utsläppen. Så det behöver inte helhetsmässigt bli så mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#492859
Hema skrev:Men elbilar i fel region (eller mer hur elproduktionen ser ut) riskerar bara flytta på utsläppen. Så det behöver inte helhetsmässigt bli så mycket bättre.

Man flyttar inte "bara" utsläppen. Jag säger inte att det är bra med el från kolkraftverk för det är det absolut inte. Men ta exempel med Teslas 100 kwh batteri. Det motsvarar 10 liter bränsle i tanken och det kör man med i 50 mil. Undersökningar för att jämföra smutsig kontinental elmix i jämförelse visar att även med den elmixen motsvarar det 0,4 liter per mil i förbrukning.
Så en halvering av utsläppen och sen har man alla möjligheter att bygga den rena elproduktionen man behöver till bilarna. Halveringen jag skrev ska jämföras med en bil som drar 0,8 liter per mil och den smutsiga kontinentala elmixen som motsvarar 0,4 liter per mil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#492874 Nu jämför du ett laddat batteri mot det teoretiska energiinnehållet i bränsle. Där förlorar förbränningsmotorn, då effektiviteten inte är hundraprocentig. Men elproduktionen för att ladda Teslabatteriet är inte heller hundraprocentig. Men i ditt räkneexempel har man inte tagit med det i kalkylen. Blir en glädjekalkyl med en faktor 4 (50x0,8 = 40, 40/10 = 4).

Sedan har jag hört att drivmedel i Indien inte tillhör de renaste, samt att det säkert saknas avgasrening lite här o där.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#492891
Hema skrev:Nu jämför du ett laddat batteri mot det teoretiska energiinnehållet i bränsle. Där förlorar förbränningsmotorn, då effektiviteten inte är hundraprocentig. Men elproduktionen för att ladda Teslabatteriet är inte heller hundraprocentig. Men i ditt räkneexempel har man inte tagit med det i kalkylen. Blir en glädjekalkyl med en faktor 4 (50x0,8 = 40, 40/10 = 4).

Sedan har jag hört att drivmedel i Indien inte tillhör de renaste, samt att det säkert saknas avgasrening lite här o där.
Du tar inte hänsyn till elmotorns effektivitet som du räknar. Men sök på undersökningar själv som är gjorda så ser du ju själv att köra elbil med kontinental elmix motsvarar en bränsleförbrukning på 0,4 liter per mil. Sen har du säkert helt rätt om drivmedel och avgasrening i Indien. Det borde snabba på omställningen än mer. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#493179 Sveriges Geologiska Undersökning, SGU, har skrivit om ämnet kobolt som är på tapeten nu. Detta eftersom det krävs stora mängder kobolt för att göra bl a batterier till elbilar.

En sak visste jag inte innan jag läste texten nedan - att gruvorna där merparten av dagen kobolt bryts i Kongo, ägs av Kina.
Detta gör att Kina kontrollen på merparten av världens kobolt, det är lite intressant...

https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/ ... ld-metall/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#493186 Finns många parametrar att ta hänsyn till när man jämför elbil kontra dieseldriven bil.
Bekvämlighet tillgänglighet förutom just miljöhänsyn är något som många premierar, även inköpspriset och hur andrahandsvärdet kommer att gestalta sig i framtiden - tänker då lite på gasbilarna som i princip blev helt värdelösa.
Speciellt bekvämligheten är väl något som än så länge ligger elbilen i fatet.
För exempel var vi förra helgen och hälsade på frugans syster i Valbo.
63 mil enkel resa, den snabbaste vägen tog oss 7 timmar att avverka inklusive vätskebyte (toalettbesök och en snabbfika i Nyköpingsbro)
Totalt körde jag 126 mil från det att jag tankat bilen full med HVO tills jag åter igen passerade Runes i Emmaboda och fyllde upp tanken. Fick då i 56 liter HVO diesel = en snittförbrukning på 0.44 l/mil om jag nu räknat rätt.
14 timmars restid inklusive snabbfika på 126 mil är än så länge omöjligt för en elbil att matcha.
För övrigt "tror" jag att en 520 D gått ännu något billigare än A6:an - dessa bilar matchar säkert en Tesla i bekvämlighet - till under halva inköpspriset:grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

wizz  
#493189 Hej, har inte följt tråden på någon månad men...vet inte om frågan diskuterats
Polaren har en knappt 1 år gammal Tesla X med det minsta batterialternativet och fått brev från sitt Norska försäkringsbolag att dom säger upp försäkringen. Han har tidigare sett att effektklassningen i Sverige inte följer Europanormen för effektklassning, så när han börjar söka priser så ser han att priserna hamnar på c:a 22.000:- i års premie på en halvförsäkring, det gäller Stockholmsområdet. Denna kostnad skjuter sönder ekonomiargumenten för Tesla i storstad...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#493196 Hej,
Vad är anledningen till den höga premien?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).