Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kärra lämplig för 100hk traktor

17 inlägg 9387 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kärra lämplig för 100hk traktor

jonko  
#492784 Kör idag patu 595(kesla 202t) med 9t kärra. Den borde bytas nu.

Önskemål:
4st svängcylindrar
Minst 6.1m MINST
Servo spakar eller el
Gärna lavettben

Vreten är ett märke som jag noterat verkar vara klokt byggda
Patruuna verkar vara helt bra
Vad sku ni rekomendera?

Farma med "diamant"ram är bra,men ack så dyrt...

Har inte behov av de största tuffaste,men ca 10t behöver de vara å stabilt. Vet ej hur kelsa 92 vagnarna är, men den vi har (9t) så är ju som en tändsticka i vridstyvhet... benen ska alltid ner om kran ska köras...

Drift inte behov.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

jonko  
#492787 Dagens ekipage

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

hlb  
#492811 Patruuna heter väl Junkaari numera och kan köpas billigt och bra från Vörå Maskin o Traktor i Finland. Prata med Ingvald på svenska.

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

Magnuc  
#492834 Farmi Forest Vario 101 med lämplig kran av ditt val, för lite mer proffsbruk än "glad amatör bruk"
Bild


http://farmiforest.fi/product/farmi-vario-101

Kesla är bra, såsom junkkari (patruuna).
Alla i samma prisklass. För och nackdelar för alla vagnar kan jag inte uttala mig om eftersom jag bara kört kesla och Farmi Forest.

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492852 Mowi, kommit med nya kranar med utskjut

Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

molnia  
#492911 Vi gick från en patu ca 8-9 ton till en moheda 10 ton. Med K45 kran
Mkt nöjda. Visst en M50 kran är dyrare ca 18 när vi köpte men kan du detaljstudera skillnaderna hittar du nog många.

molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

stegmaster  
#492946
jonko skrev:Vet ej hur kelsa 92 vagnarna är, men den vi har (9t) så är ju som en tändsticka i vridstyvhet... benen ska alltid ner om kran ska köras...

Drift inte behov.

Du bör nog kolla på Kesla 10 tonnare i så fall, den er mycket kraftige(bredare, tyngre) enn 9t vagnen, och givetvis mer stabil.
Den går ju even få med olika 22,5" hjul, så den ruller bra, even utan drift
Vikten er ju nästa dubbla för 102 vs 92, och bredare, ca 250cm med 22,5" hjul, så det er en helt annan vagn.
Dessutan måste du opp i 102 modellen om du vil ha 8,5m kran.
Men billigt er det inte, och den höga vikten er ju inte alltid en fördel, spesielt inte med en liten lett traktor.
Om du skippar eget hydraulik system, drift, men vil ha el. spaker, så koster säkert en Kesla 102 med 8,5,m kran ca 300tkr+mva eller kanske even så mycket som 350tkr??? :???:
För alt beror ju hur du vil utrusta den.
Se bara til att få med en bra grip om du handler en Kesla 304/304t(välj bort orginalet och köp en prog26) :wink:

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

jonko  
#493009 102an blir lite för bra å dyr... men det är ju en sån man skulle vilja ha.
Progrip är jo ett måste har jag noterat.

Oniar är ett märke som lite lockar, har helt humana priser på de små iaf... men gissar att det skiter sig på de man vill ha sen.
Kvaliten vet jag inget om

Måst googla lite på allt ikv. Farmi ser ut att vara trevliga

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

valtra mega  
#493022 Finns många märken att välja på. När du jämför vagnarna kan du också se på storleken på rambalk och tjockleken på materialet skiljer en del mellan vagnarna fast de går under samma bärförmåga

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

Magnuc  
#493094
jonko skrev:102an blir lite för bra å dyr... men det är ju en sån man skulle vilja ha.
Progrip är jo ett måste har jag noterat.

Oniar är ett märke som lite lockar, har helt humana priser på de små iaf... men gissar att det skiter sig på de man vill ha sen.
Kvaliten vet jag inget om

Måst googla lite på allt ikv. Farmi ser ut att vara trevliga


Vet ej var du får tag på Farmi Forest i Sverige, kan va att du måste vända dig till Finland. Kanske någon annan vet?

Oniar är ett nytt märke som jag har sett här i bygden och har sett deras 12 tonnare med 8m kran. När jag hörde priset, trillade jag av lite.

Om deras 12 tonnare med respektive kran kostar här ca 20.000€ och motsvarande kesla/junkkari är 35-40.000€ så måste det va en stor skillnad någonstans, jag har inte forskat i saken, men jag skulle nog titta noga och flera gånger före jag ens skulle tänka tanken att köpa ett sådant ekipage.

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

valtra mega  
#493098 Oniar 12 t med 8,36 kran kostar 28500 € https://www.lantmannenagro.fi/tuotteet/ ... hdistelma/
går troligen att få mer priset lite som vid alla andra köp
Jämför man rambalkarna på oniars 12 t vagn( 2x200x100x6) så finns det konkurrenter som på 10 t vagn har 2x 200x100x8

Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

stegmaster  
#493133 Men man får ju en 12t weimer med 8,3m kran( denna kran tillverkas ochså av Oniar) för 198tkr, varför inte då köpa en sådan???
Verkar säkrare med ett Svensk företag att handla med, dessutan er Urban en trevlig kille va jag vet.
Weimer verkar ju vara absolut prisvärda(even mot dom utomlandske), om man inte vil handla dyrare saker som Moheda, mowi, Kesla, Farmi, Kronos med flera...........................

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

valtra mega  
#493157 Oniars pris är med moms så skillnaden är inte stor med hydraliskförstyrning kostar weimer ca 220 + moms
Tror inte det skiljer mycket på säkerheten att handla av ett finskt eller svenskt företag

Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

Nor-forest  
#493170 BMF vagnar kan kanskje være et alternativ?

https://www.bmf.ee

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

källefall8  
#493193 Tycker nog att weimers vagnar ser lite klena ut jmf med många andra 12t om man tex tittar på boggievaggor och infästning av dessa. Likaså sitter teleskopstödbenen för långt ner och även infästning av lavettstödbenen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).