Socialt (mer om oss)

Träning för skogsarbetare?

52 inlägg 13790 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träning för skogsarbetare?

Sandström87  
#493114 Hur tränar ni för att hålla er hel och frisk ni som arbetar i skogen?

Själv tränar jag mage/rygg (bukmuskulaturen) men ja jobbar ju inte i skogen och hinner inte vara där i den utsträckning ja vill. Men hoppas det ska bli ändring på det så därför skulle de va bra med lite träningstips.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493132 Tränar och tränar, men att vara i skogen och jobba är väl också träning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

tallen100  
#493134 Om inte skogsarbetet i sej är träning nog, så kan du köra med stocksåg och yxa nån dag :wink:

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Sandström87  
#493141 Det jag syftar på att de kan vara bra att träna något annat också för att hålla sig hel och frisk.
Skidåkare tex tränar ju inte enbart med skidorna på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Larssa  
#493142 Jag har 10mil till min fastighet. Därför vill jag få ganska mycket gjort när jag väl är där. Tycker konditions idrottandet gör väldigt gott för orken.

Marklyft: 1-2 ggr i veckan.
Guld värt när jag ska börja gallra. Jag har dålig rygg sedan ungdomens ackords arbeten.

Skidåkning, löpning 3 ggr i veckan. Varav ett pass på över 2 timmar i långsamt tempo.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

jannee  
#493148 Jag köpte mig ett gymkort när jag avlutade min chaufförskarriär. Går numera stadigt 2 ggr/vecka på ett gym.
Jag trodde i min enfald att jag var i hyfsad form och gymträningen bara skulle bli lite avkoppling och umgänge med jämnåriga.
Umgänge blev det men framförallt träning med likasinnade och jag är idag i bättre form än vad jag varit sedan lång tid tillbaka.
Jag vill inte säga att skogsarbetet går som en dans men jag känner mig inte alls lika sliten idag som jag gjorde för bara 6 månader sedan.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493199 Tränar löpning 6-7 dagar i veckan. Bra för konditionen, men blir ändå trött i skogen! :-BD

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

80-90  
#493200 Försöker å springa 3 dagar i veckan :-BD det hjälper när man bara är i skogen på lediga stunder !! Va enklar då man jobba heltid då höll man sej igång bättre !! Men nu behövs all träning man kan få \M/

Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

M.Nilsson  
#493208 Utöver tiden jag lägger på att sköta om skogsfastigheten så försöker jag även varva med gym i mån av tid.
Räknar jag på ett snitt så blir det ungefär 3 gympass i veckan.
Här prioriterar jag verkligen basövningar framför maskiner.
Exempel på detta kan vara benböj, bänkpress och marklyft. Självklart så varvar jag detta med andra övningar som t.ex. skivstångsrodd, bicep och tricepcurl med skivstång.
Fick jag välja en övning att köra resten av livet så hade det lätt hamnat på marklyftet, det är den övning som jag känner fungerar bäst för mig.

Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

amigo  
#493210 Träning är som heroin för mig,,,,,,,,kan inte sluta sjuta upp det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

maaoowz  
#493224 Fotboll 4 gånger i veckan och har även nöt och får så blir ju en hel del kroppsarbete där med [WINKING FACE]

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Kristian84  
#493230 Efter att ha varit strongman och tävlat så skulle jag säga att den träning man ska utföra utöver skogsjobbet, så ska den träningen baseras på lätt rörelse träning. Inga tunga lyft. De sliter nog på kroppen att jobba manuellt i skogen. Kroppen reparerar sig bäst av aktiv vila. Lätta vikter och utföra övningarna i ledens hela rörelse område. Kondition får man snabbast och bäst av intervall träning.

Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Sandström87  
#493251 Roligt med seriös respons!
Tror att det bästa också är att träna med kroppen som vikt och att ha med olika rörelser i träningen så man blir smidigare. Och att ha starka bålmuskler.
Försöker att hålla igång lite löpning för vintern samt ett gympa pass en gång i veckan. Och på sommarn blir det orientering och traillöpning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träning för skogsarbetare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493359 Långa pass orientering i grisig terräng måste vara den bästa konditionsträningen för skogsarbete... :D

Får man in två pass på gymmet per vecka är det nog mycket värt, särskilt ben, rygg och axlar. Däremot tror jag man kan hoppa över bänkpressen.

Vad gäller kondition, så funkar intervall/hög intensitet upp till en gräns. För skogen tror jag mer på att köra långa pass dock. Om man har tid.

Användarvisningsbild

Re: Träning för skogsarbetare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493453
Kristian84 skrev:Efter att ha varit strongman och tävlat så skulle jag säga att den träning man ska utföra utöver skogsjobbet, så ska den träningen baseras på lätt rörelse träning. Inga tunga lyft. De sliter nog på kroppen att jobba manuellt i skogen. Kroppen reparerar sig bäst av aktiv vila. Lätta vikter och utföra övningarna i ledens hela rörelse område. Kondition får man snabbast och bäst av intervall träning.


Yoga skulle passa perfekt efter en arbetsdag i skogen. Det är inget skämt heller...
Har inte kommit så långt att jag provat än men har iallafall insett att det vore bra. Det finns ju en "liten" barriär man behöver kliva över för att våga bege sig till yogalokalen =))
Jag tror mycket på rörlighet, så mjuk och följsam som jag var efter att ha gått hos en kotknackare under en tid har jag aldrig varit tidigare. Tyvärr är jag dålig på att hålla i övningarna, det börjar med en kortare svacka, sen upptäcker man att det gått nån månad sen sist :mrgreen:

Gym har jag inte besökt sen jag gick i gymnasiet, det är inget för mig.
Får en 8-timmars skogspromenad på jobbet och sköter maten hyfsat så jag tror att jag ligger skapligt bra till ändå, förutom att det blir för mycket kött och för lite grönt.
Äter inte godis/sötsaker mer än nån enstaka gång per år och dricker ingen läsk eller alkohol, men mycket kaffe blir det :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar