Arbetskläder för skogen

Var har ni mobilen?

23 inlägg 9602 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var har ni mobilen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492968 Efter att ha lyckats klämma mobilen mot en stam i helgen så den gick i kras, undrar jag var man har den bäst på kroppen? I alla fall när jag jobbar, så blrir det mycket trycka med kroppen mot stammar och ibland har man ju ne spak för att vrida ner träd som man ansätter i brösthöjd, så där gick inte bra heller. Tycker jag har prövat de flesta ställen, men kanske missat något?

Kanske skaffa en hållare till huggarbältet? Men då ramlar man väl på rumpan och knäcker mobilen...

Var har ni den??



   TS
Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492972 Har min i fickan på huggarbyxorna, dock blir den fuktskadad varje gång :D Kanske nån minimal ryggsäck funkar?

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492973 Jag har den i en plastpåse i bröstfickan, inga problem med fukt då.

Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

hfab  
#492974 Lämna den hemma på köksbordet. Då håller den nog länge.

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

ananders  
#492975 När jag hugger så här jag telefonen i höger bröstficka, vid röjning och övrigt arbete i benfickan.
Visst händer det att den kan komma i kläm men då får man justera läget på telefonen lite.

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

MrStraightpull  
#492984 Vid mer allmänt arbete på gården har jag telefonen bälteshållare - fungerar bra. I skogen i bröstficka på skogsjackan - man vill ju kunna komma åt telefonen utan att gräva under kläderna då. Men man får tänka sig för lite i båda fallen och inte trycka mot något med telefonen i mellan. Dock verkar huggarjackor ha lite olika bra placering av bröstfickor - jag gillar de mer djupa där telefonen sitter lite lägre under bröstmuskeln. Ett alternativ vore väl att ha en hög placering, nyckelbenshöjd rätt nära halsen. Finns säkert taktisk utrustning/sele om man letar.

Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492986 Nu har jag köpt en någorlunda fukttålig telefon, vi får väl se. Min Galaxy S5 tålde fukt i alla fall, men inte böj...

Jag vill gärna ha telefnen inom räckhåll vid olycka, och tycker det är skoj att ta lte bilder när jag jobbar. Så någon GSM-mobil är inte aktuell heller. Cat S60 är för dyr. :)

Man kanske skulle ha den som ett halssmycke hängande runt halsen? 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

MDin  
#492999 Telefonen är ett viktigt redskap i skogen, säkerheten kan stå på spel vid ett felskär eller dylikt.
Gärna med appen "Svenska Koordinater". Har jag glömt min på köksbordet vänder jag hem och hämtar. Beroende på vad jag gör bestämmer plats för förvaring. I de flesta fallen så vänster byxficka eller bakfickan. Jag har en iPhone så knappen är alltid uppåt å mot kroppen, då är det minst risk att den ringer upp ofrivilligt. Bröstfickan funkar vid kvistning och aptering. Med andra ord, den får vandra runt [emoji16]

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

rokon  
#493005 Jag har alltid min telefon i vänster byxficka det är en Cat B 15 Q som verkar hålla för allt, den klämmer man inte sönder mot en stam. Jag tror det är ca 3 år jag använt den, inga fuktskador heller då den är vattentät. Däremot så stänger den av sig när jag sitter på huk vid pannan. Samt ringer diverse nummer när jag röjer i skogen. Mest sådan som aldrig går fram, men 112 är ju en enkel knapptryckning så det grejar den själv vid röjning.

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493024 Jag har min i bröstfickan på jackan. Jag har en Husqvarna classic. Det är snålt med fickor på den. Finns bara en. :roll:

Har första förband o telefon i den fickan. Då hamnar det inte i kläm. Lätt att komma åt. Det enda är att när jag röjer så sitter selen över fickan. Men det löser sig om lägger telefonen ner i fickan, så klämmer inte bandet. Men jag måste lossa om jag ska komma åt telefonen. :smile:

Innan så hade jag ett fodral som man kunde prata igenom. Totalt värdelöst. Om tappade telefonen så brukade fodralet öppna sig o skärmen föll pladask. Nu har jag ett fodral med spänne över. Skyddar bättre får man väl säga säga. Så det inte skiter sig. :-ss

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

sundelius  
#493043
Mangan skrev:Nu har jag köpt en någorlunda fukttålig telefon, vi får väl se. Min Galaxy S5 tålde fukt i alla fall, men inte böj...

Jag vill gärna ha telefnen inom räckhåll vid olycka, och tycker det är skoj att ta lte bilder när jag jobbar. Så någon GSM-mobil är inte aktuell heller. Cat S60 är för dyr. :)

Man kanske skulle ha den som ett halssmycke hängande runt halsen? 🤗



Precis @Mangan, så har jag min hängande. Har inte haft några missöden under tre säsonger.
Fick den här mojängen av Boss och till min mobil passar den perfekt


1516558288_019.jpg

Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

nattuggla86  
#493045 Har en iPhone i ett läderfodral i vänstra byxfickan. Aldrig några problem med väta osv. Bommat ibland och lagt i höger ficka men då är den fort utsatt för tryck mot stammar osv

Avatar Fallback

Re: Var har ni mobilen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493046 Haha, det var mest på skämt! :shock: Men en sån innan för jackan, kanske? Bild på hur den sitter på dig, @sundelius?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

svampbob  
#493052 Ja den ska vara i vänster benficka. Jag har krossat skärmen på en mobil i skogen och då var det i röjning.
Mobilen jag har nu har USB C laddare och den är ju lite större än Micro usb och det gör en väldig skillnad på hur mycket skräp som fastnar i ladduttaget så nu sätter jag alltid en liten tejp över öppningen när jag ska till skogen.

Användarvisningsbild

Re: Var har ni mobilen?

Äboda  
#493053 I ett fodral från Punkcase i vänster bröstficka.

https://www.punkcase.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).