Uppvärmning

Arimax 25

13 inlägg 5876 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arimax 25

Krosus  
#491655 Har en arimax 25 med acktank till. På den kan man ställa in temperaturen den ska slussa ut vattnen från pannan till tanken. Den är inställd på 80 grader, men när man uppnår den så börjar pumpen snurra, men samtidigt så börjar det forsa vatten ur spillröret i pannrummet, där kommer det väldigt varmt vatten, men i tanken stiger värmen väldigt sakta. Och när väl tanken står på säg 70 grader, hetvatten fram 60 grader, pannan 80 grader, men vattnet i duschen är 35 grader. Hur är det möjligt? Men ibland då är det super varmt i duschen också, men jag ser inget sammanhang när det ör så. För man ska väl inte behöva elda dygnet runt för att kunna duscha eller ta ett bad?
Tacksam för kunskap om detta!



   TS
Avatar Fallback

Re: Arimax 25

sveakatten  
#491695 Kan du stänga någon kran till värmesystemet och se om bara tanken laddas, tycker det verkar som du har något stopp mellan pannan och tanken, har du någon backventil som fastnat?

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#491844 Provade en annan variant idag, ställde in tempen på pannan till 65 grader, gjorde upp en eld och inväntade resultat.
Men när pannan når rätt temp, då börjar det direkt spruta ut ur skvallerröret, samtidigt som pumpen går igång, men vattnet som kommer ur röret är rykande varmt så det Känns lite som att det ör som du säger att det kan vara stopp någonstans. För det borde inte komma vatten ur det röret väl? Det är väl bara om det är risk för kokning det ska spruta ur där. Vad jag förstår.. Suck.. Det är kul när det krånglar :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Göt  
#491869 Hur har det fungerat förut. Har du elpatron i tanken som du använt och stängt av mellan tanken och pannan, låter som det är stängt någonstans mellan tank och panna

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#491881 Jag har kört med elpatron på tanken ja, men jag har aldrig stängt av någonting mellan pannan och tanken. Utan när jag har varit hemma och tänkt på det har jag eldat, annars bara el, jobbade borta mycket tidigare men nu när jag är hemma mer vill jag elda, men som sagt, det är något som är galet. Men om det gjorde någon skillnad förut när jag eldat någon gång ibland vet jag ej, har bara tänkt att det ska vara bättre och skötas automatiskt. Men nu är man äldre och försöker bli visare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Göt  
#491935 En luftblåsa kan ju ha samma funktion går det att lufta mellan tank och panna

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#492167 Bra fråga, inte vad jag vet iaf. Men det skall undersökas !

   TS
Avatar Fallback

Re: Arimax 25

sveakatten  
#492177 Vad har du för expantion kärl?

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Rasken  
#492718 Trasig cirkulationspump tror jag på. Finns ju inget laddomat, utan laddningen styrs väl genom pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#492903 Vad jag har för expansionskärl vet jag inte ärligt talat, det lär kollas upp!

Och cirkulationspumpen fungerar, den börjar ticka samtidigt som pannan kommer upp i rätt temp, men allt varmvatten åker ändå rätt ner i avloppet via skvallerröret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Rasken  
#492908 Att cirkulationspumpen tickar är ingen garanti att den fungerar. De blir slitna och tillslut pumpar de inget vatten längre.

Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#493706 Rörmokare har varit på besök!
Cirkulationspumpen var boven, men problemet var att den tryckte på vattnet för fort så den tryckte ur vattnet i expansionskärlet. Att varmvattnet inte fanns berodde på dels det, och att blandventilen var paj, plus att kopparslingan i acktanken skall spolas ren för nu stoppar den igen så varmvattnet kommer inte fram som det ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arimax 25

Krosus  
#493708 Men pumpen är bytt till en lite snålare så nu spottar den inte ur sig varmvattnet iaf, så äntligen ger det resultat att elda! :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).