Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729187 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492856 Hur höga är de självföryngringen plantorna? Bilder tack! :-)

Är de inte alltför höga, så går det kanske att röja bort förväxande träd, så blir det kanske något så när i samma storlek som de planterade plantorna efter några år?
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Äboda  
#492864
Niking skrev:Hur höga är de självföryngringen plantorna? Bilder tack! :-)

Är de inte alltför höga, så går det kanske att röja bort förväxande träd, så blir det kanske något så när i samma storlek som de planterade plantorna efter några år?
/Niklas


Lite strul med bilduppladdningen. Har redigerat inlägget.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492879 Hm, det tar ju några några år innan de planterade plantorna når den höjden. Och självföryngringen ser jämnhög ut.

Är det många sådana luckor i det aktuella beståndet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Äboda  
#492892
Niking skrev:Hm, det tar ju några några år innan de planterade plantorna når den höjden. Och självföryngringen ser jämnhög ut.

Är det många sådana luckor i det aktuella beståndet?
/Niklas


Två luckor av lite storlek, i den andra är föryngringen ytterligare några år äldre.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#492900
Äboda skrev:
Niking skrev:Hm, det tar ju några några år innan de planterade plantorna når den höjden. Och självföryngringen ser jämnhög ut.

Är det många sådana luckor i det aktuella beståndet?
/Niklas


Två luckor av lite storlek, i den andra är föryngringen ytterligare några år äldre.


Jag har blivit tuffare med åren, vill inte ha kvar hobbar med granplantor över knähöjd i samband med föryngring.

Av bilden ser det ut som att de förväxande hobbarna är upp till drygt manshöjd, vilket skulle ge ca 10 års försprång (tänker ca 8 år som brösthöjdsålder) jämfört med omgivande bestånd.

Jämför höjd och grovlek på stammarna i ett 10-årigt resp, 20-årigt bestånd eller ett 15-årigt med ett 25-årigt och fundera över om du tycker att det är lämpligt att skapa småhobbar med starkt förväxande träd inne i ungskogarna. Jag har aldrig lyckats svara ja, när jag har ställt mig den frågan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#492912
alias skrev:..............
Jämför höjd och grovlek på stammarna i ett 10-årigt resp, 20-årigt bestånd eller ett 15-årigt med ett 25-årigt och fundera över om du tycker att det är lämpligt att skapa småhobbar med starkt förväxande träd inne i ungskogarna. Jag har aldrig lyckats svara ja, när jag har ställt mig den frågan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Det där är jag 100% enig i @alias :-bd
Enda undantaget skulle vara om det var ett bestånd där man tänker ta ut
hemmaved i åren som kommer, men aldrig i en produktionsskog.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#492938 Är luckorna mindre än 0,5 ha så röj ner det och börja om.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#492942 Min erfarenhet är att dom
Sörnar.
När dom blir friställda.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Umea  
#492949 När föryngringen kommit upp varför inte då behålla starka och fina träd som redan finns på plats och stödplantera

det som behövs.

Har hört att träd som sticker upp lite bryter vinden på ett positivt sätt, vinden bromsas då upp något och det minskar

risken för större storm skador.

Ha en Trevlig dag !
Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Niiiklas  
#492965
Äboda skrev:Jag håller på och röjer innan en slutaverkning i ett snart 60-årigt gran bestånd. Efter avverkningen planerar jag att markbereda med en skogsstjärna. I beståndet så finns några stormluckor där återväxten kommit igång. Hur skulle ni göra? Röja rent för att få ett jämnare bestånd i framtiden eller lämna?


Jag har precis röjt igenom ett område ute på ett hygge där vi inte underröjde!
Det är ett riktigt skitjobb att röja fram fina granar att spara!

Många är krokiga och har redan dålig tillväxt! Så vi ångrar att vi inte röjde ner allt och började om! :-)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Hema  
#492983
Amatörhuggare 62 skrev:Min erfarenhet är att dom
Sörnar.
När dom blir friställda.

Sörnar?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#493010 Å sorry.
Bygdemål.
Sörnar = Dör.
Torkar.
Mvh Amatörhuggare

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Äboda  
#493042
IMG_0131.JPG


Så här blev det, bättre att hålla väl avgränsade skiften med jämna bestånd. Skulle dock tagit med klingröjsågen, den fungerar bättre i den här typen av röjning.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#493060 Djungelvägg är man van vid.
Testade snövägg i fredags. :d

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#493063
Erre skrev:Djungelvägg är man van vid.
Testade snövägg i fredags. :d


Där in hade jag inte gått frivilligt. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).