Motorsåg och handhållet

En ny köprådstråd!

92 inlägg 24483 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#489036 Jag har inte vägt ,o har inte kollat specarna.
Men 2253 är ju tyngre i alla fall.
Hade med båda sågarna ,för att prova ,o 2050 gick bra med ,men inte alls med samma kraft.
Ska ta o väga dom en dag ,undra vad det står i specar?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

johan eriksson  
#489080 2050 4,7kg och 2253 5kg vikter utan svärd/kedja och tomma tankar.
Ställ båda på en våg driftklara fulltankade så får vi se vad det skiljer. :-bd

1514707875_f516fbf3-fea1-4537-b3ae-804003c23387.png


1514707875_be31f0e9-2e90-4dff-b6db-7c00c2b52f4d.png

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#489097 Ska göra det vid tillfälle.
Men rör sig nog om en skillnad på 0,3-0,5 kg då ,när dom är tankade.
Kanske märks under en hel dags jobb ,men samtidigt så är ju 2253 väl balanserad ,så det kanske inte märks.
Får nog ge mig ut i skogen en sväng nu :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489214 Tyngdpunkt och vikt är två skilda saker som ger lika mycket påverkan på hur sågarna upplevs vid hantering av sågen i vissa arbetsmoment.

Som info i detta kan jag berätta att vi vägt 2253 och 550 med samma svärd o kedja, tankat o klart.
Vikt var stort sett samma, nåt gram mindre på 2253.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#490374 Då har man gjort några timmar i skogen denna vecka.
Sågen är inom kort inkörd ,om man räknar 10 timmar som inkörning!
Har egentligen inget att anmärka på ,det finns kraft ,det är lättstartat ,o det är stabilt!
Inget annat att vänta sig av en ny såg kanske!
Tycker dessutom den är bränslesnål ,nu kan jag ju bara jämföra med min gamla 2050.
Hörde någon som sa att den var lite törstig ,o det kanske den är ,men dock inte jämfört med min gamla.
Ett litet fenomen den har för sig ibland ,är att när man går från tomgång till mer varv ,så kan den tveka lite på något vis ,inte hela tiden ,utan ibland.
Har kollat youtubevideos ,på andras 2253 ,o dom beter sig likadant.
Kan misstänka att det har med carb control att göra.
Inget som påverkar något ,men har lagy märke till det.
Kan rekommendera denna sågen skarpt iallafall ,såg att den är ytterligare prissänkt nu dessutom ,till 4995:- ,vilket får anses är ett galet bra pris.
Kommer säkert mer rapporter framöver :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490663
DalslandsAnders skrev:Hörde någon som sa att den var lite törstig ,o det kanske den är ,men dock inte jämfört med min gamla.
Ett litet fenomen den har för sig ibland ,är att när man går från tomgång till mer varv ,så kan den tveka lite på något vis ,inte hela tiden ,utan ibland.

Jag har väl kommit ungefär lika långt som dig i gångtid. Jag tycker också att den är lite törstig men min referens är snarare en 346 Classic som "bara" är på 46 kubik. Ett annat fenomen är efter kallstart, den behöver puttra på startgas i minst 5 sekunder innan man dra på gas, annars dör den vid gaspådraget. Sedan känns det också som att det är lite mindre avstånd mellan starthandtag och fläktkåpa än äldre sågar, det händer ibland att man missar greppet om man "gör som man alltid gjort". Troligen en vanesak men något jag aldrig tänkt på med mina andra sågar. Jag måste göra en objektiv mätning någon gång.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#491835 Ytterligare en rapport!
Har i helgen kört lite mer ,har nog blivit 5 tankar kanske.
O jag måste säga att jag blir mer imponerad nu.
Tyckte den gick bra från början ,men nu känns det som om man dragit pluggen eller något.
Speciellt dom sista tankarna idag ,då kändes det som om att det fanns väldigt mycket kraft ,o mycket varv.
O den fick bekänna färg idag ,riktigt grova vindfällor ,som dessutom kapades ner till lagom ved-längder.
Jag håller med om kallstart ,att man måste låta den gå några sekunder på startgasen ,innan man kan börja gasa.
Men det är inget problem ,finns nog en tanke med det :)
Ha en skön söndag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#492803 Då har det blivit ett par timmar idag med!
Kan tycka att det medföljande 13" svärdet är lite kort ,ganska ofta.
Vad kör ni för storlek?
Det ska ju vara en storlek som ändå känns smidig ,14" kanske gör skillnad ,även om det bara är 1 tum.
Det funkar ju att göra fällskäret från 2 håll ,men lite omständigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

skogsjan79  
#492806 Jag har ju samma såg som dig. Jag kör med ett Oregon svärd 15 tum. Tycker det funkar bra ihop.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#492808 Ok ,o det känns smidigt vid kvistning o så?
Får nog köpa in 15" med ,så man har att byta med.
Kan ju vara bra att ha både och!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

skogsjan79  
#492827 Jag tycker att det funkar ok. Finns ju både fördelar och nackdelar med längre svärd vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

DalslandsAnders  
#492871 Hur ofta filar ni kedjan?
Väntar ni ,eller filar ni i samband med rengörning?
Är det bättre att fila lite oftare o mindre ,eller sällan o mer?
Jag vet ju naturligtvis att blir det damm när man sågar ,så är man ju lite sent ute.
Men för att bibehålla skärpan så kanske man ska fila innan det blir småspån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492876 Filar i samband med varje tankning. I fält fäster jag ofta sågen med en filbock, som jag låtit göra en liten väska till.
DSC_0312.JPG
på så sätt kan jag ha bägge händerna på filen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En ny köprådstråd!

Hema  
#492880
DalslandsAnders skrev:Hur ofta filar ni kedjan?
Väntar ni ,eller filar ni i samband med rengörning?
Är det bättre att fila lite oftare o mindre ,eller sällan o mer?
Jag vet ju naturligtvis att blir det damm när man sågar ,så är man ju lite sent ute.
Men för att bibehålla skärpan så kanske man ska fila innan det blir småspån?

Oftare och tills tanden ser bra ut. Samt ser du att spånen är betydligt mindre (obs skillnad på spånstorlek beroende på sågvinkel), så är det läge att fila. En vanlig rekommendation är vid varje tankning. Samt om du fäller träd intill grusväg kanske det blir ett minimum.

Med vass kedja spar du tid, bränsle och det blir roligare att jobba.

Användarvisningsbild

Re: En ny köprådstråd!

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493085 Kör likadan såg.. Alltid 15 tums svärd.. fördelen vid kvistning är att man som lång slipper och kröka rygg mer än nödvändigt och når lite längre runt de grövsta träden! Filar gör jag efter behov, i skogen med sågen i knäet eller i verkstan fastspänd i skruvstädet. Enda fördelen med 13 tums svärd är som jag ser det att det blir något färre tänder att fila..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).