Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106036 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Mowi850  
#490189 Man blir alltid lika glad när man ser nån som kan få ihop nått sånt själv och det blir snyggt[emoji2] fortsätt så. Så man får njuta av skickligt hantverk.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#490215 Vackert smide!

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

totte  
#490402 Elegant!

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#492702 Tack roligt att det gillas! :grin: Kommer lite flera bilder här, så nu är det bara färg och slutmontering kvar :smile:

1516444089_20171222_104455_(1).jpg

1516444089_20180101_134547_(1).jpg

1516444093_20180109_102716.jpg

1516444094_20180104_112923.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#492745 Kan ju även lägga upp en film där jag klipper energivirke med hela ekipaget :grin:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

loppan  
#492762
Ådii skrev:Tack roligt att höra! :) Jo det stämmer nog med 540, har tyvärr bara 1000 som andra val, 540e skulle vara optimalt för pumpen klarar av 1500rpm som kontinuerlig drift och växellådan ger 2,5 i uppväxling så på 1000 rpm så har jag traktorn på 1200 vilket ger 570 på pto vilket då blir 570x2,5 = 1425 rpm på pumpen och då vill traktorn gå lite väl tungt ibland tycker jag och så är det ju lätt hänt att man kan börja övervarva pumpen om man inte hela tiden kör på handgasen när man väl kör ut och vill ha hjälp av driften ibland.


Jag har en kugghjulspump på 1-3:8 växellåda och motorn går ca 900 rpm på en liknande kran i storlek,då på 1000 varvs tappen.

Jag fick dock byta pump till en storlek mindre då den första gav allt för högt flöde.
Det är guld värt och absolut värt det att byta till 1000 vars kraftutag då det spar mycket bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

JohannesG  
#492774 Spelar ingen roll om man kör med 540 eller 1000. Bara att dimensionera pump och låda så man får önskat flöde vid önskat varvtal.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#492776 På vår förra vagn hade vi en 33cc pump med samma utväxling som du har och där var det inga problem att köra på 1000pto men med denna pump så börjar traktorn krysta väldigt mycket, det kan sjunka 200rpm på motorn vid tyngre rörelser fastän jag har 1200varv på motorn, men kör jag på 540pto så sjunker det kanske bara max 50rpm även fast oljan är kall.
Så vet inte om det är för att kolvpumpar går mycket tyngre eller om det är för att denna är på 47cc som gör så att traktorn krystar hela tiden. Kan pröva om jag minns att köra med 1000pto och kanske bara 900-1000rpm på motorn och se hur den beter sig, flödet blir ju inte som mycket mera än om jag kör med 540pto och 1500rpm på motorn vilket borde ge runt 50l ur pumpen.
Men sjunker varven redan en del då så blir det ju ganska stor skillnad i flödet redan på 100rpm om man kör på 1000pto än om man kör på 540 och det sjunker 50rpm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#495216 Nu blev det filmdags igen med skotning av virke denna gång. Håll till godo! :grin:


   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Jim_90  
#495262 nåjaa ny ha dy sluppi å kör purilslungo :-bd he va populärt åv småttinga jär tå "åååtiii" kör :d

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#500987 Nu så har breddarna blivit monterade och prövkörda ca 2 veckor utan problem så det går väl att kalla det ett lyckat projekt :grin:
Var nog rädd att det kanske skulle skulle knäcka bultarna skilt när man har vagnen i det smalare läget men har nu kört ett flertal massalass utan att något har hänt och inga märken eller liknande på bultarna. Har kört några massalass med den i utvikt läge för att testa och man märker nog stor skillnad när man lastar av hur mycket det ökar i hopen efteråt :grin:
Hursomhelst så är det ju främst tänkt för skotning av okvistat energivirke, för jag vet inte om man kan lägga för stor belastning på leden i bommen när man skotar massa eftersom det nog blir en del viktökning på lasset med kanske 500 - 1000kg beroende på träslag så man får skota massa med den i utvikt läge med förstånd. Man ser ju många som kör med 9tons vagnar där dom skarvat stolparna med upp till 50cm och där borde det ju vara samma sak vad det gäller vikt och tyngdpunkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501006 Jädrar vilken välta på vänstersidan om ekipaget :shock: Är det slarvkvistat?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#501008
getost91 skrev:Jädrar vilken välta på vänstersidan om ekipaget :shock: Är det slarvkvistat?


Det är okvistat sånt som blivit klippt med Naarvan och toppar av träd som vi hugger, så kan väl inte ens kalla det slarvkvistat :grin:
För tillfället är den 35m lång och runt 4m hög och kanske runt 3.5m i bredd i medel men det är ju mycket luft i den så blir inte så mycket kubik men borde väl räcka till ca 200m3 när det är färdig, då borde den vara runt 42-43m lång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Pete  
#501013 Är du nöjd med kvaliteten på farman?
inget tillval du ångar att du köpte eller inte köpte?
Har starka planer på att köpa en själv nämligen



Pete

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#501044
Pete skrev:Är du nöjd med kvaliteten på farman?
inget tillval du ångar att du köpte eller inte köpte?
Har starka planer på att köpa en själv nämligen



Pete


Ja vi är nog väldigt nöjda med den, har ju kört med den nu i snart 4 år och det största haveriet är väl att kuggarna på pumpaxeln blivit rakade så vi hamnade att köpa en ny pump och växelllåda men det har ju indirekt inget med Farman att göra eftersom det är Sunfab grejer. Sen så har vi ju hamnat att modifiera den nerfällbara grinden eftersom det tog i slangarna på kranen om den var nervikt och man svängde kranen mera än 90grader till höger men det var väl vår vagn och kanske en till som hade det problemet så det har de åtgärdat nu. Samma med lådan som skyddar ventilbordet så kunde förr ta i bakdäcket på traktorn om man svängde allt för brant men de har sneddat av lådan nu så det är också åtgärdat. Så de tar åt sig vad man berättar och hjälper till med lösningar från fabriken om så behövs.
Våran vagn har ju det mesta extra utrustning så som: 4WD PRO: Flowsharing 6 prop 3 on/off, Minispakar, Pumptsats för PTO, Dämpare för sväng och lyftkolv och arbetsbelysning men hursomhelst så blev den mycket billigare än t.ex. Kronos och Kesla.
Hädanefter så tror jag att våran vagn är 12T 4wd eftersom de har kommit med den nya 14T som har navdrift istället för robson men den är både bredare och längre än våran, våran så följer traktorn bra i skogen och är väldigt smidig när den är så kort och smal är ungefär samma bredd som traktorn.
Så jag tror inte du blir missnöjd ifall du köper en och de problem vi har haft är ju lösta nu på nyare vagnar, men du kan nog läsa om allt i denna tråd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).