Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avverkning i brant

37 inlägg 20573 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25095 Rent allmänt rekomenderar jag att vinscha uppför. Att dra viren uppför blir inte roligt i längden, dessutom har viren benägenhet att lossna ibland då man vinschar utför.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#25120 Pulka, glasfiber vid lunning. Säljer nån i södra Sverige. Vem minns jag ej.

Funkar bra gör den dock när man ska vincha hem stockar/hela trän.

Jobbade med en sån på nittiotalet ihop med en Starkran.

Avatar Fallback
m_guld  
#25159 Jag har en lundbergare som jag monterat en vinch i ett fäste på lastaren och den är suverän att vincha med då man kan hjälpa till med lyften och vipen om det fastnar har 60 m wire på den och den drar 4 ton vilket är i minsta laget om det är brant och riktig skog men då kan man ju kapa 1 botten bit

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Jerrka  
#47191 Jag har samma situation som dig, och kommer nog skaffa mig en vierkran med 40 m vajer. Men jag har även lite vanlig vedkörning på planare ytor.

Konstigt tycker jag här att ingen rekomenderar en lunnare :shock:

Starkare och stabilare vinchning än så är nog svårt att få :!:

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47192 Bara en fundering :geek:
Finns det så många lunnare at få tag i :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Jerrka  
#47195 Nä det är det som är lite synd....Kolla in min fundering på övriga maskiner :!:

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47662
Jerrka skrev:Är det någon som har erfarenhet av en sådan apparat :?: Verkar ganska stark, och framförallt smidig :P

Aldrig sett någon på blocket eller i sverige...Vad kan en bättre beg såda gå lös på tro ? 70-100 000 gissar jag.



Se tråd Forcat 2000 lunnare. Något liknande tillverkas väl inte på denna sidan kölen idag ? Vore väl ok (om styrkan är tillräcklig
i en såpass liten maskin) ?

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47738 Finnes det mulighet for å rigge en taubane, så slipper du å springe med wiren.
Du trenger en dobbel vinsj, to tromlet som det kalles i Norge. Men det kommer litt an på hvordan terenget er.
Vi har mye bratt terreng her i Norge, det finnes entrepenører som har spesialisret seg på dette og kjøre sine maskiner der man ikke skulle tro det var mulig. Man blir nesten redd når man ser på hva de prestere, har desverre ingen bilder.

Viser en prinsipp skisse for en taubane:

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

Kjell Ramdalen  
#49273 Gallringspelle ser ut att vara interesant men jag hittar inte tilverkaren pa internet sidorna. Kan jag be om information av de som kan produkten,

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

Yanmar 1502d  
#49395 Denna winsch verkar stark samt att det är ett verktyg till att få stammarna till en lämpligare plats. Sen finns det en marknad för dessa så att de går att sälja när man är klar och att det finns lunningsvagn eller balk till dem.

http://www.blocket.se/vi/18519374.htm?ca=4_s

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

skogsjan695xl  
#49717 är det för brant så det inte går att köra i sidan med en cat/eco-log skördare då och mata ut virket ner eller upp där det är plant.
Med sån skördare brukar man få med det mesta.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i brant

HN  
#50744 Skulle det kanske gå att göra väg på något av områdena, leja en grävmaskin som slänta av mitt i backen. Det skulle du ha stor nytta av vid både gallring och slutaverkning. Ett problem kan vara att göra vändplats men det går ju att backa ganska långt. Det brukar växa fin skog i slänter så det kanske är värt lite väg. Grävmaskin= Avdragsgilt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78599 Hej, hur har det gått för dig oas-forest?

På den fastighet jag är sugen på att köpa har jag drygt 1,5 ha som skotaren ej kommer kunna komma åt pga ytvatten och riktigt branta raviner... Måste börja fundera på hur man bäst kan få ut så mycket skog som möjligt därifrån om man nu köper fastigheten....

Hur ser det ut om man exempelvis har 2 vinschar på fyrhjulingen, en fram och en bak, borde väl gå att släppa ned fyrhjulingen en bit ner i ravinen och sen winscha upp den och därefter trädet, eller är vinschen för svag?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78603 Med Warns "nya" XT 30 drar du 1360 kg hängande! last. Det är det starkaste (hängande last) du kan hitta idag tror jag, och den borde räcka till. Den har dessutom en väldigt bra broms. Har en sån bak på min och är nöjd.

Sen vinschar jag med glasfiberpulka - det blir en väldig, väldig skillnad i motstånd med en sådan jämfört med att dra efter backen.

Annars är ett alternativ som jag inte gjort själv än, men funderar på, att göra flera fasta linor om ca 15 meter. Sen hakar du bara av den ena efter den andra beroende på hur långt du behöver dra in. Med en kort stropp med krok bredvid vinshen så borde omhakning fungera elegant. Då kan ju fyrhjulingen stå kvar "uppe".

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i brant

Jerrka  
#78608 Jag har inte skaffat nån vierkran till traktorn som ja tänkte först. Men däremot tog holmen på sig att avvärka där...0,6 ha slutavvärk och 1 ha gallring blir det. Dom trodde det stod mellan 2-300 skm3 där...+ att det kommer hit två manuellhuggare som fäller till skördaren så han når, där det är så brant så han inte kan köra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).