Skogsvagn (Huggarvagnar)

Energiklipp produktion

26 inlägg 11387 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Ådii  
#492705 Här får du Seb se hur det går till när jag klipper energivirke i skogen. Är ju tänkt lite som en första gallring detta så därför måste jag ju backa och kan inte lasta på samma gång som jag kör.


FTG
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

mrvimek  
#492714
Ådii skrev:Här får du Seb se hur det går till när jag klipper energivirke i skogen. Är ju tänkt lite som en första gallring detta så därför måste jag ju backa och kan inte lasta på samma gång som jag kör.

varför har du inte en vikt i vagn så du slipper använda stödben hela tiden då du spara tid ?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

mrvimek  
#492715 Ja skulle satsa på en 14 ton grävare med Bracke c18 för att få upp farten annars så känns de att man fäller fortare med motorsåg

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492716
mrvimek skrev:
Ådii skrev:Här får du Seb se hur det går till när jag klipper energivirke i skogen. Är ju tänkt lite som en första gallring detta så därför måste jag ju backa och kan inte lasta på samma gång som jag kör.

varför har du inte en vikt i vagn så du slipper använda stödben hela tiden då du spara tid ?

Om han backar in och klipper sig "framåt" hela tiden så blir det ju väldigt dumt om han också ska lasta samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

frågande och vetande  
#492732
Ådii skrev:Här får du Seb se hur det går till när jag klipper energivirke i skogen. Är ju tänkt lite som en första gallring detta så därför måste jag ju backa och kan inte lasta på samma gång som jag kör.



Riktigt trevlig video att titta på @ådii :-bd . Bra filmat, och du verkar ju fått en bra snits på kranen. Lite OT men ser att du kör baklänges! Hur har du lyckats ordna detta på en 6600?? Har en likadan traktor och håller på att bli gråhårig av att vara tvungen att snurra på stolen för minsta förflyttning. :surp:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Ådii  
#492741
mrvimek skrev: varför har du inte en vikt i vagn så du slipper använda stödben hela tiden då du spara tid ?


Det skulle nog behöva vara en ganska tung vikt, troligen över 1ton eftersom den måste klara av att hålla emot när det kan vara upp till 400kg längst ut på 8,5m å det gungar till, så tror nog inte jag skulle vilja lita på att vikten håller emot. Sen skulle det även skymma sikten när jag skall se bakänden på vagnen för att missa stenar och liknande.

mrvimek skrev:Ja skulle satsa på en 14 ton grävare med Bracke c18 för att få upp farten annars så känns de att man fäller fortare med motorsåg


Fäller träd gör man säkert snabbare med motorsåg men eftersom de även skall tagas av på mitten för att vara mera lätthanterliga och även läggas i hopar för att underlätta vid skotningen så tror jag nog att motorsågen snabbt lämnar efter. Sen så är det för liten slid i ventilbordet för detta aggregat, det har 1sek kapningstid vid 70l/min men sliden är bara upp till 45L nu så den skulle behöva bytas så skulle det nog bli snabbare.
Tar inte grävmaskinen mera plats när man hamnar att svänga runt om man inte har nån rotator för att enklare kunna placera stammarna var man vill? Och eftersom vi behöver vagnen hursomhelst så är det ju enklare för oss att bara köpa detta aggregat och sen köra istället för att köpa en grävmaskin som sen står när jag skall skota? Sen så är jag nog säker på att ett Bracke kostar betydligt mera än vad Naarvan gör.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

Ådii  
#492743
frågande och vetande skrev:Riktigt trevlig video att titta på @ådii :-bd . Bra filmat, och du verkar ju fått en bra snits på kranen. Lite OT men ser att du kör baklänges! Hur har du lyckats ordna detta på en 6600?? Har en likadan traktor och håller på att bli gråhårig av att vara tvungen att snurra på stolen för minsta förflyttning. :surp:


Tack roligt att höra! :grin:
Vi har haft Valtra att eftermontera HiShift på den så att den har koppling på knapp och sen så styr jag framhjulen med den ena hydraulspaken. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp produktion

Tomasw  
#492769 Har kört åkerkanter så att jag lastat direkt på kärran. Produktionen varierar ju väldigt mycket beroende på objektet och hur aggregatet lämpar sig.
Har en samlande Biojack 230. Med den går det bra att köra mellan 5-20cm. Hade dock bekymmer med styrningen på samlingen så största delen blev ifjol kört utan. Grövre täta buketter är problematiska för dena knivtyp (snabbare hoppa ut hjälpa med sågen). För buketter vore det bättre och även snabbare med en fast kniv. Har dock själv uppskattat det att det går att lasta på med en gång.

Körde en par objekt på ca 600fliskubik förra våren var jag försökte se vad timproduktionen kunde vara.
Gissar att jag fick 14fliskubik per lass. Då jag räknade ihop lassen och timmarna blev det ca1h 45min per lass.
Kastar ju välidgt mycket beroende på grovlek köravstånd osv.
Med lite tur får jag flishögarna flisade i vinter senförst ser man vad det blev i praktiken.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

valtra121A  
#501232
magnus samuelsson skrev:Finns en kille på Facebook som kör en del med klipp. RM entreprenad
Han finns här på skogforum med kommer inte ihåg vad han heter här.

Hej! Det är nog mig ni syftar på här inne tror ja [emoji6] leta efter R&M Entreprenad på Facebook så finns det lite bilder o filmer på mina grejer där...

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp produktion

Seb macahan  
#501236 Behövs inte. Jag har redan pratat med dig [emoji6]

   TS
Avatar Fallback

Re: Energiklipp produktion

valtra121A  
#501288
Seb macahan skrev:Behövs inte. Jag har redan pratat med dig [emoji6]

Haha, oki[FACE WITH TEARS OF JOY] d va du ja! Ja pratar med så många människor hela tiden så ja har inte full koll på alla[emoji1]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).