Uppvärmning

Söndersotat insatsrör

7 inlägg 5560 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söndersotat insatsrör

Tjita1  
#485251 Hej!
Upplevde sämre drag efter senaste sotningen, vilket gjorde mig lite bekymrad. Köpte därför en billig inspektionskamera av kinamodell, dvs med värdelös bildkvalitet. Den inbyggda lampan var likaledes rätt värdelös, så jag tejpade ihop den med en ficklampa och skickade ner. Se resultat nedan.

Är det nån här som någon erfarenhet av att avkräva reparationer av ett sotningsföretag? Är det bara att ge upp och be banken om några dussin tusenlappar, eller finns det nån chans att dom kan stå för det när det är dom själva som har orsakat det?

Utöver detta undrar jag om ni har några ytterligare lösningsförslag. Jag tänker att man antingen helt enkelt byter röret, eller också knackar ner skorstenen till den nuvarande felmurningen (gissningsvis vid nocken eller strax därunder, jag var bara 15 år på den tiden, så jag hade andra prioriteringar än att hålla koll på hur det gick med huset) och murar om den och sen glidgjuter eller sätter i ett uppblåsbart kompositrör. Sista idén jag har är att man skulle tillverka en plugg i formen av röret, hänga ett lod under och sen tvinga ner den genom röret. Största problemet med det att ungefär 60 cm ner från toppen sitter en skarv som bygger ca 5 mm på insidan av röret plus popnit som håller ihop det, så pluggen måste vara så mycket mindre för att komma igenom, och det förtar ju lite grann syftet om plåtflikarna fortfarande sticker ut lite.

Ja, nog om nog, här är klippet:
https://youtu.be/HLN-74zlNF8



   TS
Användarvisningsbild

Re: Söndersotat insatsrör

Vedproducent  
#485279 https://www.rokkanal.se/sammansattning- ... rsten.html

Har inte orkat se hela din film men visst ser jag att det gått sönder. Har dock svårt att se om röret är böjt eller inte. Det är ju något som man måste ha i åtanke när man sätter in det. Här är en länk om det,

Användarvisningsbild

Re: Söndersotat insatsrör

Tjita1  
#485335 Några 45 grader är det inte böjt även om det ormar sig lite i skorstenen, men den största skadan är på insidan av en böj, alltså där röret trycks ihop. Dock är det en del riktigt rejäla skador här och där även på raksträckorna, så det tar jag inte som anledningen, utan jag är rätt säker på att anledningen är att sotaren använt fel krejs, sannolikt ett stort stålkrejs, när insatsrör ska sotas med ett nylonkrejs som bara ska vara kanske 10 mm större än röret.

Det är alltså 0,10 mm rostfritt stål i väggarna, även om det tål en del kan man inte misshandla det på samma sätt som en murad kanal, men det kan jag tycka att sotaren borde ha koll på. Har dom inte får dom ju ha försäkringar som täcker såna här skador.

Sen hade kanske inte det här varit så allvarligt om det hade varit ett 200mm rör till en 20-30 kW modern underförbränningspanna, då hade nån sån här flik inte påverkat draget så mycket, men när det är ett motsvarande (det är ovalt) 130 mm rör till en 50 kW gammal självdragspanna, då är det på gränsen att det går att elda från början, om då stora delar av rörets area är blockerat av stålflikar som antagligen dessutom ger en hel del turbulens som bromsar flödet ännu mer, ja, då säger det ju sig självt att det inte går att elda längre. Minsta pinne för mycket jag stoppar i nu så ryker det på fel håll. Som tur är har vi en luft-/vattenvärmepump som står för uppvärmningen som baslast, vi eldar bara när den inte orkar med, eller, som just nu, när vi har fått tag på gratis ved, så sålänge det inte blir kallare än såhär klarar vi oss tills detta är åtgärdat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söndersotat insatsrör

bgl  
#485374 Hu då det där blev man ju sjösjuk av! Filmen skulle nästan gå att använda till en virtuell berg-och dalbana.
När gjorde sotarn senast den obligatoriska kamerabesiktningen av skorstenen senast? Var det inte alltför länge sedan och var den utan anmärkningar så bör skadorna vara rätt färska.

Användarvisningsbild

Re: Söndersotat insatsrör

Tjita1  
#485377 Det har inte gjorts nån brandskyddskontroll här (tror för övrigt inte att dom gör nån kameraundersökning vid brandskyddskontroll här heller, det görs bara utvändig besiktning och gnälls på att man har för lite gipsskivor i pannrummet) sedan strax efter att röret installerades för över 10 år sedan. 3 år är fristen, så det har dom inte heller gjort rätt.

Vi pratade precis med dom på telefon, och dom menade på att om om röret inte håller för tjärborttagningsmetoder med stålkrejs och kätting kan man inte elda med fastbränsle i det röret. Enligt Landyvent ska man självklart bara använda nylonkrejs, och självklart är det godkänt för fastbränsle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söndersotat insatsrör

Tjita1  
#492704 Detta verkar bli lite av en följetång. Jag hittar massor med information om att dylikt rör, tillika andra renoveringsmetoder typ uppblåsbart kompositrör inte ska sotas med stålviska, ska sotas mycket försiktigt, osv. Trots det är sotaren, skorstensfejaringenjören och räddningschefen överens om att han kan misshandla vårt rör hur mycket han vill, det är inte hans fel om det inte håller för hans behandling.

Jag har försökt få tag på Svergies Skorstensfejarmästares Riksförbund, där vår sotare är medlem, för att se vad dom har att säga om saken, men dom verkar vara mycket upptagna. Kanske är dom inte heller intresserade, eller kanske håller dom också sotarna om ryggen när dom gör fel...

Nu har vi då dessutom fått besked om brandskyddskontroll, där det framgår att tiden inte kan ombokas, om vi inte är hemma vid tillfället så ska vi lämna nyckeln till en granne. Inbillar dom sig på fullaste allvar att dom ska bli insläppta här utan tillsyn så dom kan förstöra ännu mer utan att behöva ta något ansvar? Förra gången brandskyddskontroll gjordes (för alldeles för länge sedan) ville dom ha det till att pannan måste stå i avskiljt pannrum som utformas som egen brandcell, något det inte finns något som helst stöd i lagen (BBR i det här fallet) för, och inte heller i monteringsanvisningen finns något sådant krav. Han krävde också att det fanns brandklassad dörr och dubbelgipsad vägg till vedkammaren. Minsta avstånd till bränsleupplag enligt monteringsanvisningen är 500 mm utan skydd, och inga sådana regler finns heller i BBR.
Ska vi alltså släppa in en människa som 1. Inte kan lagen, 2. Inte kan sitt jobb och 3. Inte har någon som helst respekt för andras egendom i vårt hus utan tillsyn när vi inte är hemma? Nej, knappast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söndersotat insatsrör

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492707 Har kommmit fram till man ska fråga besiktningsmän, oavsett vad de handlar om,var i regelverken man kan hitta vad de slår ner på.
Endel kan svara andra blir bara sura....
Senast de besiktigades pannrum anmärkte han på de förvarades bränsle/ motorsågar där.
Mm 2 musiesågar, en A55a och en Raket ingen av dom startade detta århundradet o tomma på bränsle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).