Socialt (mer om oss)

Hundar

1170 inlägg 265546 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
totte  
#37836 Det är så rätt så, när man fått så mycket av hunden under åren så skall den också få ett värdigt och bra slut utan lidande. Om man är en bra hundägare så skall man också ha kraften att se till att slutet blir rätt.

Vår andra setter, Rubus, blev 13 år. Sista tiden började han hosta, vilket visade sig bero på hjärtproblem, det samlades vatten i lungorna. Veterinären skrev ut en massa hjärtmediciner, vi påbörjade behandlingen. Hunden gick sen under några dagar som en zoombie, reagerade knappast på tilltal, bara sov och rörde sig stelt och konstigt. Vi slutade med medicinen och sen fick han lämna oss i lugn och frid och med sin hundliga värdighet tillbaka.

Lite roligare minnen av honom: Han var alltid väldigt vek, måste behandlas med silkesvantar, annrs blev han djupt olycklig. Men inte i skogen, där var han kung, inget kunde skrämma honom där. Han hade ett fullkomligt fenomenalt steg, jag brukade säga att den gamle settern, Salix, han tog sig fram som ett ånglok, om nåt var i vägen så blev det överkört. Rubus fixade alla hinder med lågflygning i stället.

Och han var en fenomenal draghund, vi brukade ge oss ut på långa skidturer på vintern. Han vägde bara 20 kg, men han hade en suverän teknik, sänkte bakändan och sträckte ut benen ordentligt så att draget från linan överfördes mot marken och hjälpte till att skapa fäste. Dessutom var han ytterst entusiastisk och hade styrka och kondition långt utöver sin storlek. Musklerna på utsidan låren svällde som ett par sadelväskor när han var i sina bästa dagar.

Elmia
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37851
totte skrev:Det är så rätt så, när man fått så mycket av hunden under åren så skall den också få ett värdigt och bra slut utan lidande. Om man är en bra hundägare så skall man också ha kraften att se till att slutet blir rätt.

Vår andra setter, Rubus, blev 13 år. Sista tiden började han hosta, vilket visade sig bero på hjärtproblem, det samlades vatten i lungorna. Veterinären skrev ut en massa hjärtmediciner, vi påbörjade behandlingen. Hunden gick sen under några dagar som en zoombie, reagerade knappast på tilltal, bara sov och rörde sig stelt och konstigt. Vi slutade med medicinen och sen fick han lämna oss i lugn och frid och med sin hundliga värdighet tillbaka.

Lite roligare minnen av honom: Han var alltid väldigt vek, måste behandlas med silkesvantar, annrs blev han djupt olycklig. Men inte i skogen, där var han kung, inget kunde skrämma honom där. Han hade ett fullkomligt fenomenalt steg, jag brukade säga att den gamle settern, Salix, han tog sig fram som ett ånglok, om nåt var i vägen så blev det överkört. Rubus fixade alla hinder med lågflygning i stället.

Och han var en fenomenal draghund, vi brukade ge oss ut på långa skidturer på vintern. Han vägde bara 20 kg, men han hade en suverän teknik, sänkte bakändan och sträckte ut benen ordentligt så att draget från linan överfördes mot marken och hjälpte till att skapa fäste. Dessutom var han ytterst entusiastisk och hade styrka och kondition långt utöver sin storlek. Musklerna på utsidan låren svällde som ett par sadelväskor när han var i sina bästa dagar.


Det finns inget som går upp till att höra på en hundägare som pratar om sina gamla kamrater. Man riktigt känner kamratandan genom mil med kabel :lol: :wink:

Användarvisningsbild
totte  
#37855 :D :D :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37856
Skog skrev:Min hund är jag säker är samma ras som din var "spindeln", en tvärlugn gosse som brukar vara med i skogen i bland med mig, tyvärr får han inte plats i skotarn :lol: [/url]


det var en ståtlig herre till hund du har , hur gammal är denne? ... och japp! är ju skitsvår att trycka in i en skotare :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37869 Nu ska ni få höra:

Jag har varit i norra Finland den här veckan och då har jag jagat fågel varje dag, en dag tog jag med mig Pappisen och tro på fan att han skällde upp både Järpe och Orre i träden, precis som vår gamla finnspets :shock:
Tyvärr lyckades jag inte skjuta nån fågel åt honom, skallet var inte så ihållande som det hade behövts, men han hade nog roligt ändå. Jag hade då det i alla fall! :lol:

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37883 Inte dåligt för att vara en "knähund" Palms :lol:

Användarvisningsbild
Skog  
#37887 Jo du "spindeln" han är 4,5 år väger ca 62kg så liten är han inte , fas etmot tex en Leonberger är han inte värst stor.
Ja va fan han skulle köpa den minsta skotaren med den minsta hytten som går att uppbringa, man vill ju kunna ha hunden med sig...................... :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37896
Skog skrev:Jo du "spindeln" han är 4,5 år väger ca 62kg så liten är han inte , fas etmot tex en Leonberger är han inte värst stor.
Ja va fan han skulle köpa den minsta skotaren med den minsta hytten som går att uppbringa, man vill ju kunna ha hunden med sig...................... :lol: :lol: :lol:


ja inte är dom så , men väl så goa och mysiga med sitt lugna temprament :wink: , min tik var rätt stor av sig , och pendlade mellan 45 -50 kg ... men när man badade henne så "försvann" nallen .. och hon såg ut som en stövare :lol: :lol: ... stora och klumpiga , men goa är dom .. min var världens bästa barnvakt , följde alltid med barnen i alla lägen .. försvann vovven längre än någon minut så visste man att någon av barnen tagit sig en upptäcktsfärd på gården , hon gick som en pendel mellan mig och barnen för att visa husse att "allt var lungt " fram och tillbaka hela tiden .. och gud vad slut hon var efter en lång varm sommardag , ... sambon säger att vi lät likadant när vi snarkade :wink: ... sådan husse , sådan hund ?? :lol: :lol:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#39085 Min sista hund var en schabrador.

Avatar Fallback
Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39096 Igår tog min ryss stövare sina första stapplande skall efter räv :D . Gick väl si så där men hon är bara knappt 6 månader. Men hon hängde iallafall på i 5-10 minuter :lol:

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39101 Bara grattulera Södergård :lol:

Avatar Fallback

Re: Hundar

Rickard Eklund  
#49246 Har äntligen fått arslet ur vagnen och ladda in lite bilder på datorn och då kom jag direkt på att ni skall få skåda på Bacchus som verkligen älskar snön!
Måttligt intresserad av kameran?!
Väldigt blöt vovve!!!
Snögubbe?

Användarvisningsbild

Re: Hundar

totte  
#49254 :grin: :grin: :grin: Ser mycket trevligt ut, du har kanske skrivit om rasen innan men jag orkar inte bläddra bakåt och leta :oops: , så vad är den för nåt?

Avatar Fallback

Re: Hundar

Rickard Eklund  
#49268 Han är en dvärgschnauzer som dock tror att han är lite större än vad han egentligen är. Läste på ganska mycket före det blev bestämt vilken hund det skulle bli och förstod att speciellt dvärgschnauzern uppfattar sig själv större än vad han är. Jag har inte haft några som helst problem med det ännu, men har läst om andras hundar som gärna tror att dom kan brottas me modell större vovvar och i vissa fall så ha det sluta illa. Annars kan jag rekommendera rasen, lätt och lära, snäll mot allt och alla, behändig storlek för att få va med nästan överallt plus att den brukar sällan råka ut för tråkiga sjukdomar.

Användarvisningsbild

Re: Hundar

totte  
#49274 Tror det är rätt vanligt med små hundar att dom har en överdriven uppfattning om hur stora och farliga dom är. Och Schnauzer är ju generellt ganska tuffa djur i alla storlekar. Men det skall inte va nåt problem om man har en hund med stabilt och bra psyke och uppfostrar den lite grand. Problemen beror oftast på ägaren, inte på hunden. Som sagt den ser verkligen jättefin ut och på beskrivningen låter det ju som en riktigt trevlig jycke. :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar