ATV och UTV i skogen

Kranman t1900

65 inlägg 35010 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#492511 Hej hur slutade det för dig - bytte du båda kontakterna? jag skulle nmöligen vilja ha möjlighet att koppla på ett extra bilbatteri vid behov och då skulle ju den gråa kontakten som kommer direkt från batteriet kunna användas när jag inte har på hydraulaggregatet[/quote]


Hej

Japp, jag bytte båda kontakterna. Köpte ett par liknande från swedol där jag kunde använda befintliga stift så det var snabbt bytt.
Jag fick dock aldrig fram exakt vilken kontakttyp som sitter orginal på hydralagregatet.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#510162 Nu har jag nog kört ut 50 m3 travat med ved i vinter. Väldigt nöjd med vagnen som fortfarande är kul och smidig att köra. 🙂
Men så för att ha lite fler användningsområden för den köpte jag ett flak med hydraulisk tipp. FL250.
Men kranen orkar knappt lyfta det? Har även fått lite fler problem med vagnen. Gripen tappar tryck vilket gör att jag tappar stockar om jag inte står och drar i spaken hela tiden. Stickan på kranen sjunker med motor på och stock i gripen. Sjunker även med avstängd motor. Allt som ofta får jag ha lite koll på drivrullarna så de verkligen är i drivläget och inte åkt upp och slirar vid belastning.
Jag är inte så hemma på hydraulik. Finns det något bra felsökningssätt? Kolvar, ventilpaket? Eller finns det någon komponent som påverkar hela systemet? Typ backventil?
En annan grej som jag trodde jag skulle kunna lyfta var vedsäckar.
Tänkte testat lite i fall jag ska gå över till vedsäckar istället för att stå och stapla. Så jag köpte 1m3 säck. Läste lite här på forumet om vikter och grejer och kom fram till att kranen borde lyfta dessa vedsäckar utan större bekymmer. Kan jag ha tänkt så fel?

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Hema  
#510189 På vissa funktioner på ventilpaketet, sitter det övertryckventiler (ser lite ut som en skruv med större huvud). Dessa är till för att släppa om trycket blir för högt, så att vagnen/kranen inte tar skada. Sitter garanterat på funktionen för stickan. Dessa kan gå sönder och kan då släppa trycket vid lägre tryck än tänkt. Så kolla vid ventilpaketet om du har läckage.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#510271
Hema skrev:På vissa funktioner på ventilpaketet, sitter det övertryckventiler (ser lite ut som en skruv med större huvud). Dessa är till för att släppa om trycket blir för högt, så att vagnen/kranen inte tar skada. Sitter garanterat på funktionen för stickan. Dessa kan gå sönder och kan då släppa trycket vid lägre tryck än tänkt. Så kolla vid ventilpaketet om du har läckage.


Jag har kollat igenom allt, inget läckage varken runt ventilpaket eller cylindrar.

När jag höjer bommen så går det bra de första men ju närmare max jag kommer desto saktare går det sen börjar det sjunka (när jag lyfter flaket). Och då kan jag inte få stopp på sjunkandet. Då har jag stickan rakt ner så avståndet mellan grip och vagn är den samma. Oljenivån verkar rätt i tanken med.

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Hema  
#510280 Kanske kass kolv? Internläckage? (ibland får man packa om hydraulkolvar)

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#520039
Hema skrev:Kanske kass kolv? Internläckage? (ibland får man packa om hydraulkolvar)
Jag packade in kolven nu under semester tid och det blev bra. :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#566245 Hej på er.

Någon som vet var jag kan hitta ett hydrauloljefilter till vagnen (t1900ex med dubbelpump)
Det står inget i pärmen till vagnen. Inte mer än man ska byta efter 300 timmar.

På det sittande filtret finns ett serienr: r110c10b samt 65 på ett annat ställe.

Googlar jag på detta får jag inte fram något vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

JohannesG  
#566246 Googlar jag numret hittar jag filtret på flera ställen, dock inte någon Svensk sida. Får även fram att det är samma som Donaldson P171503. Går att köpa här exempelvis: https://www.oie.se/Produkt/hydraulfilter-(P171503)?sectionId=1000193123

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

filijox  
#566250
Knegas skrev:Hej på er.

Någon som vet var jag kan hitta ett hydrauloljefilter till vagnen (t1900ex med dubbelpump)
Det står inget i pärmen till vagnen. Inte mer än man ska byta efter 300 timmar.

På det sittande filtret finns ett serienr: r110c10b samt 65 på ett annat ställe.

Googlar jag på detta får jag inte fram något vettigt.


Maila eller ring till kranman, de borde väl kunna sälja ett filter?

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

axwell  
#566260
Knegas skrev:På det sittande filtret finns ett serienr: r110c10b samt 65 på ett annat ställe.

Googlar jag på detta får jag inte fram något vettigt.


Du borde även med cross reference få fram Baldwin PT9240 och Fleetguard HF35199( säljs av min hydraulikhandlare Hydraulteknik i Timrå).

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#566278
JohannesG skrev:Googlar jag numret hittar jag filtret på flera ställen, dock inte någon Svensk sida. Får även fram att det är samma som Donaldson P171503. Går att köpa här exempelvis: https://www.oie.se/Produkt/hydraulfilter-(P171503)?sectionId=1000193123


Jag får bli bättre på att googla. :-bd

Tack. Beställer där ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#566279
filijox skrev:
Knegas skrev:Hej på er.

Någon som vet var jag kan hitta ett hydrauloljefilter till vagnen (t1900ex med dubbelpump)
Det står inget i pärmen till vagnen. Inte mer än man ska byta efter 300 timmar.

På det sittande filtret finns ett serienr: r110c10b samt 65 på ett annat ställe.

Googlar jag på detta får jag inte fram något vettigt.


Maila eller ring till kranman, de borde väl kunna sälja ett filter?



Ja, det gör de säkert. Men det känns ju inte som något märkvärdigt filter utan borde finnas på närmare avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

halvproffs  
#566283
Knegas skrev:
filijox skrev:
Knegas skrev:Hej på er.

Någon som vet var jag kan hitta ett hydrauloljefilter till vagnen (t1900ex med dubbelpump)
Det står inget i pärmen till vagnen. Inte mer än man ska byta efter 300 timmar.

På det sittande filtret finns ett serienr: r110c10b samt 65 på ett annat ställe.

Googlar jag på detta får jag inte fram något vettigt.


Maila eller ring till kranman, de borde väl kunna sälja ett filter?



Ja, det gör de säkert. Men det känns ju inte som något märkvärdigt filter utan borde finnas på närmare avstånd.


Känns som det är aldrig längre bort än mobiltelefonen. Letade efter en viss handklinga och for runt i Gävle och letade. Inget napp förutom på xl bygg som skulle ha 2700kr för den. Avvaktar sa jag för jag tyckte priset var högt.
Kollade nätet, 1350kr på Ullareds lantmän. Beställde, hemma 2 dar senare.
Blir det så att affärerna kommer att slås ut så nästan all handel sker på nätet?

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Hema  
#566418 Näthandeln kommer öka, högst troligt.

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

BM Buster  
#566635
IMG_0152.JPG

Lånade flaket från kinesen o hängde det på 1900:an. Då slapp jag byta vagn när jag skulle kratta löv![emoji56]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).