Avverkning (slutavverkning)

Avverkning i meterdjup snö

13 inlägg 6610 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning i meterdjup snö

Beavern  
#492415 Det verkar vara ”snörekord” i delar av svealand och även i norrland just nu.

Några som har problem i snön?
Är själv på en avverkning just nu där snödjupet är 120cm och drivningsledaren säger att på nästa skifte är det några dm mer.
Är inte riktigt van vid detta.
Någon som har tips om hur man ska arbeta för att det ska fungera smidigt.
Det är svårt att ta sig fram i terängen med maskinen och sen är det även lite knepigt vid sorteringen av virket vid upparbetningen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Beavern  
#492450 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning i meterdjup snö

Fredrik Reuter  
#492453 Ja, jag håller ju till på samma breddgrader som dig så det blir inte mycket till svar.
Men vi har ju @valmet890 och @kse som säkert kan komma med bra tips.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492494 Svårt komma med några bra tips, men när det är så här mycket snö brukar vi köra dubbelslag, alltså vi lägger virke på båda sidor och försöker få ris i vägen.
Sortering går väl ändå rätt bra tycker jag, man får ha ett upplägg så man får hyffsade högar och undvika att lägga bitar ensamma....
Kan få köra lite extra kran för att undvika att göra för små högar, men är ju bara så att skotarförarna måste gräva och känna efter lite extra på vintern...
Om det blir nån ensammen stock lägg den tvärs över en tidigare gjord hög.
Lutar det så kan man få avverka neråt och använda en trampad hård väg som uppkörningsväg.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i meterdjup snö

finskpinne  
#492497 Jag brukar kasta en topp snett framåt med jämna mellanrum. Då kan man använda dom som underlag åt virkeshoparna så virket inte faller så djupt ner i snön. Då är det också lättare för skotarföraren att se till att han fått med alla pinnar ur en hög.

Sedan när det gäller framkomligheten så är det bara att risa vägen ordentligt och KÖR SAKTA. Det går inte att lägga gasen i botten, utan som vanligt när man vill ha grepp i skogen så tar man det sakta.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

bgl  
#492500 Vi försöker gallra här i nordöstra hörnet av Örebro län. I östsluttningarna, på samma ställen där mycket snö föll "förr i tiden",börjar det bli svårt för F9:an med 700 däck att trampa upp basvägar. Största problemet är dock markvärmen, en stickväg som i förrgår hade full bärighet hade i går eftermiddag börjat få genomslag. Jag pulsade ut vid sidan om hjulspåret, den goda tjäle som fanns för 10 dar sedan var helt borta!
För vi nu 5 plusgrader och regn till veckan blir det bekymmersamt, antingen isgata eller ännu sämre bärighet eller båda.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

ÅsaNisse  
#492777 Angående snödjup så har jag en filosofisk kompis som diktade för ett par år sedan :
Det är svårt att leva
Det är svårt att dö
Det är svårt att skita
i en meter snö.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Chuck Norris  
#496026 Samma problem för många nu och så även för mig. Tipsen ovan är mest riktade till skördarförarna.

Finns det några bra tips på hur skotaren skall agera när det är drygt 1 meter kallsnö skotaren bara slirar/tuggar sig fram i snön. Snön verkar ju inte sätta sig heller så länge det är kallt. Som det är nu så tar det avsevärt mycket längre tid att skota samt att man är orolig för ska maskinen skall ruska sönder i allt slirande och hoppande. Det går ju bättre där det finns risbädd men ett elände att ta sig till avlägget.

Stackars satar i norra delen som väl har det så här varje år?

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496032 Försök planera all körning med lass så gott det går i nerförslut... Kan få lasta åt fel håll ibland och sen svänga runt och ut till avlägg på en frusen hård väg...
Annars diffar i och hoppas drivlinan håller ihop :-P
Ja välkommen till verkligheten sörlänningar :-) är det vinter så är det

Användarvisningsbild

Re: Avverkning i meterdjup snö

finskpinne  
#496033 Det går att trampa några huvudvägar på hygget där man ska köra nästa dag. Över natten brukar det ta ihop lite och då gå lite lättare. Sedan planerar man lastningen så att man använder dessa huvudstråk. Undvik att hela tiden köra nya spår till avlägget.

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Chuck Norris  
#496037 Tack för tipsen, det är väl helt enkelt så att det inte finns någon bra medicin mot problemet. Avverkar nu på baksidan av ett berg som består av ett kalhygge med massor av snö och då blir det motlut med varje lass. Eftersom det slirar uppför så slirar man ju upp snöhelvete hela tiden så basvägen sätter sig aldrig. Och ned till fast mark kommer man ju aldrig. Stor skillnad där det är plan mark. Ekonomin blir klart sämre pga snön.

Och se undrar jag hur man kan smörja maskin när det är 20 minus och decimeter med i och packad snö överallt på maskinen :-o

Hur gör ni i norr? planeras vissa avverkningar till säsong med mindre snö?

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496061 Och så går det så mycket bränsle i snön också... Nej normalt sett så tas ingen hänsyn till snö vid planering, det är bärighet och vägstatus som avgör när det ska avverkas...
Man kan ta en gasolbrännare och värma lite vid nippeln när man ska smörja... Och jo det tar 3ggr så lång tid

Avatar Fallback

Re: Avverkning i meterdjup snö

JD 2006  
#503386 Det som finskpinne skrev här om att köra sakta är det bästa tipset för skotaren...det löns inte att gasa det bara tuggar.
Sen så säger många att man får köra med diffen i nästan hela tiden på vintern...det stämmer inte för mig iaf.
Man måste fira på gasen...onödigt att pressa maskinen bara för att komma fram med våld!
Det kan skilja uppåt 30% i dieselförbrukning mellan förare i djupsnö. Inget jag har statistik på men det är enligt egna erfarenheter och kontroller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).