Verkstan

vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

17 inlägg 8080 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Tomasw  
#492417 Hej är det nån som känner till el och vrid bra.
Håller på och gör om höjdjusteringen till en bandsåg.
Tidigare har det funnits en en manuell vev (ca15cm) och ett växellåda med utväxling 1/10
då man vevat up sågen har det kanske behövts mellan 5 och 10 kg kraft att veva.
beställde en elmotor, frekvensomvandlare och en ny växel enligt rekomendationer från Stm.
0,09kw 3fas motor, (hade ett startvrid på 2Nm o nominelt 0,35Nm) växelåda med 1/100).
Nu när motorn är kopplad orkar den inte lyfta sågen.
Kan nån på rak hand säga om motorstorleken låter underdimensionerad ?
Finns sen en hel massa inställningar i frekvensomvandlarn som jag skalla kolla upp också.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Klazzon  
#492426 Behöver nog mer information, 5-10 kg, hur "lång" är veven? 2Nm är ju 2kg på 1m hävarm. Fixar du att lyfta sågen på detta? Visst går det trolla lite med frekvensarn om det är en bra modell men max 10% skulle jag tro.
/Magnus

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

hlb  
#492427 Nej Klazzon, 2 Nm är 0,204 kpm, lärde jag mig i alla fall för 50 år sedan, då vi bara räknade i kpm.

Användarvisningsbild
Tomasw  
#492431 Ja alltså vevens längd är då 15 cm som hävstång, då tar det då emot ca 10kg.. Men då är ju en växelåda på 1:10
Med växelådan 1:100 borde det ju vara betydligt mindre.
Sågen lyfts med en kedja, har inte provat vad motståndet är på axeln före växelådan men med växelådan på 1:10 så vevar man lätt upp den med en 15cm hävstång.

   TS
Avatar Fallback

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Klazzon  
#492435
hlb skrev:Nej Klazzon, 2 Nm är 0,204 kpm, lärde jag mig i alla fall för 50 år sedan, då vi bara räknade i kpm.

Mitt fel! Helt rätt hlb[emoji4]
Jag tar mitt tankefel och går tillbaka till skolbänken...

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Tomasw  
#492518 Har jag då förstått det rätt om vevstången är 15 cm och för att lyfta krävs 10kg tryck på veven så skulle det bli: 0,15m*10kg=15Nm Så efter växelådan som växlar ner 1:10 så skulle momentet vara 150 Nm?
Så då med nya växeln på 1:100 så skulle motorn belastas med 1,5Nm?
antar att förlusterna i växlarna inte är så stora.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Vardon  
#492530 Nästan väl. Du får inte gå direkt från kg till newton som hlb sa innan.

Momentet med veven

10 kg x g (9,81 ~ =10) x 0,15 = 150 Nm

Efter växellådan 1500 nm

Motorn 2 nm och växlar 100 ggr borde bli 200 nm vid start och 3500 vid nominellt.

Jg tror den kan ha svårt att orka igång att motståndet är för tungt vid start.

Avatar Fallback

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

peacericht  
#492535
Vardon skrev:Nästan väl. Du får inte gå direkt från kg till newton som hlb sa innan.

Momentet med veven

10 kg x g (9,81 ~ =10) x 0,15 = 150 Nm

Efter växellådan 1500 nm

Motorn 2 nm och växlar 100 ggr borde bli 200 nm vid start och 3500 vid nominellt.

Jg tror den kan ha svårt att orka igång att motståndet är för tungt vid start.

Fast om man ska vara petig så är 10 x 10 x 0,15 = 15... [emoji6]

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Vardon  
#492548 Det tycker jag man ska vara.

Så 15 x 10 = 150

Motor då ungefär 200.

Kan vara tight med så tungt vid starten. Kanske går att mjukstarta den något via frekvensomriktaten?

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

longframe200  
#492551 Du kanske kan använda en sån här https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ch-604097/

Efter en enklare ombyggnation fungerar det bra på min såg.

Avatar Fallback

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492563 det är alltid ett ganska stort startmoment eller ja, vilofriktion och förlusterna i en transmission äter upp en god del både när det står still och rullar.
Frekvensare brukar ha en boost som man kan lägga på (ström, är det väl?).

Från stillastående har en elmotor inte så stort moment men motorleverantörerna brukar räkna rätt. Så startmomentet ska väl blivit förstått hoppas jag.
Asynkronmotorer är inte bra för att starta med motstånd från noll. Det är nog ditt problem.
90w känns litet och utväxlimgen stjäl mycket.
Prova boost annars ska du gå upp i motor.

Max vrid ger ju en asynkronmotor just kanske 5% under "synkrona" varvtalet dvs en 2 polig motor går obelastad i teorin 3000r/min (50Hz x 60 sek/min) mem där ger den svagt moment. Bromsar man ner den till ca 2850 brukar det vara max moment. Magnetiska eftersläpningen (gummisnodden) är liksom som mest utdragen mellan stator och rotor utan att "kugga över". Då ges som mest dragkraft på rotorn. Bromsar man mer stoppar man motorn.
Bromsar man redan från stillastående (din applikation) är det tufft att jobba sej upp till typ 2850 varv. En elmotor är dålig på det (asynkronmotor).

4 polig halverar varvtalet från motorn 1500 r/min (1420--1450 v max moment) osv. 6/8-poliga finns också men inte så vanliga. Poltalet menar jag inte påverkar momentet nåt särskilt.

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Tomasw  
#492607 Hej tack för hjälpen! Tappade bort mig i siffrorna där.
Talade med Danfoss techsuporten och lade igång startboostfunktionen så började det funka.

Motorn är nog dessvärre i undre kant men går väl med en startboost på 200% (de menade att där var ännu marginal kvar att öka vid behov). Får se efter ett tag.
Hade faktist först tänkt laga det med dc men blev en ac motor då jag fick tag på en som passa rakt i gamla fästena och dessutom med broms. Men där skulle ju en sån där winsch varit väldigt lämplig och förmånlig att utgå från! Men nu med frekvensomvandlaren blev där iallafall möjligt justera hastigheten, samt fick en elkontakt kopplad samtidigt :D.
Därtill så lärde man sig hur 3fasmotorer och frekvensomvanldare funkar, de der ju möjligheter till nästan vad som helst!

   TS
Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Bax  
#492657 Vad tycker du i övrigt om Pilousen då?
Bra?

Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

Tomasw  
#492663 Återtår att se, bara provkört några små bitar. Verkar bra gjord. Lite fundersam på putsningen av rälsen då den har en lös upponervänd "skyddskopp" över hjulen som glider med och ska putsa bort sågspån, får se hur det funkar. Höjdjusteringen var enligt min mening klumpigt och då denhär byggdes på en flyttbar ram steg den så mycket att det blev i praktiken omöjligt justera för hand, därav ombyggnaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vridmoment på elmotor med frekvensomvandlare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492698
Tomasw skrev:Lite fundersam på putsningen av rälsen då den har en lös upponervänd "skyddskopp" över hjulen som glider med och ska putsa bort sågspån, får se hur det funkar.

Det borde fungera alldeles utmärkt. Jag har en liknande lösning på Jonsered/Lennartsfors kedjesågverk som ju genererar mycket mer spån. Aldrig några problem med att spån fastnar på rälsen. Man märker direkt om man glömt sätta på "koppen".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).