Föryngring

Markberedning eller grönrisplantering?

6 inlägg 6454 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning eller grönrisplantering?

Kalleskog  
#492279 Som relativt nybliven skogsägare har jag nästan utan undantag fått höra att man måste markbereda. Självklart är inget hygge helt det andra likt men jag har provat att plantera både i markberedd (harvning) jord och grönrisplantering med barrot gran. Så här långt upplever jag att tillväxten är bättre där det har grönrisplanterats. En annan fördel är att röjning på grönrisplanteringar är mycket enklare då björkuppslaget är betydligt mindre. Markerna är G32-G36 Vad är er erfarenhet? Jag sätter alltid snytbaggebehandlade plantor oavsett om hygget är markberett eller inte och har aldrig efterbehandlat. Det har fallit väl ut alla gånger utom en gång då plantorna tog en hel del stryk. Brukar ni efterbehandla era plantor med snytbaggeskydd och hur många år upprepar ni behandlingen?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning eller grönrisplantering?

jannee  
#492281 Vänta gärna ett år när du "grönrisplanterar" barrot. Det är andra året snytbaggen härjar som mest, sätter du då behandlade plantor behöver du inte tänka på någon efterbehandling.
"Självklart" växer barroten i början bättre, har mer grönmassa och även ett större rotsystem - men vad gör det om 60 år, när varken du eller jag lever :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning eller grönrisplantering?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492286 Det finns ju hur många sätt som helst att se på detta.
Vad som pratar för markberedning och täckrots plantor.
Enkelt utförande alla klarar av.
Det finns många bra planteringspunkter.
Snabb etablering och lätt att finna /ej hitta plantor.
Ett stort utval av provinser och bra balans mellan grön del o rot.
Plantorna sätts när de mår som bäst. I vila med jordklump och utan stressade rötter.
Nackdelar
En är beroende på andra aktörer. Ris och markderedare mm.
Det är mindre plantor så planteringen är begränsad till markberedning. Svårt att komplettera.
Mindre plantor gör att plantskyddet kan komma under mark vid fel planteringspunkter.
Barrot/p+1
Fördelar
Kan planteras på alla marker och under svåra förhållanden. Även grönris och under lågskärm.
De kan planteras av alla då nästan alla plantor har mekaniska plantskydd.
De är lätta att förvara om kraften inte finns att få alla i jorden samtidigt.
bra överlevnad även om tillväxten inte är så stor första åren.
Nackdelar
Plantorna har känsliga rötter. De är även mer stressade då de rotryckts.
De stora plantorna ger längre planteringstid och plantorna kan få svårt att få upp avtalen vid torra sommrar.
mm
Har säkert missat 100 saker till, både för och emot det andra.

Avatar Fallback

Re: Markberedning eller grönrisplantering?

alias  
#492289
jannee skrev:Vänta gärna ett år när du "grönrisplanterar" barrot. Det är andra året snytbaggen härjar som mest, sätter du då behandlade plantor behöver du inte tänka på någon efterbehandling.
"Självklart" växer barroten i början bättre, har mer grönmassa och även ett större rotsystem - men vad gör det om 60 år, när varken du eller jag lever :grin:


Vill hävda att om man väntar ett år så är det brunrisplantering och man har tappat en stor del av vitsen med grönrisplanteringen - minimal vegetationskonkurrens och ett visst skydd mot försommartorka. Grönrisplantering kräver bra snytbaggeskydd och hyfsat stora plantor.

Vet att man grönrisplanterat stora delar av föryngringsarealen i västra Blekinge där man har en hel del storblockiga marker (tekniskt svåra marker att markbereda) och samtidigt börjar hamna i riskzonen för försommartorka.

Personligen hade jag (om markerna är lämpliga) valt markberedning i form av högläggning och plantering av snytbaggebehandlade stora barrot eller P+1 i omvänd torva.

Hellre satsa ordentligt på föryngringen direkt än att chansa och hålla på med hjälpplantering om jag får välja!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Markberedning eller grönrisplantering?

Torbjörn Johnsen  
#507858 Jag planterade mycket skog i Värmland under 80-talet. Hemma på föräldragården var det uteslutande barrotsplantering utan markberedning, mestadels med gran. Granen satte vi alltid i grönris direkt våren efter avverkningen med stora plantor. De hette väl 2+2 på den tiden men motsvarande plantstorlek är noglite yngre idag. Plantorna behandlades med det som fanns att tillgå då och det var väl permetribehandling om jag inte minns fel. Enbart behandling av plantorna innan plantering men ingen efterbehandling. Markerna var mestadels skapliga granmarker runt G28-G34.

Etableringen av de här föryngringarna gick väldigt bra och det blev inga stora avgångar. Visst förekom det lite barkgnag av snytbaggar men de stora plantorna hade såpass grov stambas att de tålde några tuggor. Fördelen var att plantorna klarade vegetationskonkurrensen väldigt bra och att det gick snabbt att komma åt att plantera utan att behöva vänta på markberedning. Hyggena var ofta ganska små också. Runt ett ha så det blev ju ganska dyrt att markbereda så små ytor.

När vi vid enstaka tillfällen planterade tall (Det var mest självföryngring på tallmarkerna) så väntade vi till år två och satte behandlade barrotsplantor (treåriga, 2/1 tror jag) utan markberedning. Även dessa föryngringar gick bra och klarade sig dessutom genom ungskogsfasen utan att bli uppätna av den rekordstora älgstammen som fanns då i mitten/slutet av 80-talet.

Rent arbetsmässigt så är det mer krävande att sätta stora barrotsplantor i grönris men resultatet blev som sagt var bra och det är fina och växtliga skogar där idag. Min slutsats: Grönrisplantering - Ja, definitivt!

Användarvisningsbild

Re: Markberedning eller grönrisplantering?

Torbjörn Johnsen  
#507859 Här är en bild från ett av bestånden. Planterat i grönriset 1982, Barrot 2+2, Gran av vitrysk proveniens, G34 (minst). Bilden tagen i december 2016 vid 34 års ålder + plantåldern. Gallrat två gånger.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).