Föryngring

Är det lämpligt att plantera klibbal?

24 inlägg 17420 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277906 Det var en fin alskärm och fin granunderväxt du hade där, Nalle34. Den ska du vara rädd om.

Och vad granplantor beträffar, så säger den lokala Södra-inspektorn att det dör betydligt fler plantor av kvävning än av torka, så plantor ska alltid sättas högt. Då känns det tämligen onödigt att flåhacka en planteringsgrop på surdrågen och sätta gran.

Jo, jag hittade Södras plantlista och såg att de hade klibbal.
/Niklas

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

Elfving  
#277909
Niking skrev:
jannee skrev:Varför inte björk?


Björk har jag redan på fastigheten. Sedan är ju björk mer viltbegärligt än al, har jag läst... Men visst skulle det nog kunna funka med glasbjörk där.
/Niklas


Al är i det närmaste oätligt för vilt, inte ens får eller getter rör den. Asp, sälg och björk stryker med tämligen omgående och samma sak gäller nog för viltet.

Det enda som finns att röja i mina dikeskanter på vissa ställen är just al av ovan nämnda anledning.

Avatar Fallback

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

axwell  
#277928
Elfving skrev:Al är i det närmaste oätligt för vilt, inte ens får eller getter rör den. Asp, sälg och björk stryker med tämligen omgående och samma sak gäller nog för viltet.


Smaken är tydligen olika även bland djuren i skogen, här är favoriter i nämnd ordning; rönn,lönn, tall och vårtbjörk.
Det som ratas helt är nog hägg, fast den är inte så vanlig här i den egentliga skogen.

Tillväxten för al på lämpliga marker är imponerande, även räknat i torrsubstans, överträffar björk.

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

Svensson1  
#492207 Vill bara instämma i axwells inlägg ovan.Har ett litet område med klibbal i en kant på ett blött parti med rinnande ytvatten.Röjde vid ca 2 m och sen gallrade ut lite vid 6-7 meters höjd.Inga viltskador,inga toppbrott eller nerböjda av snön som frös på här i sydSverige innan jul samt växer raka och fina så det knakar.
Senast redigerad av Svensson1 tor 18 jan 2018, 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att ..

Älgfoderodlare  
#492221
rokon skrev:När det gäller Klibbal så riskerar ju du knappast att du får den att växa på marker den ej är ämnad för, dvs riktigt fuktiga kantzoner där den även har rik tillgång på soljus. Gråal däremot kan ju etablera sig mer som ett ogräs lite varstans på ett hygge då den ej kräver lika fuktig mark.
Men bägge alsorterna har ju förmågan att ta upp kväve ur luften genom samverkan med en bakterie som verkar i rotknölar.

Klibbal ger mer attraktivt virke, samt den högklassiga alroten. Dessutom är ju alved suveränt att röka kött med.

Älgen betar björk men lämnar al det är då sant.


Tänkte bara fråga ang. Alplant, om du ev. vet om någon plantskola som har plant lämpliga för Norrland ? Har ju byggt mig ett rökhus o skulle önska mer Al på markerna. Har en del i ett dike men som är för små än för att ta ner.
Men man vill ju vara självförsörjande på veden så med tanke på framtiden så skulle jag behöva lite tillskott.
Tacksam om du har tips !

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

Skogrates  
#492269 Jag har planterat en del klibbal i år, vissa ser ut som på bilden med massa små hål i löven. Vet dock ej varför :???:

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

JensSkoog  
#492282
Skogrates skrev:Jag har planterat en del klibbal i år, vissa ser ut som på bilden med massa små hål i löven. Vet dock ej varför :???:

Klibbalsbladerna ser ofta ut så när hösten kommer, men
det ser inte ut till att det spelar någon roll. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att ..

rokon  
#492299
Älgfoderodlare skrev:
rokon skrev:När det gäller Klibbal så riskerar ju du knappast att du får den att växa på marker den ej är ämnad för, dvs riktigt fuktiga kantzoner där den även har rik tillgång på soljus. Gråal däremot kan ju etablera sig mer som ett ogräs lite varstans på ett hygge då den ej kräver lika fuktig mark.
Men bägge alsorterna har ju förmågan att ta upp kväve ur luften genom samverkan med en bakterie som verkar i rotknölar.

Klibbal ger mer attraktivt virke, samt den högklassiga alroten. Dessutom är ju alved suveränt att röka kött med.

Älgen betar björk men lämnar al det är då sant.


Tänkte bara fråga ang. Alplant, om du ev. vet om någon plantskola som har plant lämpliga för Norrland ? Har ju byggt mig ett rökhus o skulle önska mer Al på markerna. Har en del i ett dike men som är för små än för att ta ner.
Men man vill ju vara självförsörjande på veden så med tanke på framtiden så skulle jag behöva lite tillskott.
Tacksam om du har tips !

Var i Norrland bor du? Jag förutsätter att du menar att det är klibbal du vill plantera. Du säger att du har en del al i ett dike och då är väl det klibbal, även om de är små så kan du väll finna lite "kottar" från dem och klänga fröna från dem och dra upp lite plant. Alfröna har väldigt dålig hållbarhet i värme samt måste utsättas för kyla för att kunna gro så kallad stratifiering.
Det är rätt tid att plocka dem nu, stoppa dem i en burk och ha dem i bagageutrymmet i bilen (om den står kallt vill säga) och sedan kör på vägar som är lite dåliga så brukar de skaka ur "kottarna" på någon vecka.
Klibbalens Nordliga möjliga utbredningsområde sätts av vinterns kallaste temperatur och den är för klibbalen minus 42 grader Celsius. Det är nog inte så känsligt var i Norrland fröna kommer ifrån det kanske går bra även från övriga Norden? Den sprids längre sträckor med vatten och kortare med vinden. Om man tar frön uppströms vid ett vattendrag så har de säkerligen funnits där som bestånd alltsedan platsen på grund av markens uppgrundning kom upp ur havet. Om man finner dem vid dagens kust så kan de ha kommit med barlast som fripassagerare eller bara flutit i land, från Polen kanske?

Användarvisningsbild

Re: Är det lämpligt att plantera klibbal?

Älgfoderodlare  
#492304 Tack för info. Jag vet ju om en hel del andra små dungar med Al. Och stratifierar gör jag ju med alla andra frön jag gror själv. Hur långt fram på senvintern kan man plocka dom o få frön ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).