Öppna kategorin

Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

15 inlägg 8809 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491768 Hej!

Jag har några funderationer på vilken typ av snöslunga jag ska köpa till tomten, den är på 1500 kvadrat.
Det finns så många snöslungor så man är lite fundersam på vilket märke som är bra när det gäller driftsäkerhet och pris, ett bra pris är viktigt och driftsäkerhet är viktigt.
Så finns det någon som har erfarenhet av Toro, Stiga, Yamaha, Honda, Husqvarna, Julas och Clas ohlsons snöslungor och sen finns det nåt märke som granngården säljer och sen vet jag att det finns flera märken men de kommer jag inte på just nu.

Tack på förhand.

Mvh Mikael



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491783 Honda brukar vara bra, om än lite dyra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

axwell  
#491803 1500 m2 tomt, du menar väl inte att hela tomten skall snöröjas.

mickesrx skrev:av mickesrx » Idag, 14:58
Hej!

Jag har några funderationer på vilken typ av snöslunga jag ska köpa till tomten, den är på 1500 kvadrat.
Det finns så många snöslungor så man är lite fundersam på vilket märke som är bra när det gäller driftsäkerhet och pris, ett bra pris är viktigt och driftsäkerhet är viktigt.
Så finns det någon som har erfarenhet av Toro, Stiga, Yamaha, Honda, Husqvarna, Julas och Clas ohlsons snöslungor och sen finns det nåt märke som granngården säljer och sen vet jag att det finns flera märken men de kommer jag inte på just nu.

Tack på förhand.

Mvh Mikael


Om du kan tänka dig Stiga, Jula, ClasO eller Husqvarna så har även Biltema en kinamaskin med 11 hp på band, elstart och handtagsvärme för 7000 kr.
Alko heter Granngården kinamaskin.

Om hela tomten skall röjas är ju alla dom här för små, även Honda och Yamaha får gno på ett bra tag på min tomt med stor garageplan plus 60-70 meter väg.

Nu är jag lycklig ägare till en minitraktor som har snöblad, snöskopa och spetsplog så det mesta görs med den.

Satsa på Honda eller Yamaha, även sådana beg. maskiner håller år efter år !

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

totaya79  
#491809 Jag har en Toro 11/28 och är mycket nöjd. Riktigt bra kapacitet i den. Farsan har en Honda 970 och utan nå mer ingående tester tror jag mig inte ha nå problem hålla den efter mig. Men hondan har hydrostatdrift, elstyrt utkastartorn och batteri elstart och där i ligger nog mesta prisskillnaden på dessa två också. Så klarar man sig utan dessa finesser så är Toro ett fullgott alternativ. Toro har även elstart men 220/v varianten, men har aldrig använt den, makalöst lättstartad briggs på den. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

totte  
#491887 Honda, Yamaha och Toro är bra kvalitet. Stiga och Husqvarna är standard konsumentkvalitet, kvaliteten är direkt avhängig prisnivån på modellen. Classe, Jula, Biltema, m fl kinamaskiner skall man ha lite tur med exemplaret.

Oavsett vilken prisklass, se till att du väljer nåt som det finns service och delar till under en rimlig livslängd för maskinen.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491907
Niking skrev:Honda brukar vara bra, om än lite dyra.
/Niklas
, tack för svar, ska kolla om det finns nån begagnad Honda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491908
axwell skrev:1500 m2 tomt, du menar väl inte att hela tomten skall snöröjas.

Förklarade lite dåligt, hela tomten är på 1500 men det är inte så mycket som ska snöröjas, det är väl cirka 500, vid infarten mot garaget som är 6 meter bred och 50 meter lång, och sedan är det vägen till ytterdörren som är 10 meter lång och två meter bred, sedan är det baksidan av huset mot förråd, vedbod, skotergarage, och då brukar jag skotta upp ett par gångar, från ytterdörren och även från garaget, efter ett diskbråck i ryggen så är det tungt att skotta med en snösläde när det fallit mycket snö, särskilt när det fallit blötsnö.

mickesrx skrev:av mickesrx » Idag, 14:58
Hej!

Jag har några funderationer på vilken typ av snöslunga jag ska köpa till tomten, den är på 1500 kvadrat.
Det finns så många snöslungor så man är lite fundersam på vilket märke som är bra när det gäller driftsäkerhet och pris, ett bra pris är viktigt och driftsäkerhet är viktigt.
Så finns det någon som har erfarenhet av Toro, Stiga, Yamaha, Honda, Husqvarna, Julas och Clas ohlsons snöslungor och sen finns det nåt märke som granngården säljer och sen vet jag att det finns flera märken men de kommer jag inte på just nu.

Tack på förhand.

Mvh Mikael


Om du kan tänka dig Stiga, Jula, ClasO eller Husqvarna så har även Biltema en kinamaskin med 11 hp på band, elstart och handtagsvärme för 7000 kr.
Alko heter Granngården kinamaskin.

Om hela tomten skall röjas är ju alla dom här för små, även Honda och Yamaha får gno på ett bra tag på min tomt med stor garageplan plus 60-70 meter väg.

Nu är jag lycklig ägare till en minitraktor som har snöblad, snöskopa och spetsplog så det mesta görs med den.

Satsa på Honda eller Yamaha, även sådana beg. maskiner håller år efter år !

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491910
axwell skrev:1500 m2 tomt, du menar väl inte att hela tomten skall snöröjas.

mickesrx skrev:av mickesrx » Idag, 14:58
Hej!

Jag har några funderationer på vilken typ av snöslunga jag ska köpa till tomten, den är på 1500 kvadrat.
Det finns så många snöslungor så man är lite fundersam på vilket märke som är bra när det gäller driftsäkerhet och pris, ett bra pris är viktigt och driftsäkerhet är viktigt.
Så finns det någon som har erfarenhet av Toro, Stiga, Yamaha, Honda, Husqvarna, Julas och Clas ohlsons snöslungor och sen finns det nåt märke som granngården säljer och sen vet jag att det finns flera märken men de kommer jag inte på just nu.

Tack på förhand.

Mvh Mikael


Om du kan tänka dig Stiga, Jula, ClasO eller Husqvarna så har även Biltema en kinamaskin med 11 hp på band, elstart och handtagsvärme för 7000 kr.
Alko heter Granngården kinamaskin.

Om hela tomten skall röjas är ju alla dom här för små, även Honda och Yamaha får gno på ett bra tag på min tomt med stor garageplan plus 60-70 meter väg.

Nu är jag lycklig ägare till en minitraktor som har snöblad, snöskopa och spetsplog så det mesta görs med den.

Satsa på Honda eller Yamaha, även sådana beg. maskiner håller år efter år !


Tack för dina svar och erfarenheter om snöslungor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491911
totte skrev:Honda, Yamaha och Toro är bra kvalitet. Stiga och Husqvarna är standard konsumentkvalitet, kvaliteten är direkt avhängig prisnivån på modellen. Classe, Jula, Biltema, m fl kinamaskiner skall man ha lite tur med exemplaret.

Oavsett vilken prisklass, se till att du väljer nåt som det finns service och delar till under en rimlig livslängd för maskinen.


Tack för dina tips om snöslungor!

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#491912
totaya79 skrev:Jag har en Toro 11/28 och är mycket nöjd. Riktigt bra kapacitet i den. Farsan har en Honda 970 och utan nå mer ingående tester tror jag mig inte ha nå problem hålla den efter mig. Men hondan har hydrostatdrift, elstyrt utkastartorn och batteri elstart och där i ligger nog mesta prisskillnaden på dessa två också. Så klarar man sig utan dessa finesser så är Toro ett fullgott alternativ. Toro har även elstart men 220/v varianten, men har aldrig använt den, makalöst lättstartad briggs på den. :smile:


Tack för dina tips om snöslungor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#492151 Kom att tänka på en sån här Loncin motor, det är väl en kinamotor?, har för mig att de sitter i Stiga snöslungor, fungerar de bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

axwell  
#492156
mickesrx skrev:Kom att tänka på en sån här Loncin motor, det är väl en kinamotor?, har för mig att de sitter i Stiga snöslungor, fungerar de bra?

Mig veterligen den bästa kinamotorn i det segmentet.

Som sagt, Stiga sorterar jag in i klubben: Jula, Clas, Biltema,Granngården, Bauhaus.
Även Biltema kör med Loncins motorer, andra kan ha fantasinamnet "Ohv".

Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

axwell  
#492162 Den här Toron borde ge mer för pengarna än en lågpris-Stiga.

Hur bra Power Shift-funktionen är vet jag inte praktiskt, en smart finess som driver slungan framåt med bättre ingrepp mot underlaget.

Nån med sån Toro kan kanske ge ett omdöme.


https://www.blocket.se/vasternorrland/T ... m?ca=4&w=2

Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

Hema  
#492165 Kinamotorer i Stigamaskiner, hmm kan det stämma? Ja efter lite googlande verkar det stämma. :(

Avatar Fallback

Re: Snöslunga till 1500 kvadrat stor tomt

mickesrx  
#492187
axwell skrev:Den här Toron borde ge mer för pengarna än en lågpris-Stiga.

Hur bra Power Shift-funktionen är vet jag inte praktiskt, en smart finess som driver slungan framåt med bättre ingrepp mot underlaget.

Nån med sån Toro kan kanske ge ett omdöme.


https://www.blocket.se/vasternorrland/T ... m?ca=4&w=2


Tack för länken, ska kolla på den, grannen har köpt en toro, den största slungan, men den var för dyr för mig, 27000 kr. Han tror att det sitter en briggs och stratton i den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).