Skogsnyheter

Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

6 inlägg 2762 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

Torbjörn Johnsen  
#492027 Den finska sajten forest.fi skriver om en ny modell för avtal mellan natur-turistföretag och privata skogsägare. Avtalet har tagits fram av den finska Skogscentralen (motsvarar Skogsstyrelsen?) tillsammans med lokala projekt i Kuusamo och det innebär att turismföretagen betalar för sin användning av skogsägares marker. Men endast för det faktiska antal personer som deltar i turistföretagets aktiviteter. Skogsägarna å andra sidan är garanterade att fortsatt fritt kunna bedriva ett aktivt skogsbruk utan inskränkningar.

I artikeln refereras till tidigare avtalsmodeller där skogsägare kunde få inskränkningar i sitt skogsbruk men att kostnaderna tydligen kunde tas ut från turismföretagen:

For the forest owner, it is a relief that the model allows forestry operations to be carried on as before. This may, however, also be a relief for the tourism operator, because the compensation for postponing or abandoning revenue-bringing forestry operations could run up to figures that the operator simply could not afford.


Det här tyder ju på att Finland har en helt annan situation än vad vi har här i Sverige. Hur fungerar det med Allemansrätt i Finland? Här i Sverige så jobbar ju många natur-turismföretag på andras marker inom ramen för vad man uppfattar ingår i allemansrätten.

Så sent som i höstas gick t ex Skydda Skogen tillsammans med ett antal tursimföretag ut och kräfde att andra markägare skulle spara sina gammeskogar. Mer info i tråden Skydda skogen tar ny gisslan - den här gången Turismföretag

I Finland verkar det helt klart vara annorlunda:
According to Ruokanen, (Irmeli Ruokanen, projektledare på Skogscentralen, SFO anm) forestry does not disturb tourism in any way. “On the contrary, so far the tourists have been highly interested in forestry operations,” Ruokanen says.

Tourists have plenty of questions about forest use and the principle is that all of them will be answered. “In general, they have also been satisfied with the answers,” says Ruokanen.


Läs hela artikeln i forest.fi här.

Det skulle vara intressant att få lite kommentarer från våra finska medlemmar om just det här med allemansrätt, äganderätt och möjlighet att nyttja annans mark för naturturism i Finland. Hur ser det ut jämfört med Sverige?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

skogjussi  
#492032 Som jag förstått det beror detta på att företagen utnyttjat allemansrätten för mycket till sin egen vinning.
Skulle annars säga att allemansrätten är mycket lika I Finland och Sverige

Användarvisningsbild

Re: Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492034 Ca 8 euros per betalande besökare för en tretimmarsvistelse och mer om de övernattar. Är det en lagom nivå?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

Vilsten  
#492041
Niking skrev:Ca 8 euros per betalande besökare för en tretimmarsvistelse och mer om de övernattar. Är det en lagom nivå?
/Niklas


Under förutsättning att dom följer allemansrättens tanke om att inte lämna spår efter sig. Så skulle jag vara nöjd med 8 euro...

Användarvisningsbild

Re: Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

sundelius  
#492111
Vilsten skrev:
Niking skrev:Ca 8 euros per betalande besökare för en tretimmarsvistelse och mer om de övernattar. Är det en lagom nivå?
/Niklas


Under förutsättning att dom följer allemansrättens tanke om att inte lämna spår efter sig. Så skulle jag vara nöjd med 8 euro...

Jag med

Avatar Fallback

Re: Finsk avtalsmodell för turism i produktionsskog

MDin  
#492113
sundelius skrev:
Vilsten skrev:
Niking skrev:Ca 8 euros per betalande besökare för en tretimmarsvistelse och mer om de övernattar. Är det en lagom nivå?
/Niklas


Under förutsättning att dom följer allemansrättens tanke om att inte lämna spår efter sig. Så skulle jag vara nöjd med 8 euro...

Jag med

Håller med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).