Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48973 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#490464
80-90 skrev:
Jole skrev:Det finns en del faktorer som spelar stor roll i vilken maskin som passar dig: Hur mycket vindfällen har du i genomsnitt att hantera? Ska du bara köra vindfällen och frötallar? Tänker du köra åt andra? Vill du gallra motormanuellt utan stickvägar? Är det långt mellan traktorvägarna? Har du steniga och kuperade marker?

Om vi får lite mer kontext blir det lättare för oss.
Med det sagt, såhär tänker jag.
Som jag ser det finns det tre alternativ här:

Minilunnare: Oöverträffad smidighet med mindre volymer och korta avstånd. Dock en specialmaskin som inte är bra till mycket annat än just lunning av vindfällen och frötallar. Relativt lågt pris. Tänk även på att bandmaskiner ibland har sämre klätterförmåga än hjulmaskiner i kuperad och stenig terräng, som jag antar att du har i västra Värmland.

Alstor: Oöverträffad framkomlighet och kapacitet för sin storlek. Mångsidig maskin som kan göra det mesta i skogen och passar för lite större volymer och längre avstånd, eller om du bara vill vara så effektiv som möjligt. Kan gå i 25km/h för egen maskin, har rejäl kran och är tåligt byggd. Dock ganska dyr.

ATV med vagn: En blandning av de båda. Inte lika nätt som en minilunnare men med mer flexibilitet och högre kapacitet, dock sämre än en Alstor. Har du redan en ATV blir investeringskostnaden inte så hög. En Alstor har mycket bättre framkomlighet och tål mycket mer stryk än en ATV med vagn.

Är en Alstor en onödigt dyr leksak? Kanske. Men det är en rejäl liten skogsmaskin som gör jobbet i skogen bra mycket roligare och effektivare. Det finns mycket man inte "behöver" men som gör livet lättare och roligare.

Lite sent svar från mej !! Jag har ATV det funkar men väldigt tungjobbat !! Har Valmet m driven huggarvagn det fungerar väldigt bra då det e tjälat . Men kräver väldigt mycket plats även om man andvänder vinschen !! Järnhäst går bort direkt då jag tycker det e mera tungjobbat än ATV !! Alstor känns som ett medel av allt !! Terrängen är väldigt kuperad !! Älvdalar å grisryggar !! Noll sten !! Men har även begärt in offert på traktor liknande seb s MF ..

Jag tycker du ska testa en Alstor, är så nöjd att jag bestämde mig för att byta maskin till en 821. Man kan köra på ställen där jag inte törs köra med fyrhjulingen ens i tomme. Det är bara min feghet som satt gränsen hittills, man är väl rädd om grejerna än men det växer kanske bort[WHITE SMILING FACE]

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

kennethkk  
#490628 Har en fundering om det är hel/halv ljus på alla alstor eller är det bara på vissa modeller.
Jag har en från 2001 och den har hel/halv ljus. Har man någon nyttja av hel/halv ljus på den eller ska man montera ren arbets belysning.
Hur är det på era alstor

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#490635
kennethkk skrev:Har en fundering om det är hel/halv ljus på alla alstor eller är det bara på vissa modeller.
Jag har en från 2001 och den har hel/halv ljus. Har man någon nyttja av hel/halv ljus på den eller ska man montera ren arbets belysning.
Hur är det på era alstor

På min 821:a är det led-arbetsljus framåt, på min förra från 2004 var det utbytt till led så där vet jag inte hur det såg ut från början.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#490679
Samlarn skrev:
kennethkk skrev:Har en fundering om det är hel/halv ljus på alla alstor eller är det bara på vissa modeller.
Jag har en från 2001 och den har hel/halv ljus. Har man någon nyttja av hel/halv ljus på den eller ska man montera ren arbets belysning.
Hur är det på era alstor

På min 821:a är det led-arbetsljus framåt, på min förra från 2004 var det utbytt till led så där vet jag inte hur det såg ut från början.

Så även på min 821:a. Vi monterade extra lampor som halvljus istället.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

sveakatten  
#490722 Är det någon som har en Alstor med hytt?
Skulle vilja veta hur stort utrymmet är inne i en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#491978
kennethkk skrev:
1514725522__20171231_133635.jpg
Jag går och väntar på min alstor som jag hoppas kommer till veckan. Är det någon som har provat dom här kedjorna från nyvab till alstorn.

Har du fått hem nya Alstorn? Vilken modell blev det för dig #kennethkk?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

totte  
#491981 Kolla här Samlarn: blog/kennethkk/idag-kom-den_b-7761.html

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#491988
totte skrev:Kolla här Samlarn: blog/kennethkk/idag-kom-den_b-7761.html

Tackar Totte, har helt missat detta då jag mest kollar via appen i luren. Där ser man väl inte bloggarna, jag hittar inga men det kanske beror på kunskapsbrist[WHITE SMILING FACE]

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

havst  
#494384 Undrar om det är någon som har erfarenhet av begagnade Alstermaskiner. Vad skall man kolla/vad går sönder/slits? Har själv en ATV med Avestavagn, men det blir ofta för kuperat för mig och framför allt blir det ofta svårt att vända. Att backa långa sträckor med ATV+vagn är svårt även med ramstyrning...

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#494389
havst skrev:Undrar om det är någon som har erfarenhet av begagnade Alstermaskiner. Vad skall man kolla/vad går sönder/slits? Har själv en ATV med Avestavagn, men det blir ofta för kuperat för mig och framför allt blir det ofta svårt att vända. Att backa långa sträckor med ATV+vagn är svårt även med ramstyrning...

Beror lite på vilken årsmodell ungefär du tänkt dig. Hade tidigare en från 2004 och där är det boggielådor och midjan som är svaga punkter. Min va "kobent" men funkade bra ändå, sen är det som vanligt det allmänna intrycket, min hade gått hårt innan jag köpte den men det va jag medveten om och trots det tjänade den mig väl. Största och egentligen enda felet va en drivaxel som havererade precis innan jag skulle byta. Detta löste dock Erik och Kristian på Alstor riktigt bra. Har tidigare kört 4-hjuling med odriven vagn och Terri 1020 utan vagnsdrivning och detta är något helt annat att köra med.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

kennethkk  
#497233 Går och funderar på att montera en elvinch på kranen efter som jag inte har någon vinsch på den.
Man kanske behöver det någon gång. Eller montera den på kärran när man ska dra något. Är det någon som har provat elvinsch på alstor. Hade det inte blivit så dyrt så hade jag monterat en hydralvinsch.
Är det någon som har något förslag eller någon annan lösning.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#497241
kennethkk skrev:Går och funderar på att montera en elvinch på kranen efter som jag inte har någon vinsch på den.
Man kanske behöver det någon gång. Eller montera den på kärran när man ska dra något. Är det någon som har provat elvinsch på alstor. Hade det inte blivit så dyrt så hade jag monterat en hydralvinsch.
Är det någon som har något förslag eller någon annan lösning.

Har du kollat på Weimers paket på vinsch med fjärrkontroll? 8400 + moms kollade på det till Terrin men det blev köp av Alstor istället.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

kennethkk  
#497248
Samlarn skrev:
kennethkk skrev:Går och funderar på att montera en elvinch på kranen efter som jag inte har någon vinsch på den.
Man kanske behöver det någon gång. Eller montera den på kärran när man ska dra något. Är det någon som har provat elvinsch på alstor. Hade det inte blivit så dyrt så hade jag monterat en hydralvinsch.
Är det någon som har något förslag eller någon annan lösning.

Har du kollat på Weimers paket på vinsch med fjärrkontroll? 8400 + moms kollade på det till Terrin men det blev köp av Alstor istället.

Den får jag titta på. Tittade på en portabel elvinsch just nu.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

sveakatten  
#501090 Skulle någon av er kunna ta några bilder på midjan på era maskiner?
Vore intressan att se lösningen som dom har.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

värmSkog  
#501102 Hittade några gamla bilder i datorn om det kan hjälpa dig något. modellen är Alstor 821

1519983915_dsc_0039.jpg


1519983911_dsc_0038.jpg


1519983907_dsc_0037.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).