Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264100 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491820
Morgan Nordin skrev:
stegmaster skrev:Men håll i hatten, den problematiska bulten håller fortfarandet, (har kört i hela dag ochså.), så det kanske vore vändningen av bulten vid montering som har vore fel hela tiden sen ny??? :smile:


Utmana inte ödet genom att tala om hur bra grejorna håller! :grin:
Morgan

:lol: :lol:

Ja det er sällan man får vara lycklig lenge, men denna sista bulten jag monterade enligt dina anvisningar, har definitivt klarat sig lengst av alla jag haft före, så man kan ju hoppas. :smile:

Tipsade even min Kesla ÅF här i Norge om det fina tipset jag fick från dig, vilket han verkligen tyckte om, då det ju inte bara er mig som haft detta problem.
(Skrev att jag fått tipset av en mycket kunning person hos KTS, skrev inte ut ditt navn då jag inte visste om du skulle gilla det, men om du någon gång behöver ref, vid jobbyte, så stiller jag självklart upp. :wink: )

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#491880 Jag förstår inte riktigt detta med bulten, har du bara snurrat bulten 180 grader vid montering? Eller vad var lösningen? :?:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491892
Robertberg skrev:Jag förstår inte riktigt detta med bulten, har du bara snurrat bulten 180 grader vid montering? Eller vad var lösningen? :?:

Japp, det er helt enkelt så.
Det handler om att smörjhålet som finns borrat i bulten ska vända innåt mot gripen, för att klara av belastningen, enligt Morgan.
Om nu detta er felet så har ju even fabriken gjordt fel, och even jag med, då jag inte tänkte på detta före Morgan kom med tipset om att kolla detta vid montering av ny bult.
Alle 3 orginalbulter som jag bytt tidligare har gått av precis på samma ställe, altså var detta smörjhålet er borrat i bulten.
Sen har jag själv fått svarvat en bult som er hel ( altså utan smörjningkanal) som jag användt medans jag ventat på ny bult från ÅF, och denna har aldrig gått av, men vil ju inte köra någon lång tid med denna då man inte får smörja paralellstag bussningen, annat en lite vid montering.
Men får nog köra lite fler timmar innan jag kan konkludera med om detta verkligen vore felet, men "so far so good".
Det kanske verkar som en bagatell detta, men det er jäkla tråkit varje gång detta sker, så får man avsluta för dagen och vända hem och byta.
Bulten er trång som sata,,,,,,,,, och flere saker som ska lira i hop vid byte, så det er fram med storsläggan, och altså inget som fiksas i felt direkt, då man bör ha en hard yta att jobba på.
Gripen blir helt skev/racklig och p, staget gnisslar mot kolven, så det er bara att köra hem när detta sker. :cry:

Men hur som helst tycker jag Kesla valt en dårlig lösning med att ha cylinder och paralellstag på samma bult, med endast 1 stöd i varje ende, altså totalt bara 2 stöd.
Det vanliga brukar vara 1 stöd ochså imellan cylinder och p.stag, altså totalt 3 stöd.
Detta er blandt annat något av det som skiljar prog25 mot prog 26.
(kanske svårt att se på dom sprängskiss bilder jag laddade upp, då dom blev små, men det går att se om man kollar nogrant i dom sirklar jag ritat inn på bilden.)

Verkar inte som Kesla heller har riktig koll på detta, för even om det flere enn mig som har samma problem så verkar det inte drabba alle. :???:
Man har ju i teorien 50/50 sjans til att göra fel eller rett vid montering om man inte har koll. :wink:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491897 Mja, det är nog inte den ultimata lösningen över tusentals driftstimmar men ett sätt att göra det bästa av situationen :-)

MVH
Morgan K.T.S

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491951 Fick mail från Kesla ÅF i dag.
I helgen hadde en annan kund kört av sin 3 bult på sin prog25, så han vart så arg att kan körde direkt til ÅF och tog ut en sprillans ny prog26, som ÅF hadde i lager. 8)
Så nu blev jag lovat att han skulle forsöka handla fram et bra pris från Kesla, så even jag kunne byta upp mig til prog26.
Så det kommer jag til att göra, samma hur det funkar med prog 25 framöver,
Så Seb, om et stund framover kan du säkert forsöka handla dig en prisgunstig prog25 hos ÅF här i Norge(han håller ju til inte så langt från svenskegränsen). :smile:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#495381
martiniholma skrev:God fortsättning, alla i tråden!
Bild


@martiniholma Din bild har visst letat sig ut i Vretens annonser, kul att se!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#496196 Ja jag såg det. Visst är det kul med lite sånt i vardagen. :)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#496220 Det har ju skrivits en del om höga prisar på t.eks Kesla vs div. "billigmärke".
Här er 2 vagner som er ca likvärdiga, förutom BMF har gitt vagnen 17t lastvikt, medans Kesla största er 12t, men gissar att i praksis er dom nästan likvärdig kraftig byggda. (Lastarea er 3,2m2 på Kesla och 2,9-3,4m2 på BMF)
Prisar : 720tkr+mva för Kesla, och 726tkr+mva för BMF.



https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =113467703

https://www.finn.no/b2b/agriculturetool ... =112838061

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#526750 Nu ikväll fick Kesla kranen visa va den går för.
Lyfte en hytt på 700kg (enligt âgaren) upp på et släp.
Va precis så det lyfte med kranen ca 6,5m ute. 8)


1538413861_20181001_170922.jpg

1538413858_20181001_170807.jpg

1538413808_20181001_170624.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#526775 En kesla kan brukes til såmangt 👍🙂

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#526816 Ja tydligen, men det er alltid lite spännandet när man ska lyfta nåt helt annat en stockar. :-ss
Annars har vi fått hem 5 lass med björk redan, fast det er grävning som er prio 1 just nu, så jag blir klar innan det fryser på.
Gripens bulter håller bra nu, så det er ju bra. :grin:
Har annars varit tufft senaste tiden. Satt en hel dag med pigghammaren för att slippa dyr sprängning.
Men nu har jag kommit forbi berget, så det börjar lysna nu, några dager så er jag klar om alt går som jag tror.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#538217 Weimer`s kraftigaste vinch modell 2200kg er stärka saker. :surp:

Ena bulten som håller linhjulet drogs rakt av, den andra sin sitter kvar (som inte syns på bilden)var som et C, men nu er alt i ordning igen, riktat och nya bulter, så nya tag imorgon.
Var en del bråk att få ut en den delen av den brutna bulten som sitter kvar i bommen, men den gav upp efter lite vold.
Kanske jag lägger på en svetslarva ochså nån dag, men det har varit skitkallt i dag, så orkadet inte med svetsen.
Hoppas det håller nu.
Gissar att alt er dimmensjonert för 1400kg vinchen, som gör att blir sådana problem.


1544627605_img_20181212_135013.jpg

1544627603_img_20181212_135019.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538221 M12? Isf inte särskilt grov för den dragkraften

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#538223
gnisten83 skrev:M12? Isf inte särskilt grov för den dragkraften

Ja just det M12 8,8.
Som sagt så er det nog dimmensjonert förr 1400kg vinchen.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

kjetilroeste  
#538270 På min bmf 12t2 med 750kran så er blokka som røk av hos deg sveist fast. Har til dags dato ikke vært noe problem.
Det er samme vinsj og blokk (weimer?) på bmf som på kesla ser det ut til...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).