Avverkning (slutavverkning)

Maskinval

29 inlägg 10831 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491823 Gillade också automatiken när jag körde en 1270g demo, lite ovant i början men sen var det väldigt bekvämt att bara starta matning och kapa med tummen, kändes som vilsamt på något vis.
Lite svårare däremot tyckte jag på svåra träd, men blir väl betydligt lättare när man vant sig....
Gillade också överblicken åt sidorna, fick som en fin överblick över virkeshögarna, min då och då gömde sig ett träd bakom kranen, tyckte också det var lite svårare i stenig terräng, i komatsu ser man ju exakt var du har banden i jdn missade jag tom en sten som tog under...
Svårt val båda är fina maskiner... (även Scorpion, fast den var inte ett alternativ här)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Maskinval

mb-man  
#491848 Ja det är ju betydligt lättare att läsa terrängen i en Komatsu!

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491872 Man kan köra oldstyle på Komatsun som jag gör genom att ha automatiken längst ner på vänster spaken.

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491877 Då blir man väl trött i lillfingret istället ;-)

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491883
Valmet 890 skrev:Då blir man väl trött i lillfingret istället ;-)

Japp

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

mb-man  
#491895
skogsjan695xl skrev:Man kan köra oldstyle på Komatsun som jag gör genom att ha automatiken längst ner på vänster spaken.
Ja på de nya kan man variera sig lite. Jag körde en 911.3, på de gick det ju inte flytta funktioner i knapparna.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#491896
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Man kan köra oldstyle på Komatsun som jag gör genom att ha automatiken längst ner på vänster spaken.
Ja på de nya kan man variera sig lite. Jag körde en 911.3, på de gick det ju inte flytta funktioner i knapparna.

Började Valmet karriären i en .3 och .2
Körde in sig då på dom funktionerna så jag har kört så på både TXen och den jag har nu.

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

mb-man  
#491899
skogsjan695xl skrev:
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Man kan köra oldstyle på Komatsun som jag gör genom att ha automatiken längst ner på vänster spaken.
Ja på de nya kan man variera sig lite. Jag körde en 911.3, på de gick det ju inte flytta funktioner i knapparna.

Började Valmet karriären i en .3 och .2
Körde in sig då på dom funktionerna så jag har kört så på både TXen och den jag har nu.

Har inte kört annat än sekvensstyrning på minispakar i Komatsu. Hade sekvensbox i .3: n och tidigare eme.
Har även eme nu 901:n tycker inte de är så dumma faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491917 Upplever faktiskt inte att jag blir trött i tummen än så länge, tycker det är rätt smidigt med mini och sekvensstyrning blir ganska lättkört med lite knapptryck... Kör även valsöppna/kniv stäng med sekvensvippan då genom att bara trycka lite på knappen...

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

mb-man  
#491923 Beror kanske mest på hur klen man är! [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Maskinval

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491953 Eller hur hårt man trycker för att man vill att det ska gå lite snabbare ;-)

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

skogsjan695xl  
#492248
Valmet 890 skrev:Eller hur hårt man trycker för att man vill att det ska gå lite snabbare ;-)

Exakt, konstigt att man aldrig lär sig att det inte går snabbare hur hårt man än trycker. [emoji38]

Användarvisningsbild

Re: Maskinval

kjetilroeste  
#492270 Man får jo sekvensstyring med vippe på EME også, man monterer inn en vippe foran på venstre spaken. Før var dette custom, men nå er det et tilvalg såvidt jeg vet. Man slipper å bruke tommelen på autoknapp, heldigvis. Var man litt ivrig så var det lett å få krampetendenser i venstre tommel :P
På sekvensvippen så kjører man jo også flertrefunksjon når man aktiverer den... Veldig lettkjørt!

Avatar Fallback

Re: Maskinval

AnteN  
#493476 Tack för inläggen! Efter lite vånda blev det JD tillslut iallafall, mest för att det kändes enklast [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).