Gallring

Stickvägar första gallring.

64 inlägg 25309 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491779
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:Nä du får ca 50% av uttaget ifrån vägarna.

Den biologiska vägbredden är ca 7% vid 4m bred väg och 20m mellan. Då tar du 7% i stickvägen. Om det totala uttaget är 25-30% blir ju ca 25% i vägen.

????

Är jag dålig på att förklara eller är du dålig på att fatta![emoji6] [emoji14]

om uttaget i stickvägen är 7% av det totala beståndet blir det ca25% av uttaget i gallringen vid en gallringsstyrka på 25-30%. [emoji106]

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491801
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:[quote="Andreas99"]Nä du får ca 50% av uttaget ifrån vägarna.

Den biologiska vägbredden är ca 7% vid 4m bred väg och 20m mellan. Då tar du 7% i stickvägen. Om det totala uttaget är 25-30% blir ju ca 25% i vägen.

????

Är jag dålig på att förklara eller är du dålig på att fatta![emoji6] [emoji14]

om uttaget i stickvägen är 7% av det totala beståndet blir det ca25% av uttaget i gallringen vid en gallringsstyrka på 25-30%. [emoji106][/quote]
Okej då tar vi det från början.
Det skrivs om ett vägavstånd på cc 20m, ej 20m mellan vägarna.
4m bredd på vägarna.
Då får du om vägarna kan läggas helt optimalt en väg yta på 20% av den totala gallringsytan. Det händer väl typ aldrig att man kan det. Stickvägar ska gå ihop med basvägar. Terrängen luta och vägen måste bli bredare. Det behöver göras en backväg ut i en beståndsudde för att få med den i gallringen. Men vi kör på 20% ändå.
Så på 20% av ett hektar hugger du allt för att få vägytan. 100 kubik per hektar så huggs det 20 kubik som blir väg yta. Mellan vägarna gallra du sen med ett 30% uttag och får där 24 kubikmeter till.
Så ja det blir inte riktigt 50% av uttaget som går till vägarna i det teoretiska exemplet, men det är inte långt ifrån.
Biologiska vägbredd skitsnack, frågan var hur mycket av ett uttag på 50 kubikmeter per hektar som kom ifrån vägarna. På det svarade jag 50% och jag tror att den siffran stämmer bra i verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491811
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:[quote="mb-man"][quote="Andreas99"]Nä du får ca 50% av uttaget ifrån vägarna.

Den biologiska vägbredden är ca 7% vid 4m bred väg och 20m mellan. Då tar du 7% i stickvägen. Om det totala uttaget är 25-30% blir ju ca 25% i vägen.

????

Är jag dålig på att förklara eller är du dålig på att fatta![emoji6] [emoji14]

om uttaget i stickvägen är 7% av det totala beståndet blir det ca25% av uttaget i gallringen vid en gallringsstyrka på 25-30%. [emoji106][/quote]
Okej då tar vi det från början.
Det skrivs om ett vägavstånd på cc 20m, ej 20m mellan vägarna.
4m bredd på vägarna.
Då får du om vägarna kan läggas helt optimalt en väg yta på 20% av den totala gallringsytan. Det händer väl typ aldrig att man kan det. Stickvägar ska gå ihop med basvägar. Terrängen luta och vägen måste bli bredare. Det behöver göras en backväg ut i en beståndsudde för att få med den i gallringen. Men vi kör på 20% ändå.
Så på 20% av ett hektar hugger du allt för att få vägytan. 100 kubik per hektar så huggs det 20 kubik som blir väg yta. Mellan vägarna gallra du sen med ett 30% uttag och får där 24 kubikmeter till.
Så ja det blir inte riktigt 50% av uttaget som går till vägarna i det teoretiska exemplet, men det är inte långt ifrån.
Biologiska vägbredd skitsnack, frågan var hur mycket av ett uttag på 50 kubikmeter per hektar som kom ifrån vägarna. På det svarade jag 50% och jag tror att den siffran stämmer bra i verkligheten.[/quote]
Nu får du tänka en gång till! Man hugger inte bort 20% av beståndet med 20% stickvägsyta! Det är ju mellanrum mellan träden. Har du en smal maskin som du kan köra med mellan trädraderna så kan man väldigt teoretiskt ha 2m bred väg med 10m mellan dvs 20% vägyta utan att ta ett enda träd. [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491812 Jo det är klart att du hugger bort 20% av beståndet om träden är någorlunda jämt fördelade över ytan. Biologiskt stickvägsavstånd är storskogsbruket nya argument för att deras extremt höga vägprocent efter gallring inte är så farligt som det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491813 Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491819
Andreas99 skrev:Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Nej! Om det är 2m mellan träden så har ju varje träd en meter runt sig som sin yta. Då är ju en meter in på var sida vägen de trädens yta som står i vägkanten och då är bara 2 m kvar av vägbredden. Svårt att förklara men typ! [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491825
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Nej! Om det är 2m mellan träden så har ju varje träd en meter runt sig som sin yta. Då är ju en meter in på var sida vägen de trädens yta som står i vägkanten och då är bara 2 m kvar av vägbredden. Svårt att förklara men typ! [emoji4]

Spelar väl ingen roll. Du har ju ändå huggt de 200 träden som stod på ytorna som nu är väg.
Frågan var inte "hur många kubikmeter mer måste jag hugga i en gallring med ett stickvägssystem på 20m cc och 4m bredd och 30% gallringsuttag. Jämfört om jag gallra det stickvägslöst med 30% gallringsuttag?"
Det kanske hade varit en bättre fråga i det här sammanhanget. Men den är inte lika lätt. För hur du än gör i en första gallring med stickvägssystemet så måste man hugga grova och höga träd som man inte gallra bort i det stickvägslösa systemet.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491834
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Nej! Om det är 2m mellan träden så har ju varje träd en meter runt sig som sin yta. Då är ju en meter in på var sida vägen de trädens yta som står i vägkanten och då är bara 2 m kvar av vägbredden. Svårt att förklara men typ! [emoji4]

Spelar väl ingen roll. Du har ju ändå huggt de 200 träden som stod på ytorna som nu är väg.
Frågan var inte "hur många kubikmeter mer måste jag hugga i en gallring med ett stickvägssystem på 20m cc och 4m bredd och 30% gallringsuttag. Jämfört om jag gallra det stickvägslöst med 30% gallringsuttag?"
Det kanske hade varit en bättre fråga i det här sammanhanget. Men den är inte lika lätt. För hur du än gör i en första gallring med stickvägssystemet så måste man hugga grova och höga träd som man inte gallra bort i det stickvägslösa systemet.

Vet inte hur jag ska förklara men man hugger inte bort 20% av träden.
Jag menade att om man har två meter mellan träden då hugger man bort ett så har du en ca 4 m bred väg, en meter in på varje sida vägen tillhör kantträden. Då blir det 2 m kvar som tillhörde vägträdet. Alltså har man huggt bort ca 10% i vägen

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491839
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:[quote="Andreas99"]Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Nej! Om det är 2m mellan träden så har ju varje träd en meter runt sig som sin yta. Då är ju en meter in på var sida vägen de trädens yta som står i vägkanten och då är bara 2 m kvar av vägbredden. Svårt att förklara men typ! [emoji4]

Spelar väl ingen roll. Du har ju ändå huggt de 200 träden som stod på ytorna som nu är väg.
Frågan var inte "hur många kubikmeter mer måste jag hugga i en gallring med ett stickvägssystem på 20m cc och 4m bredd och 30% gallringsuttag. Jämfört om jag gallra det stickvägslöst med 30% gallringsuttag?"
Det kanske hade varit en bättre fråga i det här sammanhanget. Men den är inte lika lätt. För hur du än gör i en första gallring med stickvägssystemet så måste man hugga grova och höga träd som man inte gallra bort i det stickvägslösa systemet.

Vet inte hur jag ska förklara men man hugger inte bort 20% av träden.
Jag menade att om man har två meter mellan träden då hugger man bort ett så har du en ca 4 m bred väg, en meter in på varje sida vägen tillhör kantträden. Då blir det 2 m kvar som tillhörde vägträdet. Alltså har man huggt bort ca 10% i vägen[/quote]
Teoretiskt ja. Men hur ofta stämmer det med verkligheten. Vad visar bolagens gallringsuppföljningar att de får för stickvägsyta? Hur ofta står träden i spikraka rader med 2m mellan sig? Vad användes för plantförband då när det planterades?
Jag köper det inte. Men jag ska ta och googla lite och se om jag hittar lite rapporter som ger dig rätt.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491845
Andreas99 skrev:
mb-man skrev:
Andreas99 skrev:[quote="mb-man"][quote="Andreas99"]Har du 1000 stammar på ett hektar så står ju 200 av dom på de 20% du behöver för köra på.

Nej! Om det är 2m mellan träden så har ju varje träd en meter runt sig som sin yta. Då är ju en meter in på var sida vägen de trädens yta som står i vägkanten och då är bara 2 m kvar av vägbredden. Svårt att förklara men typ! [emoji4]

Spelar väl ingen roll. Du har ju ändå huggt de 200 träden som stod på ytorna som nu är väg.
Frågan var inte "hur många kubikmeter mer måste jag hugga i en gallring med ett stickvägssystem på 20m cc och 4m bredd och 30% gallringsuttag. Jämfört om jag gallra det stickvägslöst med 30% gallringsuttag?"
Det kanske hade varit en bättre fråga i det här sammanhanget. Men den är inte lika lätt. För hur du än gör i en första gallring med stickvägssystemet så måste man hugga grova och höga träd som man inte gallra bort i det stickvägslösa systemet.

Vet inte hur jag ska förklara men man hugger inte bort 20% av träden.
Jag menade att om man har två meter mellan träden då hugger man bort ett så har du en ca 4 m bred väg, en meter in på varje sida vägen tillhör kantträden. Då blir det 2 m kvar som tillhörde vägträdet. Alltså har man huggt bort ca 10% i vägen[/quote]
Teoretiskt ja. Men hur ofta stämmer det med verkligheten. Vad visar bolagens gallringsuppföljningar att de får för stickvägsyta? Hur ofta står träden i spikraka rader med 2m mellan sig? Vad användes för plantförband då när det planterades?
Jag köper det inte. Men jag ska ta och googla lite och se om jag hittar lite rapporter som ger dig rätt.[/quote]
Ja väldigt teoretiskt! [emoji1] Men det stämmer bättre med verkligheten än att säga att man hugger bort 20% av beståndet om man har 20% vägyta.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491846 Nu vet jag inte hur man delar länkar så det får bli en skärmdump.
Screenshot_20180114-202219.png

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491851
Andreas99 skrev:Nu vet jag inte hur man delar länkar så det får bli en skärmdump.
Screenshot_20180114-202219.png

Detta är ju reklam för små maskiner! [emoji14]
Knappast fakta.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491856 Hahaha ja men då får du komma med någon annan forskning som motbevisar mina 50% av uttaget kommer ifrån stickvägarna.
Jag är ju inte så jätteintresserad av att leta upp något som säger att jag har fel själv.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

mb-man  
#491858 Vi får helt enkelt enas om att vara oense! [emoji106] [emoji3]

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491860 Ja ett tag till iallafall. Men en dag när du minst anar det så ska jag överbevisa dig [GRINNING FACE WITH SMILING EYES], om jag inte springer på dålig info för då kommer jag vara knäpp tyst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).