Traktorer och processorer

Naarva S23C, erfarnheter?

65 inlägg 40377 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#408781 Vem handlade han av?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

barkspaden  
#408838
stenberg77 skrev:Vem handlade han av?

Han köpte via en bekant i Finland och åkte och hämtade där. Sverige har en generalagent och sedan åt försäljare som lägger på. Så man behöver inte betala påslag på påslaget...

Naarva förlorar nog rätt många affärer med att två led i Sverige gör påslag
stenberg77 skrev:Vem handlade han av?

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#423105 Funderar på en Naarva s23c med bluetooth som jag tänkt sätta på huggarvagnen. Är det någon som har ett sådant aggregat i drift och som kan säga dess för och nackdelar. Vill gärna ha synpunkter på att ha aggregatet på vagnen ochså.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

charger  
#426647 Hej ja funderar på att köpa stegmatare ,typ naarva 23c eller jobo st 75 , är det någon här med erfarenheter
av de maskinerna ?

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#457974 Har satt en naarva s23 på huggarvagnen i vinter och har hunnit provköra en del, hade problem i början med fällmomentet men det går bättre och bättre ju mer man kör. Var även lite krångligt med alla hydrauliska inställningar ibörjan innan man fick det att jobba bra. Har satt snabbkoppel på rotator och grip och aggregat så det tar ca en kvart att byta mellan.Har längdmätning och kapautomatik som går via bluetoth så inga extra kablar behövs och ingen extra hydraulik behöver dras fram,har kopplat aggregatet direkt på rotatorns griputtag så aggregatet blir helt runomsvängande. Har provat fälla och kvista träd på 30cm och det är väl gränsen vad den klarar.Enkelt att köra,man kör bara med gripfunktionen öppna och stäng.Tycker att man ser hyfsat genom grinden på vagnen och man når långt bakom och på sidorna med kranen som har 8,25 meters räckvidd.

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

svampbob  
#457978 Roligt att se att du också fick till det. Vi hade också lite stök i början men sedan rullade det på och det blev ca 400 m3 fast avverkat i vinter och den största delen med Naarvan.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#458091
svampbob skrev:Roligt att se att du också fick till det. Vi hade också lite stök i början men sedan rullade det på och det blev ca 400 m3 fast avverkat i vinter och den största delen med Naarvan.
Det var bra jobbat, så mycket blev det inte för mig i vinter.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

frågande och vetande  
#491543 Har precis börjat köra med naarva s23c och upplever det som vissa andra att det är svårt att plocka upp en stam som man tappat. Pga att aggregatet ställer sig upp. Är det någon som har ett bra tips om hur man kan gå tillväga? Själv försöker jag nu sätta aggregatet på stammen som ligger på backen och tippa aggregatet med hjälp av dra kranen i sidled. Svårt att förklara, men hoppas på lite hjälp med detta problem :P

Användarvisningsbild

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

svampbob  
#491547 Ja det blir ju så du får göra @Mannfolk är mästare på det efter förra vintern övningar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtra a 72  
#491549 Sväng lite med kranen och kör ut stegmatningen en bit så tippar den. man för öva lite för att få in rätta snitsen.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

frågande och vetande  
#491557 Tackar! Det blir till att prova igen på måndag. Idén med att köra ut stegmatningen en bit och få aggregatet att tippa själv borde vara bra, men vad jag förstår det som går detta inte att göra i uppfälld läge. Utan man måste som du säger @valtra a 72 få lite "gung" i aggregatet först så att sensorn inte registrerar själva aggregatet som uppfällt. åter igen svårt att förklara vad man menar :((

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtran  
#491558
1515851486_b6d531d0-c9fc-4125-beae-593a30c25bf7.jpeg
här kommer några bilder på min
Naarva s 23

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

frågande och vetande  
#492860 Riktigt fint ekipage @valtran ! Finns nog inget bättre än att kunna få komma ut och gallra igenom ett område som man själv vill ha det. Men en hastig fråga bara, fäller du manuellt mellanzonerna ut mot stickvägarna för att ta det med naarvan? Eller det kanske inte blir något att fälla ut, du når ju en bit in i beståndet med den kranen.

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

valtran  
#492931 Tackar. Jag funderar att börja fela manuellt

Avatar Fallback

Re: Naarva S23C, erfarnheter?

stenberg77  
#493343 Hej! Det var jag som starta den här tråden en gång i tiden. Har nu precis köpt s23c med bluetooth matning och diameter mätning. Det ser ut som du kör den på trepunkten. Hur tycker du det går? Har du provat köra med kranen kvar på vagnen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).