Verkstan

Bygga stegmatare

70 inlägg 26710 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490187 En annan grej jag funderat över!
Dålig på matte är jag så hur räknar man ut dragkraften på en hjulmotor?
Säg att vi tar en hjulmotor till drivningen på ett rullmatat aggregat, lägger en vajer runt hjulet o mäter i andra änden på vajern?

Magnus M

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Hema  
#490242
Magnus M skrev:Förstår hur du tänker JohannesG.
Gäller väl bara att man har en stabil traktor, aggregatet hamnar väl ganska långt ut om det ska kunna svänga såpass långt ut.
Skulle det kunna gå med en liggande vikarm? Alltså som en kortkort kran liggandes på sidan?

För egen del så tänker jag på ett litet aggregat på en kortad äldre 6tons boggikärra.
Sätta aggregatet på boogistället, ta bort främre banke o göra hjulställ/aggregat hydrauliskt skjutbart. Och så bara vinsch att dra in träden med.
Skulle passa fint efter min lilla Holder. Har några hektar förstagallring kommande åren som skulle va kul att köra själv.

Magnus M

Spännande, hur långt ska/bör boggin vara skjutbar? Samt om du tog den vagn du redan har och skaffa trådlös styrning av kranen, så skulle du lätt kunna rensa bort rise och då har du redan en vinsch. (Har iaf för mig att du har vinsch på kranen)

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#490261 Ett annat alternativ om processorn absolut måste styras utifrån är ju att ha dubbla ventilpaket så kan man köra kranen både ute och inne.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490262 Där väckte du en ny idé
Har ju 2 kärror, om man satte aggregatet på ena boogistället o gjorde iordning så byte går smidigt. Då har man ju Kranen till hjälp oxå
Behövs väl bara ett kolvfäste på främre banken till skjutfunktionen

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490634 Kan inte sluta tänka på detta nu[emoji3]
När man ska till skogs så kan man ha processorn på, framdragen max, sen skjuter man på skotarboggien bakom o tar med. Ställer av skotarboggien vid basvägen o sen bara att hugga.
Skifta till skotarboggien när man tycker o en av dom kan stå kvar på skiftet.
Fixa stöd till boggierna är nog inte så svårt, det kluriga är vad ska framdelen åka på vid skiftet?
En enkel axel med ett par bilhjul som man lyfter på plats med kranen kanske!

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#490645 Tror det blir väldigt svårt att få till bytet i terräng. Det måste stämma exakt vid av och pådragande av boggin. När vi bytte boggiställ på vår vagn hade vi traktorgrävaren som höll i princip hela kärrans vikt i frontlastaren så att vi kunde reglera höjden Samt kranen ut åt ena sidan för att kontrollera denna vinkeln. Gick väldigt bra, men det är nära på millimeterprecision i alla leder för att det skall gå bra.

Jag tror mer på att om processorn skall vara på en kärra så lyfter man av/på den med kranen. Alternativet om kranen är för klen för denna manöver skulle kunna vara fyra hydrauliska stödben på processorn så man kan lyfta upp den från kärran och köra ifrån den. Kulventiler till stödbenen och snabbkopplingar för alla slangar så sker bytet snabbt och smärtfritt. Har man råd kan man ju skaffa en sån där som kopplar flera kopplingar samtidigt, multifaster eller vad de heter.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

molnia  
#490646 Finns det någon som har en sprängskiss på en kesla?
Skulle vara till stor hjälp om man skulle rita upp en egen o då kika på hur keslan är byggd. Glidbussningar eller kullager..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Hema  
#490664
Magnus M skrev:Kan inte sluta tänka på detta nu[emoji3]
När man ska till skogs så kan man ha processorn på, framdragen max, sen skjuter man på skotarboggien bakom o tar med. Ställer av skotarboggien vid basvägen o sen bara att hugga.
Skifta till skotarboggien när man tycker o en av dom kan stå kvar på skiftet.
Fixa stöd till boggierna är nog inte så svårt, det kluriga är vad ska framdelen åka på vid skiftet?
En enkel axel med ett par bilhjul som man lyfter på plats med kranen kanske!

Magnus M

Kan man ha delningen på centrumbalken med en 4-kantskon på främre delen. I spetsen på konen fäster man en vajer från boggin som man sedan vinschar in i slutet av centrumbalken. Kanske lite kraftigare handvinsch?

När det är ihopdraget trycker man i en/två sprintar i sidan på centrumbalken (så man inte av misstag råkar skada en sprint vid körning).

Sedan för transport, borde väl gaffeldrag funka? Beror kanske var man kör.

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#491400 Kom att tänka på en annan modell för att omvandla linjär kraft till roterande som det diskuterades tidigare i tråden.
På en manuell fodervagn sker utmatning av spannmålskross/gröpe med hjälp av medbringare som på en självlastarvagn. Man drar i en spak som drar i en kedja som går runt ett kugghjul och driver medbringarna. Kedjan är i andra ändan fäst i en fjäder som drar tillbaka kedja och spak. Kugghjulet frihjular åt ena hållet. På detta sätt roterar alltid medbringarna åt samma håll trots att spaken går fram och tillbaka.

Syns dåligt på bilden, väldigt dammigt:

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#498602 En tanke, inte så mycket om själva stegmataren, men om den skulle monteras på en egen vagn:
Om man skulle ta en framaxel från någon traktor gärna med fyrhjulsdrift så man kan bygg antingen mekanisk eller hydraulisk drift på denna. Och sedan bygga en vagn på den s skulle man kunna få ett oerhört smidigt ekipage utan att belasta traktorn om man har en liten sådan. Det naturliga blir ju att använda framaxelns original-fäste, och då behöver man bara en hydraulkolv för att få nivellering på vagnen. I kombination med ramstyrning skulle man utan vidare kunna vända i princip på stället eller göra instick. Vill man kan män även göra ramen teleskopisk (typ 2m) för att skicka in kärran där man kanske inte gärna går in med traktorn, eller bara göra små justeringar utan att behöva köra traktorn.

Hypro 755HB är ju lite liknande, men den har bara ramstyrning av ovan nämnda saker.

Ramsyrning med stor vinkel räcker nog egentligen, men vill man så går det.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498677 Skummat den här tråden lite då jag gått i processortankar.
Noterar att vissa här vill att den ska klara allt. Bygga en stegmatare/processor som klarar även stora träd har fler nackdelar än bara kostnaden och vikten. Hastigheten kommer gå ner då du kommer måsta elda för kråkorna varje gång du tar ett vekare träd än vad maskinen klarar.

Är det verkligen värt att ha kapacitet för något som kanske står för en väldigt liten del av användningen.
Kanske är det mer optimalt att kvista bottenstocken manuellt.
Visst du kan ha en stor lastkännande pump...

Det där med att byta riktning med hjälp av kugghjul är nog svårt tror jag. Ja menar hur ska du få kugghjulen att matcha?
Det blir många växlingar...
Stegmatare med LÅNG cylinder är nog inte dumt. Det använde man ju förr i tiden och används väl fortfarande i USA (dom ligger ju lite efter).

Användarvisningsbild

Re: Bygga stegmatare

JohannesG  
#498713 Att bygga en stegmatare som tar grovt om man inte kör så mycket grov är ju bara dumt.
Om man däremot kör både klenare och grövre så är det värt mycket att ha en maskin som klarar båda. Och så som jag tänkte en sådan maskin så skulle den ha rullmatning för klenare träd och steget används när rullarna inte orkar. Steget skulle även kunna ha två hastigheter genom att ha två cylindrar och välja om man använder en eller båda, hastighet eller kraft. Har inte klurat ut riktigt hur det skulle fungera, men att det går är jag säker på.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498724
Magnus M skrev:En annan grej jag funderat över!
Dålig på matte är jag så hur räknar man ut dragkraften på en hjulmotor?
Säg att vi tar en hjulmotor till drivningen på ett rullmatat aggregat, lägger en vajer runt hjulet o mäter i andra änden på vajern?

Magnus M


Du får inte dragkraft ur en hydraulmotor, du får moment.
Ta volymen i cc ggr trycket i MPa delat med två pi.
T.ex en motor på 160 cc och 480 bar ger 160*48/(2*3.14)=1222Nm

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498726
JohannesG skrev:Att bygga en stegmatare som tar grovt om man inte kör så mycket grov är ju bara dumt.
Om man däremot kör både klenare och grövre så är det värt mycket att ha en maskin som klarar båda. Och så som jag tänkte en sådan maskin så skulle den ha rullmatning för klenare träd och steget används när rullarna inte orkar. Steget skulle även kunna ha två hastigheter genom att ha två cylindrar och välja om man använder en eller båda, hastighet eller kraft. Har inte klurat ut riktigt hur det skulle fungera, men att det går är jag säker på.


Finns ett finskt företag som gör en kombinerad processor och stegmatare.

Att göra en stegmatare för dubbla cylindrar borde inte vara så svårt.

Avatar Fallback

Re: Bygga stegmatare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498740 27 min in i detta klippet kan man se en.
https://www.youtube.com/watch?v=yjL3WMaO9qc&t=1296s

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).