Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264125 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490767 Hugger massaveden normal 4,5m och de tar den full grip med.
Arbron väger ca 300kg

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#490794 Här har du lite film Stegmaster:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#490832 Tack så mycket Johannes, det var en trevlig film. :-BD
Bra du er duktig med kranen, så du inte krossade kompisens actionkamera där i början när kamerat finns bak på vagnen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#490856
stegmaster skrev:Tack så mycket Johannes, det var en trevlig film. :-BD
Bra du er duktig med kranen, så du inte krossade kompisens actionkamera där i början när kamerat finns bak på vagnen. :wink:

Tack!
Ja, lastade de första två stockarna som låg ganska bra till, men sen vågade jag inte mer, kändes för nervöst.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#491314
stegmaster skrev:Annars vil jag byta upp mig til prog0,26 gripen som verkar betydlig mer proffsig.
Nackdelen er att den er 20kg tyngre och lite bredare.
Skulle heller haft en mindre grip enn prog0,25 gripen, men den minsta prog20 våger jag i hvert fall inte byta til.

Kollade lite mer på proG25 och proG26, båda är 0.24 gripar med i grunden samma geometri. Min öppning, max öppning, öppnings- och stängningstider är desamma. Det som skiljer är ju, som du är inne på, att proG26 är bredare för att göra plats för dubbla parallellstag och den väger därmed 20 kg mer (130 istället för 110 kg).

Vid nyköp är det ju med din erfarenhet därför ganska självklart att uppgradera till proG26 på de kranar som har proG25 som standard.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491355 Jo dom ser tillsynes rett lika ut, med samma cylinder och storlek annars förutom bredden.
Men när jag kolla sprängskisser av båda i parts manualen, så verkar bulter och oppbyggnad mycket proffsigare på prog26.
Cylinder och paralellstag er på samma bult even på prog26, men den har 3 stöd (som er vanligt på proffsgripar), och inte bara 2 som på prog 25. (Och det er just detta jag anser er fel med prog25 gripen).
Vil minnas det bara er 1 paralellstag på prog26 med.

Dock fick jag tips av Morgan Nordin hos KTS om att kolla hur man vände denne "problembulten" vid montering, vilket jag gjordet nu med den senaste, och den håller fortfarandet efter ca 15t användning, så detta kanske vore fel från fabrik, sen har kanske jag med haft otur och satt i denna fel. :???:
Och detta er rekord i tid, så avvakter lite framover hur detta går, men går den av igen så blir det byte direkt.

Här er sprängskissor på båda.

1515773480_grip_2.jpg

1515773480_grip.jpg

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#491378 Då hade jag fel om proG26, var ju bara ett parallellstag, synd. Två hade varit starkare och gett en symmetrisk belastning på gripen.

Tack för förtydligande med sprängskisser stegmaster!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

svampbob  
#491388 Stegmaster borde nomineras till tiotusenkronors frågan i ämnet skogsvagnar :-bd

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491395
ss0803 skrev:Då hade jag fel om proG26, var ju bara ett parallellstag, synd. Två hade varit starkare och gett en symmetrisk belastning på gripen.


Håller ju egentlig med dig, men här tror jag det er viktig att skilja på "vanliga gripar" mot "proffs griper".
Det finns ju en del normalstora gripar til griplastare som har 2 paralellstag(dock ganska klena), men när du kliver över på det som kallas proffsgriper ska du upp i rejäla storleker före gripen har 2 paralellstag. (va jag har sett)
Jag har even en proffsgrip (0,25m2) til grävmaskinen från KTS och even denna har 1 paralellstag, men den er stärk som tusan, och tålt alt jag lyckas volda den med grävmaskinen.
Man måste upp i 0,35m2 grip hos KTS(i proffsegmentet) före det finns 2 paralellstag och detta er ju stora skotargriper.
Med vanliga griper menar jag griper til ca 7000-10000kr, proffsgriper bruker kosta från 15000kr och uppöver.
KTS gripen jag har koster ca 18000kr+mva, och tål nog 10 gånger mer enn en vanlig grip (med eller utan 2 paralellstag.)
Kolla här:
Har finns 2 paralellstag redan på den minste 0,12m2 gripen och upp til 0,21, men sen när man kommer upp til dom riktiga proffstypen 0,25m2 och uppåt, så er det endas 1 stag, helt til man kommer til 0,35m2 gripen.
http://kts.se/NT/svenska/Reservdelslist ... 2-0,50.pdf


svampbob skrev:Stegmaster borde nomineras till tiotusenkronors frågan i ämnet skogsvagnar :-bd


:lol: :lol:

Nä, jag har bara varit lite på hugget just nu när jag handlat min Kesla vagn. :geek: :wink:
Morgan Nordin er den riktig kunnande i ämnet. :-bd
Senast redigerad av stegmaster fre 12 jan 2018, 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#491396 Min Mowi-grip har ju två parallellstag. Det ena gick av för länge sedan och svetsades. I måndags gick det andra av och svetsades. Och detta är en grip som inte alls är speciellt stark i käftarna, geometrin är inte heller den bästa. Så ett eller två stag säger väldigt lite om gripens hållfasthet.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491424 Hei. Må min jobb har vi en kesla industri kran med Kesla ProG26 Grip. Kranen går 24timer i døgnet 7dager i veckan og både kran og grip har fungerat utan fel i over et halvår nu. Så kan gå god for att proG26 grip er en solid og bra grip.

Mvh Trond

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491444
Norske_Trond skrev:Hei. Må min jobb har vi en kesla industri kran med Kesla ProG26 Grip. Kranen går 24timer i døgnet 7dager i veckan og både kran og grip har fungerat utan fel i over et halvår nu. Så kan gå god for att proG26 grip er en solid og bra grip.

Mvh Trond


Takk for det Trond, det var hyggelig å høre.
For det blir den jeg bytter til om det blir noe bytte.
Føler nesten at prog25 er en økonomimodell av prog26, men vet ikke hvor stor prisforskjell det er på disse.(er blitt lovet pris på prog26 gripen, men har ikke hørt noe enda fra ÅF kesla).
Men for all del, prog25 er også en en solid grip, men mener det er gjordt en konstruksjon miss med den ene bolten som er nevnt mange ganger nå. 8)

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#491579 Börjar inte ProG26 närma sig motsvarande HSP i pris? Minns en HSP 020 skulle gå på 15'500 för något år sedan och har för mig Rosenqvist ville ha 12-13'000 för ProG25? HSP är väl i alla fall proffsgrejer.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#491617
mikael_s skrev:Börjar inte ProG26 närma sig motsvarande HSP i pris? Minns en HSP 020 skulle gå på 15'500 för något år sedan och har för mig Rosenqvist ville ha 12-13'000 för ProG25? HSP är väl i alla fall proffsgrejer.

Joda, prisen ligger säkert på den nivån, men har inte fått veta ennu va priset er på prog25 vs prog26.
Dock kunne jag få byta i vilken grip som helst enligt ÅF om jag hittade något bättre enn Kesla gripen.
HSP 020 väger even den 130kg (samma som prog26), så kanske man skulle vurdera en sådan??
Kesla ÅF får ju ta inbyte i min prog25, så frågan blir hur mycket jag får legga imellan vid byte, isåfall.
Men håll i hatten, den problematiska bulten håller fortfarandet, (har kört i hela dag ochså.), så det kanske vore vändningen av bulten vid montering som har vore fel hela tiden sen ny??? :smile:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491770
stegmaster skrev:Men håll i hatten, den problematiska bulten håller fortfarandet, (har kört i hela dag ochså.), så det kanske vore vändningen av bulten vid montering som har vore fel hela tiden sen ny??? :smile:


Utmana inte ödet genom att tala om hur bra grejorna håller! :grin:
Morgan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).