ATV och UTV i skogen

Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

44 inlägg 14252 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491273 Vad innebär de?

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Stampep  
#491276 Ska du bara jobba en månad? Tänk på att du behöver arbeta in semester, pension och sånt också, vad händer om du blir sjukskriven? Arbetslös? Eller ska det vara extraknäck vid sidan om?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Qkeeper  
#491278 Lika dyr utrustning som många hantverkare om inte dyrare och mig veterligen är det ingen som ligger så lågt idag. De flesta är över 400+mons.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491279 Exemplet är på en månads jobb för att få ut en tim peng. Sen ska de gå över hela året. Jag fäller träd i trädgårdar oxå. Men jag har inte full beläggning med det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

anersimyra  
#491280 En vettig lön kostar dig ( företaget ) runt 260 kr/tim, resterande ska alltså täcka in övriga kostnader och även generera vinst.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491281 De är ja på de klara med, skulle gärna vilja se några uträkningar, för att förstå vad saker å ting kostar. Allt har inte googel svar på

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Vilsten  
#491283 För att få ihop 160 timmar debiterbar tid behöver du sannolikt jobba mer än heltid.

Tycker också att du verkar sälja dig billigt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

svampbob  
#491285 Visst säljer han sig billigt men samtidigt blir han fruktansvärt dyr att hyra in. Han kostar 55000 kr/månad + moms. Får han då bara ut knappt 100 fub på den månaden så blir det en extremt dyr gallring med 600kr/m3 fub.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491291 Så att hålla på med småskaligt skogsbruk är enbart för den själv verksamme. Och råkar man vilja gallra när de har regnat får man skylla sig själv för de ska in 10 tons maskiner i gallringen om man vill att de ska gå +

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

anersimyra  
#491295 De enda uppdrag där jag själv använder hjuling med hydraulvagn är vid speciella tillfällen i naturreservat. Att med en liten hjuling generera pengar åt andra kan man bara glömma.. :-o

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491297 Får hitta på nått annat[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Bosse1  
#491322 Roliga kalkyler :grin:

http://www.driva-eget.se/kalkyler

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491326
Kristian84 skrev:Kommer skriva ett exempel som kommer få fram ett totalt tim pris för både fyrhjulingen med griplastarkärra och manuellhuggning. Priset blir uträknat på en månads jobb 160 tim.

Tanken är att man hugger ca 1.2 kubik i timmen, får då ihop 70 kubik som måste köras ut innan månaden är slut. Räknade på att de går på 4 kubik på kärran.

Om de är nått som är fel får rätta, skriv gärna in den korrekta siffran.


Hängde inte riktigt med på hur du kom fram till 70 kubik/månad?
Är det det samma slags kubik i 1,2/h och 70/månad så är det nåt som inte stämmer om du räknar på 160h per månad.

Antar att tanken inte är att konkurrera med skördare/skotare på "normala" objekt utan på speciella objekt där vanliga stora maskiner av en eller annan anledning inte passar?

Är nog som sagt svårt att få ut 160h fakturerbar tid alla månader på ett jobb som detta, blir ju lite väder och dagsljusberoende verksamhet? Alternativet är väl att lämna fast pris på ett objekt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491332
björken skrev:
Kristian84 skrev:Kommer skriva ett exempel som kommer få fram ett totalt tim pris för både fyrhjulingen med griplastarkärra och manuellhuggning. Priset blir uträknat på en månads jobb 160 tim.

Tanken är att man hugger ca 1.2 kubik i timmen, får då ihop 70 kubik som måste köras ut innan månaden är slut. Räknade på att de går på 4 kubik på kärran.

Om de är nått som är fel får rätta, skriv gärna in den korrekta siffran.


Hängde inte riktigt med på hur du kom fram till 70 kubik/månad?
Är det det samma slags kubik i 1,2/h och 70/månad så är det nåt som inte stämmer om du räknar på 160h per månad.

Antar att tanken inte är att konkurrera med skördare/skotare på "normala" objekt utan på speciella objekt där vanliga stora maskiner av en eller annan anledning inte passar?

Är nog som sagt svårt att få ut 160h fakturerbar tid alla månader på ett jobb som detta, blir ju lite väder och dagsljusberoende verksamhet? Alternativet är väl att lämna fast pris på ett objekt.

Håller med om att 160 tim kan bli tufft.
Jag räkna med att ja hinner hugga 70 kubik på en månad, 1,2 kubik i timmen. Men eftersom jag måste köra ut de oxå kan ja inte hugga alla timmar, utan vissa timmar går åt till att köra ut virke. Tror ja räkna på att hugga 6 och skota 2 timmar per dag. Men eftersom inte lastvolymen nu stämmer så havererar de redan där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

MDin  
#491416
Kristian84 skrev:Kommer skriva ett exempel som kommer få fram ett totalt tim pris för både fyrhjulingen med griplastarkärra och manuellhuggning. Priset blir uträknat på en månads jobb 160 tim.

Bränsle fyrhjuling+hydralaggregat=30:-/tim
Försäkring fyrhjuling 1500:-/mån
Avbetalning fyrhjuling+kärran=4400:-/mån
Manuellhuggning 300:-/tim

För att ha precis en månads jobb blir de så här:
Fyrhjuling bränsle 17.5/tim x 30:- = 525/160=3.2:-/tim
Försäkring+avbetalning:4400+1500=5900/160=36:-/tim
Manuellhuggning 300:-
Totalt 339:- tim

Tanken är att man hugger ca 1.2 kubik i timmen, får då ihop 70 kubik som måste köras ut innan månaden är slut. Räknade på att de går på 4 kubik på kärran.

Om de är nått som är fel får rätta, skriv gärna in den korrekta siffran.


Nu blir jag fundersam!?!?!
Jag ger 2084 kr för en helförsäkring för min KingQ 500!!! per ÅR!
Visserligen terrängreggad, 18.000kr verkar lite i överkant.
Hur har ni andra för försäkringskostnader?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).