Skogsnyheter

100 000 kr i skadestånd för fyra träd

10 inlägg 3908 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

100 000 kr i skadestånd för fyra träd

Torbjörn Johnsen  
#491126 Enligt en artikel på SVT Västerbottens sajt har en person blivit dömt att ersätta ett företag i Rundvik för att denne utan tillstånd har avverkat fyra träd på företagets tomt. Därutöver ska han även betala rättegångskostnaden på dryga 18 000 kr. Det låter ju som ett ganska högt värde kan man tycka. Undrar hur man kommer fram till att värdera ett enskilt träd till 25 000 kr?

Det var i november 2016 som tre större och ett mindre tomtträd olovligen avverkades på bolagets fastighet. Ett par veckor senare fraktades de bort också utan tillstånd från bolaget. Enligt uppgifter ska ägaren till grannfastigheten ha kontaktat 50-åringen och bett honom att utföra viss avverkning. Enligt grannen ska det aldrig ha ingått i något bindande avtal men avverkningen utfördes ändå.


Läs hela artikeln här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

anersimyra  
#491143 Det finns någon mall som använts vid rättegångar. Men de som krävt skadestånd utifrån denna mall har samtliga förlorat sina mål. Enklast är att begära ersättning och återplantering av så stora träd som möjligt och som sedan innefattar skötsel under etablering av trädet. 25.000 i ett sådant sammanhang måste anses vara rätt billigt.

Användarvisningsbild

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491154 Hade nerhuggningen skett på kommunens mark, hade det säkert blivit en nolla till på skadeståndet. Finns någon tråd om detta, tror jag.

Användarvisningsbild

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

anersimyra  
#491157 Alnarpsmodellen tror jag bestämt att mallen heter som de i rätten förlorande använt sig av. Jag vill minnas att modellen även räknar in sociala värden och annat trams. Hade jag själv drabbats hade jag förstås letat rätt på det största ersättningsträd som kunnat uppbringas. Själva trädet har förstås ett fast pris där det står och växer på plantskolan. Därefter ska lämplig transport lösas, maskin för plantering av fullstora träd hyras in, avtal om skötsel under ett par års tid ska avtalas om e.t.c. Rätten har då något konkret att ta ställning till i stället för något abstrakt. Ett träd på 8-10 meter, transport, troligen från Tyskland. Entreprenör med lämplig maskin, förberedelse för plantering och etablering av trädet, etableringskötsel under minst ett par års tid. Jag tror i det sammanhanget att summan 25.000 per träd inte räckte särskilt långt.

Avatar Fallback

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

Ferguson system  
#491159
Torbjörn Johnsen skrev: Undrar hur man kommer fram till att värdera ett enskilt träd till 25 000 kr?


Jeg var involvert i en lignende sak i sommer. Vi ble kontaktet for å gi en vurdering på hva det ville koste å erstatte ett tre som hadde blitt kuttet ned uten tillatelse. Naboen til fornærmede ble tatt på fersken da han drev å ryddet bort kvisten.

Summen i det tilfelle ble kr. 94 500 eks. mva.
Det var mye på grunn av lokaliteten til treet som gjorde at det ble en så høy sum. Blant annet på grunn av løft med mobilkran.

Avatar Fallback

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

rikard_e  
#491166 Vet en timmerbil i vårt distrikt som skadade en ek.
Stod dumt vid gårdsplan. Kostade 50 000:-
Hörde utav chauffören som själv gjorde det, hans chef var bara glad att priset inte gick upp mer

Avatar Fallback

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

jannee  
#491167 Själv undrar jag om jag över huvud taget får någon ersättning om någon kör in i min trädgård och kör ned ett plommon eller gråpäronträd.
Borde i så fall vara bilistens försäkringsbolag som står för detta utlägg = vilket troligtvis blir lika med noll :mrgreen:
Tar ju närmare 20 år innan ett gråpäron bär frukt = stor förlust för trädägaren i alla fall emotionell.

Användarvisningsbild

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

anersimyra  
#491169
rikard_e skrev:Vet en timmerbil i vårt distrikt som skadade en ek.
Stod dumt vid gårdsplan. Kostade 50 000:-
Hörde utav chauffören som själv gjorde det, hans chef var bara glad att priset inte gick upp mer

Jag var på ett bygge 1990 där det växte en ca 300 årig ek. Vitet om trädet kom till skada var satt till 500.000:- kronor. Trots att stammen var skodd med flera lager av skyddande plank körde ingen maskin närmare än tio meter från trädet.. #:-s

Användarvisningsbild

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

Kallkällene  
#491172 Liknande rätt söder om Oslo 2002, en gran som SKULLE stå kvar vid ett nybygge i betong, gick bra i många månader tills en av de sista sprängsalvorna gick baklänges å klädde granen med två sprängmattor å en hög av sten. Kostnad 300 000 kr. Sprängbasens enda kommentar var "det gick inte ihop idag heller"

Avatar Fallback

Re: 100 000 kr i skadestånd för fyra träd

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491194 Då borde man få efter Alnarpsmodellen när staten ska lägga sig i ens egen skog ska skötas. Träd som inte får avverkas måste ersättas och då passar väl Alnarpsmodellen bra. Det handlar i alla fall om förlorad inkomst för skogsägaren under en lång tid.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).