Skogsvagn (Huggarvagnar)

Nokka vagn med kran

18 inlägg 15011 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#481190 Så långt har jag kjørt ut cirka 200 fub. Som synes er några stockar rätt grova. Ock marken rätt bløt. Allting har fungerat prikkfritt tills nu.

FTG
Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#491148 Nu har jag kört min första 500 fub med min nya Nokka 1124HD vagn med 4472 kran. (Nytt för mig, den producerades 2013, men var nästan oanvänd när jag köpte den.)
Erfarenheten hittills är såhär:
Nackdelar:
Dragbommen är lite kort så att det kan bli lite tätt mellan traktorns bakre skärm (Valmet 6400) och ventilpaketet när jag svänger max till höger ock samtidigt kör ner en dump med bakhjulen på traktorn. Ventilerna för vinschen är framför ventilpacketet til kranen, och det här är det blir lite trångt.
Stöttorna har för klena vinklar på flensen mot vagnen så att de enkelt roterar ur sin position och de återvänder inte till sin egen vikt.
Nokka har gått i konkurs och det kan göra det svårt med delar i framtiden. Men all utrustning på vagnen är standard saker från externa leverantörer så jag är inte särskilt orolig.

Fördelar:
Vagnen är väldigt stabil. Det är självklart lätt att rulla med tom vagn, inga labbar och kranen till sidan, men annars ser det ut som den tål "allt".
Boggien har en stor pendling som gör att vagnen rullar både lätt och stabilt.
Alla slangar och rör är väl skyddade. Detsamma gäller Robson-driven med upphängning och slangar.
Vagnen verkar väldigt solid, och ljudet i stålet indikerar att det här är "bra grejer".
Alla smörjnipplar är väl skyddade.
Greppet, Nokka 20E, är lite asymmetrisk. Det ger lite extra räkkvidd.
Programmerbara spakar är en glädje!
Ingenting har gått sönder eller visad tecken på slitage.

Jag är inte så bra på att köra kranen så att den hastighet jag får med olja från traktorn är tillräckligt stor för mig.
Jag använder nästan alltid stöttebenen; Jag trycker att det blir bättre precision vid körning med stötteben, och jag tror att belastningen (vridningskrafterna) blir mer upptagna i stödbenen och mindre i vagnen.

Avatar Fallback

Re: Nokka vagn med kran

4bikes  
#491152 De här skulle vara med:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).