Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2883 inlägg 796178 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#490851
sundelius skrev:
Erre skrev:Imponerande sundelius. :-bd
Du kommer att hinna med riktigt mycket innan säsongen är över.

Tack 🤗
Ja men det går alldeles för fort mot vår


Skönt att det flyter på trots dåligt väder, men nu har det stabiliserats till det bättre med bra kyla(-15 här just nu).


Idag kommer jag nog att sitta vid datorn mycket. Har börjat gallra ett område med fin björk med en grön matta av gran under. Tog med mig halkskydd till stövlarna för fläckvis är det halt där. Började med röjsågen och halkade efter en timme eller 2 och då var halkskyddet borta. Landade olyckligt och sitter här nu med voltareninsmörjt knä som gör ont. Tror nog att det blir användbart om någon dag.

Har en del lättare sysslor som att ringa och säga upp teliaabonnemanget nu när man har fått in bredband.
Frugan fick igår ringa och säga upp abonnemanget för Canal Digital. Ville inte slösa tid på det för jag vet vilken tid det tar att komma fram och sen ska dom till varje pris försöka övertala en att fortsätta hos dom med gratis 3månader. Lite sur på dom för när jag tecknade avtalet så skulle det vara gratis i 6månader. Pyttsan, efter en vecka kom första inbetalningskortet. Tog mycket tid i anspråk och många telefonsamtal innan det blev rätt.
Vet tyvärr flera som råkat illa ut för dom.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490860 Tråkigt med halkan och knät, är det lite snö så ser man ju inte hur det är under snön, bättre med någon dm.
Jag sitter också med ett insmort knä, vet inte om det beror på för mycket klättring på stege eller att jag trampat fel när hunden jagat på mig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#490869 Hoppas värken släpper å att ni kommer igång igen. @halvproffs och @lfq

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#490877 Tack för det erre! Lite kuriosa om området; Ligger oländigt till mellan en sjö, torvbrytningsområde och blötmyr så det behövs kallväder om man ska få fram virket. Av den orsaken köpte jag en beg. Avesta 34h så oddsen förbättras tänkte jag.
Ca 0,5 ha och jag högg ved där för 13 år sedan (blev typ en 4m bit av dom största) och ställde björken med 2m lucka. Har växt något enormt på dom åren och det blir massor av björkved, med en granunderväxt som var nästan ogenomtränglig. (nästan färdigröjt). Bördig mark som det verkar. Ska försöka få till lite bilder och text när det är klart.

Krya på dig du också ifq!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490878 Krya på er 🤗
Min axel är mycket bättre idag så jag har inget att skylla på om farten sjunker :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490883 Tack för bättringshälsningarna. Idag blev det ingen löpning utan valpen fick springa medan jag promenerade.
Jag ser att du @sundelius har med hunden (ser vältrimmad ut) och jag antar att den sitter i hytten medan du kör. Eftersom jag bara manuellhugger och röjer så kan jag inte ha med min. Alternativet är att lämna den i bilen en timme i taget men det är inte heller så kul.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490886 Hunden får inte plats i Malwan.
Hon ligger vid kaminen inne i tältet på en granrisbädd och filt och över sig har hon min gamla väst.
Ja hon är bortskämd :roll:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

MDin  
#490936
sundelius skrev:Hunden får inte plats i Malwan.
Hon ligger vid kaminen inne i tältet på en granrisbädd och filt och över sig har hon min gamla väst.
Ja hon är bortskämd :roll:


Hundar ska skämmas bort, de är ju oxå "människor"

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Seb macahan  
#490957 Har läst lite i tråden sen november o frammåt. Vilka fina jobb ni gör. Man blir duktigt sugen på o ge sig ut i sin skog. Nu börjar abstinen bli för stor. Alla era bilder och historier blir som poesi. [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490975
Seb macahan skrev:Har läst lite i tråden sen november o frammåt. Vilka fina jobb ni gör. Man blir duktigt sugen på o ge sig ut i sin skog. Nu börjar abstinen bli för stor. Alla era bilder och historier blir som poesi. [emoji2]


Det är bara å på att Seb. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#490994
Seb macahan skrev:Har läst lite i tråden sen november o frammåt. Vilka fina jobb ni gör. Man blir duktigt sugen på o ge sig ut i sin skog. Nu börjar abstinen bli för stor. Alla era bilder och historier blir som poesi. [emoji2]

Bara för din skull ska jag fortsätta, kämpa på med rummet #:-s

Där jag är nu borde jag varit för mer än tio år sedan. Inte mycket grönkrona kvar då de stått för tätt. Gör en försiktig låggallring och håller tummarna


1515608961_20180110_131411.jpg
1515608932_20180110_131449.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#491000 Nästa steg i gallringen är yngre. Här är granarna en bits träd och farsan har sparat ekarna när han avverkat detta området. Ekarna är väl 20 till 30 cm i brösthöjd och kvaliteten är väl sådär, många toppar är döda av ljuschoken troligtvis. De repar sig men men
Min far älskar ek och har sparat ek i stort sett överallt
Frågan är om man ska ta ner dom nu och ta de förstörda granar som blir :?:
Eller ta dom i nästa gallring när granarna blivit större :?:
Eller låta dom växa in i beståndet :?:


1515609765_027.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491003 Risken med att spara ekarna för länge, är att de inte får röras.

Å andra sidan lär ekarna dö, om granarna växer för nära ekarna.

Å tredje sidan så är ovanligt många arter knutna till både levande och döda ekar.

Så det är bara att välja. Du har alltid ändan där bak, hur du än väljer. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Seb macahan  
#491005 Ja hade tveklöst sparat de finaste och succesivt gallrat fram dom ordentligt. De lite sämre hade fått stå kvar men med tätare med gran inpå. De hade pappa gillat [emoji6]. Jag tror inte på den rådande skrämselpropaganda att vi ska köra 100% monokultur för o vara på den säkra sidan. Nej mer blandbestånd och mindre slutavverkning! Då blir det andra virkespriser och lönande o jobba själv i skogen igen [emoji2]. Kommentareras inte mer i denna tråden....

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#491008 Lämna eken kvar, den klarar sig förvånansvärt bra tillsammans med gran, gran tvingar eken uppåt och kvistrensar även eken. Den dagen du slutavverkar vill skogsstyrelsen att du lämnar kvar s.k. evighetsträd - det spelar ingen roll för ekarna blåser lätt omkull när du slutavverkat barrskogen - egen erfarenhet :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).