Uvskogen skrev:Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:
1) Precis som @axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.
Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.
Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann!
Uvskogen skrev:Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:
1) Precis som @axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.
Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.
Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann!
Hammaren skrev:av Hammaren » 53 min
Uvskogen skrev:
Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:
1) Precis som axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.
Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.
Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann!
Jag funderar på att göra en vält av bilhjul, lite mellanrum mellan hjulen och en vikt på välten så borde det bli bra.
axwell skrev:Hammaren skrev:av Hammaren » 53 min
Uvskogen skrev:
Jag har trampat med fyrhjulingen med banden på sen i november. Efter varje snöfall och efter varje töväder. Men några "fel" jag gjort, som blev tydliga idag är:
1) Precis som axwell säger, jag har inte trampat brett nog. Utanför min trampade väg så skar vagnen ner direkt, och det är väl över en halvmeter snö.
2) Det var 9 grader kallt idag, tror det gjorde snön extra porös. Så fäste blev väldigt dåligt
3) Fyrhjulingen med band har ju knappt något marktryck så snön blir nog inte så packad som jag tror. När sen vagnen kommer med sina hjul så skar det igenom direkt, även i de trampade spåren. Funderar på om jag ska hitta på något som axwell pratar om, någon sorts släde med ordentlig tyngd i att dra bakom.
Inte lätt hitta stockarna, tog de som jag mindes väl var de var! Men nu får resten ligga och det jag fäller framöver får vara till det blivit varmare och snön packat ihop sig. Risken är att det då går så fort att det blir is i backarna i stället. Då kommer jag inte heller upp, oavsett piggkedjor.
Som lök på laxen idag så när jag antligen fått fram hela ekipaget till ovanför backen ner mot vägen så stängde jag av fyrhjulingen och pustade ut lite. Självklart så hade allt vinschande dragit ur batteriet. Med hjul på så hade jag säkert kunnat tryckt den framför mig med vagnsdriften, men med band så rör den sig inte. Så bara ringa efter hämtning och ut igen med startkablar och reservbatteri. En händelserik dag minsann!
Jag funderar på att göra en vält av bilhjul, lite mellanrum mellan hjulen och en vikt på välten så borde det bli bra.
Jag funderade tidigare på att ha ett gäng rullande hjul men kom till slutsatsen att det skulle behöva vara otympligt tungt för göra någon nytta.
Släpande bearbetning med vägsladd gör större nytta eftersom anliggningsytan är minimal i förhållande till totalvikten. Dessutom tvingas luften bättre ur snön, ytan blir plan och stenhård.
För att kunna köra "över stock och sten" med sladden är skärstålen vinklade passivt så att sladden lyfts när den kommer mot en stubbe.
Nackdelen med sladd bakom ATV är ju att det bli svårt att backa. Antar att en sladd som väger 150-200 kg inte går att lyfta med ATV-vinschen utan att framhjulen lättar,
Inga problem med minitraktor, det fixar 3-punkten.
Davvi skrev:av Davvi » Idag, 12:59
Rulle med hjul används ju flitigt för att packa skidspår och skoterleder så nog borde det funka hyfsat. Undra om det hade gått att vattna spåret?
axwell skrev:Absolut, jättebra för första snön och sen tex lätt armeringsmatta, för något annat än snöskoter och ATV med band blir det för dålig bärighet.
Ger inte ens bra stavfäste i skidspårspreparering.