Skogsekonomi

Skogsbruksplan, priser??

30 inlägg 27304 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruksplan, priser??

Grevenpatrolleberg  
#490613 Försöker titta lite på att upprätta en skogsbruksplan på 5h skog/typ skog. Och har än så länge endast fått prisförslag av LRF. Vad kan det rimligtvis kosta? Fått pris på 6-8,000+moms. Är det rimligt? Tacksam för svar och erfarenheter!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Dennis1982  
#490616 Tror jag betalade 10' för min förra året, knappt 60 ha. Men jag skulle tro att det ligger en del uppstartskostnader oavsett hur stort området är, men det slår ju såklart hårdare på en liten plan.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

jannee  
#490617 På tok för dyrt.
Börja med att också rådfråga skogsstyrelsen, finns för övrigt många andra aktörer som kan hjälpa dig med en enkel plan som i ditt fall borde duga gott
Tycker att allt över några tusenlappar är oskäligt.
En beskrivning över ditt objekt och kommande skötselåtgärder för de närmaste 10 åren borde vara gjort på några timmar, inklusive virkesinnehåll.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490618 Jag förmodar att startkostnaden utgör den största delen av det priset. Behövs verkligen en skogsbruksplan på dessa 5 ha?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

axwell  
#490620
Grevenpatrolleberg skrev:Försöker titta lite på att upprätta en skogsbruksplan på 5h skog/typ skog. Och har än så länge endast fått prisförslag av LRF. Vad kan det rimligtvis kosta? Fått pris på 6-8,000+moms. Är det rimligt? Tacksam för svar och erfarenheter!


Det låter inte rimligt, Norrskog ville ha 3800 kr + moms, LRF Västernorrland något liknande. Det är samma grundavgift från 0.1- 40 ha.
SCA vill ha 190 kr/ha rakt av men tycks ha svårt för att få några planer gjorda.
Antar att entreprenörerna lägger små fastigheter åt sidan pga för dålig lönsamhet men kör på större där jobbet kan gå ihop.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490621 Ett så litet jobb är de nog ointresserade av. Så då hugger de till riktigt. Typ: " Går det så går det och går det inte så kvittar det."

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

skogh  
#490625 När jag frågade hos SÖDRA i fjol så skulle de ta 4-5000 för mina 8 ha #:-s

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Chuck Norris  
#490630 Det är klart att det blir dyrt med småjobb då startkostnaden påverkar mycket. Nu vet inte jag vad en planläggare kostar men säg 700 kr/h? Det lär ju vara 1 dags jobb med förberedelse, resa och sammanställning, kartritning, utskrifter, leverans, fakturering. Det blir 5 600 kr. Sen är det en annan fråga att det kanske inte behövs en plan på en så liten fastighet eller inte är värt kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Eremiten 74  
#490632 Hushållningssällskapet Värmland tar 1800:- i start avgift. Sedan kostar det 150:-/ha

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

80-90  
#490636 Fick ny plan gjord nu i augusti ca 100 ha ! Pris ca 15000 +m . Det va genom stora enso

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490638 4000 start 165 kr/ha är nog var man får ge i södra Sverige! Jag har inte gjort något mindre än 8 ha än!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

dotcom  
#490640 150 kr/ha, med så pass liten fastighet en startkostnad på 1500kr också. Totalt då 2250kr+moms
En planläggare kostar kring 350kr/h

Men visst jag kan ha fel, men vet i alla fall en mellansvensk skoglig aktör som gör den för ungefär de priserna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruksplan, priser??

Grevenpatrolleberg  
#490643 Skulle nog klara mig med en enklare plan, främst hade jag behövt synpunkt och vägledning, har ett område på 2h som nog behöver gallras. Och ett annat som är riktigt glest. Så de är inte direkt produktiv skog, men vill ändå ha det skötsamt och riktigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490651 Ta med dig en skogsforumist. Bjud på fika. Gå en sväng. Klart.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruksplan, priser??

uffejohan  
#490673 Har precis börjat få en genomförd, 18 000 (plus moms) för 130 ha, inre Småland, utförare Sydved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).