Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

38 inlägg 19173 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490296 Funderar lite över hur jag ska satsa inför framtiden vad gäller maskinparken. Vi har idagsläget en liten gård på 22 ha, 18 ha är skog, ca 90 % är under 45 år. Det mesta runt 12 år gammalt.
Tanken finns att köpa till mer skog när tillfälle ges, typ i samma storlek. Kanske mer i framtiden.
Bor i Gudrunumområdet så det lär nog bli mest ungskog som finns på en ev fastighet.
Farsan o jag är lite skogsskötare på några av grannarnas fastigheter som inte har maskiner själva, med rätt investering kanske man kunde få lite mer jobb där. Kommer bli mängder av gallringar framöver, kanske kunde få nåt uppdrag där. Som det är nu, röjer vi, planterar och fixar vindfällor i mindre omfattningar. Målet är inte i första hand att tjäna in pengarna, utan kunna sköta skogen på ett smidigt sätt.

I dag består vagnparken av en fyrhjuling (Yamaha 700 m3 -14) och en Avesta griplastarvagn 3,4 -10
Det fungerar ganska bra till vår verksamhet, men visst det finns bättre grejer på marknaden men så kostar det ju därefter.

Kan inte låta bli att fundera på att uppdatera vagnparken lite, har några alternativ som snurrar i huvudet. Kanske inte blir nån investering just nu, men i alla fall så man har stakat ut nån slags väg inför framtiden.

Alt 1
Det billigaste alternativet är att byta ut griplastarvagnen till den senaste modellen som har starkare kran, längre räckvid, starkare drift och dessutom 2 växlar och bättre markfrigång,
Sliter nog inte så mycket på fyrhjulingen som idagsläget. Snabbare o starkare drift har jag verkligen saknat, där de är gränsfall om man behöver driften är de segt o tuffa fram i 2 km, istället som denna nya kan gå upp till 6 km. Nackdel, kallt o blött vintertid utan hytt.
Kostnad ca 80-100 000 kr.

2)
Satsa på en begagnad Alstor, verkar vara en otroligt smidig, stark liten maskin som verkligen tar sig fram, men en rejäl prislapp. Känns som det dyraste alternativet om man jämför med lastförmåga. Dåligt med begagnat.

3)
En begagnad Vimek skotare. Känns som en bra investering, även om det är mycket pengar, kanske kan få ett o annat uppdrag av grannar o tjäna in lite pengar på den, iaf till underhållet.
Nu börjar man ändå komma upp i storlek, klarar den av riktiga stockar, tex en slutavverking? Eller är det nackdelen att man inte klarar allt med den utan måste ända leja ut det stora tunga, om, när det kommer?
Finns vettiga begagnade för ca 350 000 kr

4)
Köpa en begagnad skogstraktor, typ valtra och begagnad vagn och köra det lite större med o behålla fyrhjulingen till första gallringar. Ganska mycket klumpigare än de andra alternativen.

Skulle vara intressant att höra lite av era tankar när ni läser alternativen, kanske du har ett av alternativen och vill berätta lite hur du tycker det fungerar.
Känns som man kan få en vettigare konversation här än med kompisarna, de har storhetsvansinne o skulle helst ha största skotaren på marknaden för att köra ut hemmaveden haha.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Mowi850  
#490310 Ja alla har sina för och nackdelar. Kör själv med en valtra 6350 och mowi 850 och tycker det fungerar bra och vägarna blir inte mer än max 3m breda. Och det finns ju bra begagnade ekipage på blocket. Och man får ju med sig mer på varje lass och det är ju en fördel om det blir lite längre kör väg. Och det är ju dom mindre maskinernas nackdel. Men och andra sidan så är ju alstorn och vimeken byggda från början att gå i skogen och det är ju en fördel. Sen fyrhjuling med kärra blir ju det billigaste alternativet med nackdelen att den inte går att få med hytt och värme. Och enligt mig så värde sätter jag hytt med värme. Detta är mina tankar och idéer sen är det ju upp till var och en vad man vill ha och vad ekonomin tillåter. Men en sak man inte kan vara utan är vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490325
Mowi850 skrev:Ja alla har sina för och nackdelar. Kör själv med en valtra 6350 och mowi 850 och tycker det fungerar bra och vägarna blir inte mer än max 3m breda. Och det finns ju bra begagnade ekipage på blocket. Och man får ju med sig mer på varje lass och det är ju en fördel om det blir lite längre kör väg. Och det är ju dom mindre maskinernas nackdel. Men och andra sidan så är ju alstorn och vimeken byggda från början att gå i skogen och det är ju en fördel. Sen fyrhjuling med kärra blir ju det billigaste alternativet med nackdelen att den inte går att få med hytt och värme. Och enligt mig så värde sätter jag hytt med värme. Detta är mina tankar och idéer sen är det ju upp till var och en vad man vill ha och vad ekonomin tillåter. Men en sak man inte kan vara utan är vinsch.

Låter som ett jättebra ekipage! Fördelen med Vimek jämfört med traktor och vagn måste vara smidigheten i skogen, lättare att backa o tar mindre plats. Kört fyrhjuling några år nu, o värme hade inte varit dumt, det blir mer surkallt klimat för varje år som går känns de som. Vinsch är väldigt bra, den har räddat en många gånger. Fördelen med fyhjuling är att kör man fast så är det inte så tungt o få loss, lätt o hitta något o vinscha i som håller. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490330 Ja jag är ju ATV +driven vagn användare på en skog ungefär som din. Har även på uppdrag kört ut fullstora vindfällen.
Före jag köpte min nya vagn, Kranman 1900ex, så funderade jag som du. Det slet som f-n på ATVn ibland. Men med styrkan i drivningen på nya vagnen så jobbar inte ATVn knappt alls.Skillnaden är väldigt stor, fröträd gick inte alls med tidigare vagn. Att jag nu har ramstyrning också förändrade framkomligheten mycket det med. Så jag fortsätter med ATVn då jag gillar flexibiliteten. Men visst, skulle inte ha något emot en hytt. Så kanske längre fram det får bli en minitraktor med skopa. :d

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Vardon  
#490332 Hur ser det ut för övrigt på gården. Traktorn är väl egentligen aldrig riktigt bra men en väldigt bra allmaskin. Jag hade aldrig velat vara utan den just för att man kan ha lastare, pallgafflar , olika vagnar etc. Det ska flyttas trädgårdsavfall etc.

Fundera även på skotningsavstånden för dina förutsättningar.

Därför hade jag valt traktorlösningen. Även för att få ner vindfällen etc är min erfarenhet att atv inte är så mycket att komma med.

Jag hade inte köpt något utan hytt mer än som komplement.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490340
Uvskogen skrev:Ja jag är ju ATV +driven vagn användare på en skog ungefär som din. Har även på uppdrag kört ut fullstora vindfällen.
Före jag köpte min nya vagn, Kranman 1900ex, så funderade jag som du. Det slet som f-n på ATVn ibland. Men med styrkan i drivningen på nya vagnen så jobbar inte ATVn knappt alls.Skillnaden är väldigt stor, fröträd gick inte alls med tidigare vagn. Att jag nu har ramstyrning också förändrade framkomligheten mycket det med. Så jag fortsätter med ATVn då jag gillar flexibiliteten. Men visst, skulle inte ha något emot en hytt. Så kanske längre fram det får bli en minitraktor med skopa. :d

Det låter väldigt mycket smidigare än vad jag har nu. På nya Avestavagnen skulle driften vara 250% starkare, de låter som det är de jag saknar. Ramstyrning har jag på min vagn, det skulle jag inte kunna vara utan, helt suveränt. Vi har en grusväg med två ganska sega backar mellan skog och där vi kan lägga virket, som fyrhjulingen får slita ganska bra uppför med lass, där skulle det spara Atv:n att köra på driften i 6 km istället.
En annan grej jag funderat på ibland, är det hälsosamt att sitta o få alla avgaserna på sig, med motorn till vagnen fram.

Vardon skrev:Hur ser det ut för övrigt på gården. Traktorn är väl egentligen aldrig riktigt bra men en väldigt bra allmaskin. Jag hade aldrig velat vara utan den just för att man kan ha lastare, pallgafflar , olika vagnar etc. Det ska flyttas trädgårdsavfall etc.

Fundera även på skotningsavstånden för dina förutsättningar.

Därför hade jag valt traktorlösningen. Även för att få ner vindfällen etc är min erfarenhet att atv inte är så mycket att komma med.

Jag hade inte köpt något utan hytt mer än som komplement.


Vi har bara en liten MF, ingen direkt skogstraktor, tvåhjulsdriven, dålig markfrigång så den är inget att ha i skogen.
Det mesta vi gör på gården görs med fyrhjulingen, har tippvagn o lastar saker med grävaren när det behövs. Traktor eller vimek hade varit bra med tanke på avstånd, vi har ca 250-300 meter från framkant skog till upplägg där timmerbil kan hämta, kan inte få de kortare för vi äger inte marken fram till bilväg, vår väg till gården går genom grannens gårdsplan o en timmerbil kan inte komma imellan husen tyvärr...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

svampbob  
#490355 Jag hade tidigare en Grizzly och en 38 med ramstyrning och flyttbar boggi. Sålde vagnen när jag köpte Vimek 610an och kan ibland sakna avestavagnen. Jag har några traktorer på gården bl.a en Valmet 605 som .sitter för snöslungan mest hela vintern.
Jag har nu även köpt en Vimekskördare som jag får levererad om ett par veckor. Får se om det är lika roligt som att manuellhugga.
Mitt råd är så länge ni hugger manuellt så håll er till en Avestavagn. Byt till en 38 eller 48 och se till att det blir med flyttbar boggi.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490372 Det där med avgaserna har jag också funderat över. Försöker komma ihåg att tanka alkylat men helst skulle man fått till ett avgasrör som leder avgaserna högre eller ut längre bak.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490377
svampbob skrev:Jag hade tidigare en Grizzly och en 38 med ramstyrning och flyttbar boggi. Sålde vagnen när jag köpte Vimek 610an och kan ibland sakna avestavagnen. Jag har några traktorer på gården bl.a en Valmet 605 som .sitter för snöslungan mest hela vintern.
Jag har nu även köpt en Vimekskördare som jag får levererad om ett par veckor. Får se om det är lika roligt som att manuellhugga.
Mitt råd är så länge ni hugger manuellt så håll er till en Avestavagn. Byt till en 38 eller 48 och se till att det blir med flyttbar boggi.

Vad är det du saknar från Avestan? Oj spännande investering :-bd
Jo Avestan är inte dum, har hitills klarat mig med den, så länge man inser begränsningarna.

Uvskogen skrev:Det där med avgaserna har jag också funderat över. Försöker komma ihåg att tanka alkylat men helst skulle man fått till ett avgasrör som leder avgaserna högre eller ut längre bak.


Ett avgasrör som gått neråt har jag också tänkt, men o få till det tekniskt sätt är lite värre..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

svampbob  
#490382 Det jag saknar var att det var så snabbt och enkelt. Bara hoppa på Grizzlyn och iväg i 50 km/tim.
Det är en större sak att dra ut Vimeken i skogen.
Nu har jag bandsatsen på Grizzlyn och åker ut och hugger men får inget med mig hem. Jag tänker ta ut 610an när det är tillräckligt med skotning.

Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Robertberg  
#490395 Att byta ut atv till en minitraktor kanske gör så att du inte behöver byta till en driven vagn med två växlar? Den högre dragkaften kanske gör så att driften bara behövs där du vill köra i 2km/h om du förstår mig.
Jag inbillar mig att en minitraktor är ett bättre arbetsfordon än en atv. Men atv:n har ju fördelen att den ger snabbare persontransporter när man tex ska stängsla eller ge sig ut med röjsågen.

Har du några erfarenheter av 4wd-traktor och skogsvagn? Ett sådant ekipage kanske inte är lika klumpigt som du tror. Men det beror såklart på vad du har för preferenser.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490405
Robertberg skrev:Att byta ut atv till en minitraktor kanske gör så att du inte behöver byta till en driven vagn med två växlar? Den högre dragkaften kanske gör så att driften bara behövs där du vill köra i 2km/h om du förstår mig.
Jag inbillar mig att en minitraktor är ett bättre arbetsfordon än en atv. Men atv:n har ju fördelen att den ger snabbare persontransporter när man tex ska stängsla eller ge sig ut med röjsågen.

Har du några erfarenheter av 4wd-traktor och skogsvagn? Ett sådant ekipage kanske inte är lika klumpigt som du tror. Men det beror såklart på vad du har för preferenser.

Fyrhjulingen byter jag inte bort i första taget, den används till allting, snabbt o smidigt dessutom inte haft den så länge.
Då byter jag nog hellre vagn.
Nä jag har aldrig kört traktor och skogsvagn, men det känns klumpigt, tar väl ganska mycket mer plats än tex en vimek? Kommer bli mycket gallringar framöver, känns kanske lite väl stort mot vad man är van vid nu, blir så fint när man gallrar utan stora gator nu när man kört fyrhjuling. En bra skogstraktor o vagn lär väl kosta lika mycket som en begagnad Vimek?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

svampbob  
#490433
henrik_1 skrev:
Robertberg skrev:Att byta ut atv till en minitraktor kanske gör så att du inte behöver byta till en driven vagn med två växlar? Den högre dragkaften kanske gör så att driften bara behövs där du vill köra i 2km/h om du förstår mig.
Jag inbillar mig att en minitraktor är ett bättre arbetsfordon än en atv. Men atv:n har ju fördelen att den ger snabbare persontransporter när man tex ska stängsla eller ge sig ut med röjsågen.

Har du några erfarenheter av 4wd-traktor och skogsvagn? Ett sådant ekipage kanske inte är lika klumpigt som du tror. Men det beror såklart på vad du har för preferenser.

Fyrhjulingen byter jag inte bort i första taget, den används till allting, snabbt o smidigt dessutom inte haft den så länge.
Då byter jag nog hellre vagn.
Nä jag har aldrig kört traktor och skogsvagn, men det känns klumpigt, tar väl ganska mycket mer plats än tex en vimek? Kommer bli mycket gallringar framöver, känns kanske lite väl stort mot vad man är van vid nu, blir så fint när man gallrar utan stora gator nu när man kört fyrhjuling. En bra skogstraktor o vagn lär väl kosta lika mycket som en begagnad Vimek?


Jag kollade just blocket och det är rysliga beg priser på Vimek samma priser nu som när dom 606orna var nya för 15 år sedan. Ett vettigt traktorekipage är inte heller billigt och svårt att hitta.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490457
svampbob skrev:
henrik_1 skrev:
Robertberg skrev:Att byta ut atv till en minitraktor kanske gör så att du inte behöver byta till en driven vagn med två växlar? Den högre dragkaften kanske gör så att driften bara behövs där du vill köra i 2km/h om du förstår mig.
Jag inbillar mig att en minitraktor är ett bättre arbetsfordon än en atv. Men atv:n har ju fördelen att den ger snabbare persontransporter när man tex ska stängsla eller ge sig ut med röjsågen.

Har du några erfarenheter av 4wd-traktor och skogsvagn? Ett sådant ekipage kanske inte är lika klumpigt som du tror. Men det beror såklart på vad du har för preferenser.

Fyrhjulingen byter jag inte bort i första taget, den används till allting, snabbt o smidigt dessutom inte haft den så länge.
Då byter jag nog hellre vagn.
Nä jag har aldrig kört traktor och skogsvagn, men det känns klumpigt, tar väl ganska mycket mer plats än tex en vimek? Kommer bli mycket gallringar framöver, känns kanske lite väl stort mot vad man är van vid nu, blir så fint när man gallrar utan stora gator nu när man kört fyrhjuling. En bra skogstraktor o vagn lär väl kosta lika mycket som en begagnad Vimek?


Jag kollade just blocket och det är rysliga beg priser på Vimek samma priser nu som när dom 606orna var nya för 15 år sedan. Ett vettigt traktorekipage är inte heller billigt och svårt att hitta.


För o nackdelar med höga begagnatpriser, själv vill man ju att sin maskin ska va värd något den dagen man byter. Man får väl ha lite is i magen till rätt maskin dyker upp när man letar begagnat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

svampbob  
#490468 Det är väl lite lättare att hitta begagnat när det inte är skogssäsong som nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).