Gallring

Barkgnagande ko och kalv på gran

9 inlägg 4531 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkgnagande ko och kalv på gran

nicklas_andreasson  
#489890 Har haft en ko med kalv som har bark gnagt hundratals granar i 35åriga bestånd,Vi fick skyddsjakt på kon men lyckades inte komma åt dom på flera veckor.Men nu idag lyckades jag komma rätt på dom när dom stod och barkade och sköt bägge två,så är väldigt nöjd med dagen☺



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

ÅsaNisse  
#489898 Det hade jag med för 30-40 år sedan. Det var en svartvit och en rödbrun som blev tokiga stångade loss barken och käkade upp den. Hände i midsommarveckan så stammen kådade igen och beståndet avverkade Gudrun ca 20 år senare utan röta.
Jag hade "tamdjur" men jag antar du syftar på älg.

Användarvisningsbild

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

Seb macahan  
#489915
nicklas_andreasson skrev:Har haft en ko med kalv som har bark gnagt hundratals granar i 35åriga bestånd,Vi fick skyddsjakt på kon men lyckades inte komma åt dom på flera veckor.Men nu idag lyckades jag komma rätt på dom när dom stod och barkade och sköt bägge två,så är väldigt nöjd med dagen[WHITE SMILING FACE]

Gratulerar!! Kan man få tillstånd för skyddsjakt? Och i så fall hur har du formulerat dig. Har sjäv haft en ko kalv i flera år nu, men till älgjakten är de alltid borta eller utom håll eller på fel mark. Hon gnager inte mer än 10-30stammar per år men ändå så skadar hon väldigt mycket iom att det fortsätter varje år.

Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489932 Har du lust att ta lite bilder på skadorna, vore kul att jämföra!

Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

nicklas_andreasson  
#490082
Seb macahan skrev:
nicklas_andreasson skrev:Har haft en ko med kalv som har bark gnagt hundratals granar i 35åriga bestånd,Vi fick skyddsjakt på kon men lyckades inte komma åt dom på flera veckor.Men nu idag lyckades jag komma rätt på dom när dom stod och barkade och sköt bägge två,så är väldigt nöjd med dagen[WHITE SMILING FACE]

Gratulerar!! Kan man få tillstånd för skyddsjakt? Och i så fall hur har du formulerat dig. Har sjäv haft en ko kalv i flera år nu, men till älgjakten är de alltid borta eller utom håll eller på fel mark. Hon gnager inte mer än 10-30stammar per år men ändå så skadar hon väldigt mycket iom att det fortsätter varje år.
tackar,
Skyddsjakten på kon gick igenom utan några bessvär pga det var många grannar som även blivit drabbade.Var bara jag och Jaktledaren och en besiktningsman från jaktvårdskretsen som var ute och kollade ensväng sedan efter det var det stort sett beviljat. Sedan om jag förstår det rätt ska kon säljas och pengarna går till att betala avgift till kretsen.Försök att få skydsjakt på din ko för det är ingen rolig syn att ha i granbestånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

nicklas_andreasson  
#490083
Mangan skrev:Har du lust att ta lite bilder på skadorna, vore kul att jämföra!

Hej,
Har massor med bilder i telefonen ska bara lägga över dessa vid ett tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

Zlatan  
#490150 Detta har vi också varit ute för på vår fastighet, men vi härledde det till utfodring med sockbeter?

Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

nicklas_andreasson  
#490181
Zlatan skrev:Detta har vi också varit ute för på vår fastighet, men vi härledde det till utfodring med sockbeter?

Inte vad jag känner till så är det inget av granlagen som lagt ut det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkgnagande ko och kalv på gran

tyke  
#490191
nicklas_andreasson skrev:
Zlatan skrev:Detta har vi också varit ute för på vår fastighet, men vi härledde det till utfodring med sockbeter?

Inte vad jag känner till så är det inget av granlagen som lagt ut det.

Det kan bli samma problem om det utfodras med potatis eller om det odlas raps i närheten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).