fre 12 jan 2018, 14:22#491307
Jag såg att instruktionsboken till Ösa 250 fanns i skogsbiblioteket så jag kikade lite snabbt i den.
Hydrostat-delen tycks nära nog identisk med den i FMG 810, utifrån schemat kan dom rent av ha samma sorts styrförstärkare ?
810:n har dock en extra elektronikbox för elgasen.
I vilket fall så skulle jag på felbeskrivningen börja med att kolla att potentiometern verkligen är frisk, alltså mäta att motståndet ändrar sig jämnt och fint över hela området.
Sedan kan du kanske göra som vi gjorde när vi felsökte brorsans 810, koppla in en multimeter till aktuell utgång på styrförstärkaren och mäta signalen i realtid när du kör.
I detta fall borde det handla om att mäta likspänning mellan pinne 6 och jord respektive pinne 8 och jord beroende på om maskinen körs framåt eller bakåt.
Börjar signalen bete sig underligt när du går över 70% så ligger problemet någonstans i elektroniken.
Jag har för övrigt lagat styrförstärkaren på 810:n ett par gånger, men då har den varit helt död.
Minns jag rätt så var orsaken åtminstone en av gångerna fukt gått in i boxen och transistorn som sitter skruvad i boxens hölje varit den felande komponenten två gånger, men då var som sagt drivningen helt död om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt.
Det fanns inga elschema i 810-handboken i skogsbiblioteket så jag laddade upp dom jag hade plus några bilder på styrförstärkarens kretskort ifall nån som har problem med den gräver upp denna tråden i framtiden.
Valmet 901