Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490373 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#481837
BMotto skrev:Ja precis!Hamnar du inte lågt med paketet?Jag har inte börjat smida på nåt än,va bara fundersam på hur bra d funkar utan spakförlängningen!


Här ser man lite hur sittställningen blir, jag tycker det är lagom höjd för att ha armbågarna på knäna.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

BMotto  
#481962
Robertberg skrev:
BMotto skrev:Ja precis!Hamnar du inte lågt med paketet?Jag har inte börjat smida på nåt än,va bara fundersam på hur bra d funkar utan spakförlängningen!


Här ser man lite hur sittställningen blir, jag tycker det är lagom höjd för att ha armbågarna på knäna.
[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#482107
rikard_e skrev:Ingen som har ett frontviktspaket liggandes eller vet var något sånt finnes?


Kollat med Magnus i Sösdala?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#482402 Kan visa dom senaste uppdateringarna som blivit gjort på vår 6400 inför vintern.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#483143 Jag mätte hydrauloljetrycket på min 6400 i dag (manometer i isokoblingen på ena dobbla uttaket): trykket går snabbt up till ca 150 bar, sedan tar det några sekunder innan det når maks ikring 180 bar. Vi talar om oljetemperatur omkring 40 grader. Er detta normalt?
6400 har ungefär 5000 timmar på mätraren. Jag mäter lite høgre värden på kall olja.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#489704 Såg i en annan tråd att @Fredi verkar kunnig på elen i dessa traktorer, har du någon tanke om detta problemet?
Traktorn är en 6300 från 2002.

Robertberg skrev:Efter att vi bytte den elektriska huvudströmbrytaren så tappar nu traktorn kalibreringen av hastighetsmätaren varje gång man slår av tändningen, klockan nollställs dock inte. Dock är den alltid likadant "kalibrerad" när man åter startar traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#489741 Ska kolla på elschema om jag kommer på nåt bara jag får lite tid. Så här direkt kommer jag inte på nåt annat än att kanske den lilla kabeln som är fast på batteriets pluspol har lossnat eller kontaktar ej. Om strömbrytaren är nära batteri kan den ha lossnat av misstag vid byte om den är korroderad och nästan av vilket ofta är fallet?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#489757 Jag få se över kablaget i anslutning till det vi mekat med. Vore guld värt om du får tid att studera elschemat \:d/
Notera att klockan inte nollställs, trots att man ställer in den i samma meny i menyn som man kalibrerar hastighetsmätaren, om du förstår vad jag menar. Men de kanske inte hör ihop på något sätt trots det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#489796 Kollade lite på elschemat. Byte av huvudströmbrytare borde nog ej orsaka ditt problem att det nollar däckparametrarna i mätaren (vilket jag förstod att du menade med hastigheten)? Den gula tråden jag nämnde från batteriet borde ej heller ha med detta problem att göra, vad jag kan minnas så nollas bara klockan när batteriet kopplas bort och inget annat i displayen. Gula tråden är nog minneström men men borde bara inverka på klockan. Och att det nollar då tändningen bryts låter konstigt. Ha du också bytt ut knappen på instrumentpanelen som styr huvudrytaren eller bara brytaren i motorrummet? I sånt fall kan du kolla att kablarna bakom displayen är ordentligt fast om du bökat på nära dom :?:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#489888 Tack för bra svar!
Du har rätt i att det är däckparametrarna som nollas. Eller det är fel värde när man startar, mätaren visar 1/3 för mycket mot det korrekta. Vid 40km/h visar den alltså 60.
Ändrar man till rätt värde är det inte kvar vid omstart av traktorn. Även om man inte slår av huvudströmbrytaren. Klockan berörs ej.

Vi har bara bytt den elektriska huvudströmbrytaren i motorrummet.
Vad är det som gör att traktorn kommer ihåg det inställda värdet? Känns ju som att felet är där.
Jag ska kolla alla kablar så gott jag kan i helgen.

Hur kommer det sig att du har sådan kunskap om dessa modeller @Fredi? Väldigt kul att du är hjälpsam och delar med dig. Jag är säker på att fler med mig uppskattar det :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#489914 Tack för det. Har skruvat en hel del på Valtra samt andra grejor under åren och sen är jag intresserad av att lösa problem. Kan tyvärr vara så att ditt instrument har fått något internt fel, vad jag vet så skall däckparametrarna sparas fast instrumentet blir helt strömlöst? Mikroprocessor styrd display så kan va fel där. Hastighetssignalen kommer från växellådans givare som finns på fram-back växeln sida om jag inte kommer fel ihåg?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#489951 Utan att vara reparatör men däremot datorkunnig så tycker jag det verkar vara datorn som har problem. Verkar ju helgalet om den skulle kunna tappa det där oavsett hur - skulle ju uppmuntra till lekande med att köra snabbare än gällande lagstiftning tillåter så de har de nog skyddat sig mot. Så det måste vara i skrivbart stabilt minne som det ska sparas, och av någon anledning så lyckas den inte med det. Du ställer in den och det uppdaterar sitt internminne med däckparametrarna och gör hastighetsuträkning men däremot sparas inte (eller är defekt just där) däckparametrarna inte ner i lagringsminnet som den läser av vid uppstart.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#489956 Du har helt rätt @Aqualize, de är mycket troligt att det är instrumentpanelens dator som har nåt fel? Men de har nog inget med traktorns fysiska hastighet att göra, traktorn går sina ungefär 40-42 km/h beroende på däck oberoende vad du programerar dit för däckparametrar. Dessa äldre traktorer är så simpelt gjorda att t.ex på den jag äger(6550 hitech) som har en till display som hastigheten visas i så måste man programera däckparametrarna skilt i både mätaren och växellådans styrenhet för att få båda ställena att visa samma fart :smile:
Svordomar 2 ggr i året när jag byter hjul höst och vår om jag vill ha rätt hastighet i displayerna.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#490123 Ja jag tänkte nog inte på att de är lite äldre. Lite halvnya (dvs. en bit senare än 6xx0 osv.) som som elektroniskt begränsar hastigheten så går det väl att ändra i datorn själv och låtsas som man har små däck.

Jag har ingen hastighetsmätare alls i min traktor. Men jag vet att jag inte kör för fort för det är 30 km/h växellåda, jag har slitna däck och jag håller den inte på mer än varvtalet som står i boken som max.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#490137
Aqualize skrev:
Jag har ingen hastighetsmätare alls i min traktor.


Hmm, när började man med det, eller har det med 2wd att göra??
Min 6400 er en 2000års modell med det gamla 4 kantiga displayen, och den visar timar när traktoren står still, men går aut, över til att visa hastighet när traktoren börjar röra sig.
Dock får man pilla ut en brytare och bygla två kontaktpunkter med en kort sladd om man vil byta däckkod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).